رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۷۲ هزار و ۷۸۷ قطعه جوجه گوشتی به دلیل شیوع بیماری آنگارا در خراسان رضوی تلف شده‌اند.

شهرام شرقی گفت: از ابتدای سال ۲۷۲ هزار و ۷۸۷ قطعه جوجه گوشتی به دلیل شیوع ناشی از این بیماری در ۴۳ واحد گوشتی سطح خراسان رضوی تلف شده اند.

او گفت: شهرستان‌های داورزن، جغتای، سبزوار و نیشابور در خراسان رضوی درگیر بیماری آنگارا هستند و در حال حاضر از ۴۳ واحد شناسایی شده در ۷ واحد جوجه‌های گوشتی معدوم شده‌اند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان رضوی گفت: مرغداران لاشه‌ها و تلفات را باید زیر نظر دامپزشک و با روش‌های بهداشتی معدوم کنند چرا که در معرض قرار دادن این لاشه‌ها سبب انتقال این بیماری به دیگر واحد‌های مجاور خواهد شد.

شرقی گفت: از ورود پرندگان آزاد مانند گنجشک، کبوتر و کلاغ به واحد‌ها باید جلوگیری کرد چرا که این پرندگان نیز می‌توانند به عنوان ناقل این بیماری را به دیگر پرندگان منتقل کنند.

او گفت: واحد‌هایی که در مجاورت واحد‌های آلوده و کانونی قرار گرفته‌اند، باید تا ۲۱ روز آینده بعد از وقوع بیماری در واحد همسایه از جوجه‌ریزی خودداری کنند تا احتمال وقوع بیماری کاهش پیدا کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: کوتاهی در سیستم‌های نظارتی بهداشتی و قرنطینه در واحد‌های مرغداری، تهیه نهاده و دان مرغ به صورت غیر بهداشتی، عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، عدم اجرای واکسیناسیون در گله‌ها، عدم اجرای شرایط قرنطینه در واحد‌ها و عدم تامین جوجه‌های سالم و واکسیناسیون علیه این بیماری می‌تواند سبب شیوع گسترده این بیماری در سطح استان شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.