رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور گفت: موسسه رازی تنها واحد تولید کننده واکسن "گامبورو"، بیماری شایع طیور، در سطح کشور است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمیدرضا فرزین رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور گفت: گامبورو از بیماری‌های طیور است که سیستم ایمنی پرندگان را، مشابه آنچه که بیماری ایدز با انسان می‌کند، درگیر می‌سازد، تولید واکسن این بیماری از سال ۱۳۹۱ در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد، آغاز شده است.

او نیاز کل کشور به واکسن گامبورو را ۲ میلیارد دُز در سال عنوان کرد که سالیانه ۲۵۰ میلیون دز آن در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تولید شده و بقیه آن از کشور‌های دیگر وارد می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور ادامه داد: اکنون موسسه رازی شعبه شمال شرق کشور بخش قابل توجهی از واکسن‌های حوزه بیماری‌های دام و طیور مانند بیماری‌های "شاربن، آنتروتوکسی و قانقاریا" را تولید می‌کند که اکنون ۸۰ درصد واکسن مورد نیاز بیماری قانقاریای کشور در مشهد تولید می‌شود.

او تصریح کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از قدیمی‌ترین و توانمندترین موسسات تولید واکسن و سرم است که از سال ۱۳۰۳ در کشور فعالیت خود را آغاز کرده است و شعبه شمال شرق این موسسه از سال ۱۳۲۸ فعال شده است و اکنون بخش زیادی از واکسن کشور در بخش پزشکی و دامپزشکی در این شعبه تولید می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور تاکید کرد: در حال حاضر فقط در چند استان کشور همه مجموعه‌های مرتبط با دامپزشکی شامل اداره کل دامپزشکی، نظام صنفی دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی و موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی با هم فعالیت دارند که این موضوع نقش مهمی در فعالیت‌های دامپزشکی در راستای ارتقای سلامت جامعه و امنیت غذایی دارد.

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.