با فرارسیدن فصل تابستان بازار مسافرت ها به خصوص سفر به مشهدالرضا(ع) داغ شده و یکی از دغدغه های مردم تغییر قیمت بلیت هواپیما است.

کرونا تاثیرات منفی و غیرقابل جبرانی را بر صنعت گردشگری، به خصوص شرکت های هواپیمایی داشته است. در ایامی که شیوع این بیماری گسترده تر بود شاهد کاهش سفرهای مردم و تقاضا برای تهیه بلیت هواپیماها بودیم.

حالا بعد از سه سال خانه نشینی با فرارسیدن تعطیلات تابستانه ۱۴۰۱، بازار سفرهای تابستانه داغ شده و یکی از مسائل مهم این روزها سفرهای هوایی و تعیین بهای بلیت هواپیماها است.

اینکه آیا تابستان امسال با افزایش بهای بلیت هواپیما روبه رو هستیم یا نه؟

بلیط پروازهای مشهد در تابستان  ۱۴۰۱ گران می شود؟

 

نحوه تعیین بهای بلیت هواپیما 

ایرلاین‌ها با توجه به مواردی همچون زمان خرید، فاصله میان شهر مبدا و مقصد، پیک سفر در شهر مقصد و مواردی این چنینی قیمت بلیت هواپیما را تعیین می‌کنند.

علاوه بر این لازم است بدانید که قیمت بلیت هواپیما شناور بوده و متناسب با شرایط عرضه و تقاضا متغیر است. اما از سوی سازمان هواپیمایی کشور سقفی برای قیمت بلیت هواپیما تعیین می‌شود که کلیه این شرکت‌ها ملزم به رعایت سقف نرخی اعلام شده هستند. 

یکی از مسیرهای پرتردد داخلی، مسیر تهران - مشهد است که مسافران زیادی در فصل‌های مختلف و به ویژه تابستان، این پروازها را رزرو می‌کنند.

طبق مصوبه اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشور، حداکثر قیمت بلیت هواپیما، ۱,۰۱۹,۱۰۰ تومان است. با این وجود حداقل قیمت بلیت  پرواز در این مسیر ۹۵۰ هزار تومان است.

چرایی افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایام کرونا 

حدود سه سال پیش (دی ۱۳۹۸) و پس از شیوع بیماری کرونا در ایران، ایرلاین‌های مختلف مجبور بودند برای اجرای دستورالعمل های بهداشتی و به دستور سازمان مقابله با کرونا، ظرفیت هواپیماها را کاهش دهند.

در آن دوران مصوب شد تا هر هواپیما در پروازهای خود تنها با ۶۰ درصد ظرفیت پروازها را انجام دهد. در راستای همین کاهش ظرفیت و لغو بسیاری از پروازها و همچنین افزایش هزینه‌ها به دلیل تحریم‌ها، قیمت بلیت های هواپیما نیز افزایش یافت.

بلیط پروازهای مشهد در تابستان  ۱۴۰۱ گران می شود؟

پس از این افزایش قیمت از سوی مردم و برخی نهادها نسبت به آن اعتراض شد که به همین دلیل این افزایش قیمت در کمیسیون عمران مجلس مطرح شد.

سپس در آذر ماه و پس از نشست شورای عالی هواپیمایی کشور کاهش قیمت بلیت مصوب شد، در پایان این جلسه مصوب شد تا قیمت بلیت هواپیما حدود ۱۰ درصد کاهش یابد.

البته بعد از این کاهش قیمت، "شهرام آدم نژاد" معاون حمل نقل وزرات راه و شهرسازی گفت: افزایش قیمت بلیت های هواپیما در سال گذشته و در زمان شیوع کرونا به دلیل اجرای دستور العمل پذیرش مسافر با ۶۰ درصد ظرفیت نبود و افزایش قیمت ربطی به محدودیت‌های حمل مسافر نداشت.


بیشتر بخوانید

کرونا قیمت بلیط هواپیما را شکست/ تهران مشهد فقط ۱۷۰ هزار تومان!


چندی پس از این خبر که افزایش قیمت بلیت های هواپیما مربوط به محدودیت‌های کرونایی نبود نشست شواری عالی هواپیما خبر از کاهش قیمت بلیت از ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ داد.

پس از این تاریخ بود که با اعلام نرخ مصوب بلیت هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشور، قیمت‌ها دچار نوسان کمتری شدند.

جدا از نوسانات قیمت بلیت هواپیما، عوامل خارجی دیگری نیز بر نرخ پروازهای داخلی تاثیرگذار است. از عوامل موثر بر قیمت بلیت می‌توان به زمان رزرو، نوع کلاس پروازی، نوع بلیت، بار مجاز هواپیما، سن مسافران و نوع ایرلاین اشاره کرد که مجموع این عوامل و قوانین دولتی بر قیمت آنلاین بلیت هواپیما موثر است.

تابستان امسال قیمت بلیت ها افزایش پیدا می‌کند؟

محمد سعید، ولی زاده گفت: نرخ مصوب ما برای بهای بلیت ها، نرخی است که از سوی سازمان هواپیمایی کشور تعیین می‌شود و ما نرخ جداگانه‌ای نداریم و هرگونه خبری مبنی بر افزایش قیمت بلیت پرواز‌های مشهد را رد می‌کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی گفت:  مشخصا هنوز دستورالعملی مبنی بر گران شدن بهای بلیت پرواز‌ها به خصوص برای تعطیلات پیش رو و فرارسیدن تابستان ۱۴۰۱، از سوی سازمان هواپیمایی کشور به ما ابلاغ نشده است.

او گفت: شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر گران شدن بهای بلیت پرواز‌های مشهد پخش شده است درست نیست بلکه تغییر قیمتی که برای بلیت های هواپیما‌ها صورت گرفته بود، مخصوص اتباع خارجی بود.

ولی زاده گفت: بر اساس این قانون تمام شرکت‌های هواپیمایی ایران موظف بودند تا بهای بلیت پرواز‌های خود را در داخل ایران از اتباع خارجی به صورت دلار دریافت کرده و بلیت صادر کنند.

بلیط پروازهای مشهد در تابستان  ۱۴۰۱ گران می شود؟

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی  بدین صورت که اتباع خارجی که وارد ایران می‌شوند، برای پرواز‌های داخل ایران باید به جای پول ملی با دلار بلیت خریداری کنند.

او معتقد است  این قانون حدودا دو هفته‌ای که به حالت اجرایی درآمد؛ که به غیر از شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، آسمان و ماهان که بلیت های خود را با همان نرخ قبلی در اختیار اتباع خارجی قرار می‌دادند، شرکت‌های هواپیمایی دیگر ما بر اساس قانون جدید نرخ بلیت های اتباع خارجی را محاسبه کردند.

او گفت: این قانون جدید که درحال اجرا شدن بود، اثرات منفی نیز به دنبال داشت. یکی از این آثار، کاهش تعداد مسافران خارجی بود که همواره به مشهد سفر کرده و علاوه بر ارزآوری به چرخه گردشگری و اقتصاد کشور و استان هم کمک می‌کردند.

ولی زاده گفت: مصوبه غیر کارشناسی انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری که با روح توسعه گردشگری خارجی در تضاد بود با تلاش همه خیرخواهان صنف گردشگری در سطح کشور و پیگیری مجدانه شالبافیان معاون وزارت میراث فرهنگی  و معاونت  زیارت استانداری خراسان رضوی  فضا را به سمت لغو مصوبه فوق هدایت کرد.

ولی زاده گفت: این قانون فعلا لغو گردیده و خوشبختانه وضعیت به حالت اول خود بازگشته است. اکنون بلیت پرواز‌های داخلی اتباع خارجی با همان نرخ قبلی و به ریال خرید و فروش می‌شود.

گزارش از بذری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۰ تير ۱۴۰۱
میخوان کاری کنن که دیگه کسی سوار هواپیما قطار نش واسه همی گرونش کردن ممکن اصلا بش نفری ۲ میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۰ تير ۱۴۰۱
گفت بودم خلبان کمک خلبان خدمه هواپیما پس از کجا نون بخورن از بلیط هاییی مردم دیگه حتما حقوق شون ناچیزه خب حالا بازم ثبت نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۰ تير ۱۴۰۱
برادر گرون شده دیگه چی رو میخوان گرون کنن بلیط تهران ب مشهد 772 هزار تون بوده ببنید الان بالای 1 میلیون تومن شده بلیط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۰ تير ۱۴۰۱
دیشبم شبکه خبر میگفت بلیت ها گرون میشه