مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: دولت سیزدهم و مدیریت ارشد استان مصمم به احیای این دریاچه هستند.

امیرعباس جعفری روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مدیران صنعت آب و برق استان های شمال غرب کشور که در سد ساروق تکاب برگزارشد،  گفت: راه اندازی سیستم های نوین آبیاری، تصفیه پساب، هدایت آب سدها و اجرای کانال و تونل زاب که تاکنون ۳۶ کیلومتر از آن حفر شده، از جمله مواردی است که با قدرت به دنبال اجرای کامل آنها هستیم.

او می گوید: طی بیش از ۲ دهه گذشته، هرسال به طور متوسط ۴۰ سانتی متر از ارتفاع دریاچه ارومیه کاسته شده و اکنون ۹۵ درصد از آب این دریاچه خشک شده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: خشکسالی، تبخیر آب، توسعه بی رویه کشاورزی و استفاده نادرست از آب دریاچه برای کشت محصولات زراعی پُرآب بر از مهمترین عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه است.

جعفری گفت: با فرهنگ سازی در زمینه جداسازی آب شُرب و غیر قابل شُرب، بازیافت فاضلاب، استفاده از تجهیزات مدرن تصفیه آب و اصلاح تاسیسات آب رسانی می توان این بحران را مدیریت کرد از این رو یکپارچه کردن مدیریت و اطلاع رسانی در این حوزه بسیار مهم است.

او گفت: ۲هزار میلیارد ریال در پنج ماه گذشته براثر حوادثی مانند سرمازدگی، تگرگ و طوفان به بخش کشاورزی آذربایجان غربی و همچنین ۱۲۰ میلیارد ریال به زیرساخت های مسکونی، ابنیه و راه های این استان در حوادث غیر مترقبه خسارت وارد شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.