آب تنی در استخرهای کشاورزی، عامل مرگ‌های زنجیره ای در خطه تربت حیدریه شده است.

یکی از مرگبارترین حوادث چند سال اخیر منطقه تربت حیدریه غرق شدگی کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی افراد میان سال در استخر‌های کشاورزی است که مرگ‌های زنجیره‌ای را برای مردم این خطه به همراه داشته است.

با جست‌وجوی ساده در صفحات حوادث روزنامه‌ها و خبرگزاری ها، این فهرست مرگبار را می‌توان برای ده‌ها صفحه ادامه داد، فهرستی از کسانی که هنگام رد شدن از کنار استخر‌های چند منظوره کشاورزی به ناگهان سر خورده و به داخل استخر افتاده اند یا برای آب تنی به آن جا مراجعه می‌کنند و چون خروج از این استخر‌های کشاورزی تقریبا غیرممکن است، زندگی‌شان به آخر خط می‌رسد.

نداشتن حصار یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث وقوع حوادث مرگبار در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی می‌شود، از آن جا که این استخر‌ها در باغ‌ها یا زمین‌های کشاورزی قرار دارند در بسیاری از موارد افراد هنگام عبور از نزدیکی استخر به داخل آب می‌افتند و چون کسی در آن اطراف نیست که به کمک آن‌ها بیاید غرق می‌شوند و جان می‌بازند یا این که در هوای گرم تابستان عده‌ای نوجوان و جوان غافل از این که این استخر‌ها می‌تواند خطرآفرین و مرگبار باشد به بهانه آب تنی گرفتار تله‌های مرگ می‌شوند.

رئیس هیئت شنا و شیرجه تربت حیدریه گفت: طبق آمار از ابتدای امسال و به صورت میانگین ماهانه دو نفر در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی این منطقه غرق شدند و جان باختند.

مرادزاده گفت: اغلب این استخر‌ها بدون مجوز هستند و ایمنی لازم را رعایت نکردند، بیشتر استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در مراتع و باغ ها، ایمن سازی نشده اند و هر از گاهی حادثه آفرین می‌شوند، بنابراین فنس‌کشی استاندارد، نصب تابلو‌های هشدار دهنده، اعلام عمق و خطر غرق‌شدگی، نردبان‌های شناور، تعبیه تیوب، طناب، حلقه‌های طویل و چوب‌های بلند در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی به منظور نجات جان افراد در حال غرق شدن ضرورت دارد.

او گفت: خارج شدن از استخر‌های ذخیره آب کشاورزی گاهی تقریبا غیر ممکن است چرا که جنس به کار رفته در بدنه این استخر‌ها به گونه‌ای است که به خاطر سُر بودن، بالا رفتن از آن را برای فرار از غرق شدگی غیر ممکن می‌کند، به همین دلیل حتی غواصانی هم که هنگام حادثه (غرق شدگی) وارد استخر ذخیره آب کشاورزی می‌شوند با استفاده از طناب یا نردبان نجات می‌توانند از آن خارج شوند.

حمید رضایی رئیس هیئت نجات غریق و غواصی تربت حیدریه نیز گفت: به هیچ‌وجه تجهیزات و امکانات اختصاصی برای نجات غریق نداریم و فقط دو دست لباس مخصوص غواصی شخصی داریم که آن‌ها هم فرسوده شده اند، ما بهترین تیم را در شهرستان داریم و نیازمند امکانات و تجهیزات هستیم.

او تجهیز ناجیان غریق این خطه را نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دانست و گفت: باید از طریق سازمان‌های مختلف و ستاد مدیریت بحران حمایت شویم.

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز از فعالیت ۹۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: اغلب این استخر‌های ذخیره آب کشاورزی بدون مجوز هستند که اخطاریه‌ها و تذکرات لازم به آن‌ها داده شده است.

محمدی گفت: طی بازدیدی که سال قبل از برخی استخر‌های دارای مجوز یا بدون مجوز داشتیم ضمن بررسی موانع و نقایص، تذکرات و اخطاریه‌های لازم به صاحبان این استخر‌ها داده شده است.

او گفت: طی یک سال گذشته به حدود ۷۰۰ نفر درخصوص ایمن سازی استخر‌های ذخیره آب کشاورزی تذکر داده شده،  وظیفه ما اخطار و تذکر است نه برخورد با آن ها، بنابراین موارد ایمنی استاندارد لازم را به آن‌ها اعلام می‌کنیم.

منبع: خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۱ تير ۱۴۰۱
من خودم مسئول امار مرکز بهداشت یه شهرستان بودم واقعا فاجعه است در بردسیر با پیگیریهایی که کردیم و حمایت مرکز بهداشت و دادستانی و معرفی به دادگاه متخلفان و صاحبان این استخرها بعنوان نقاط حادثه خیز خیلی جاها رو ایمن سازی کردند و حفاظ براشون گذاشتند
اما به نظر من مسئولین ذیربط باید یه فکر اساسی کنند و اینگونه استخرها رو تغییر ساختار بدن و ممنوع کنن و صاحبان اونها رو متعهد به پاسخگوئی به هر گونه حادثه ای در آنها نمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۱ تير ۱۴۰۱
یکی از اقوام ما تو همین استخر های کشاورزی جونشو از دست داد. پس کی میخوان حصار کشی محکم و قوی دور این استخرهارو اجبار کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۱ تير ۱۴۰۱
عقلم خوب چیزیه مگه جای شما هست
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۲۱ ۱۱ تير ۱۴۰۱
باید لباس غواصی نو براشون بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۱ تير ۱۴۰۱
اونکه باید براشون تهیه کنن ولی باید یه قانون درست و حسابی و سختگیرانه ای برای استخرهای کشاورزی وضع کنن که اصلا از این اتفاقات نیفته که حتی غواص های عزیز هم جونشون برای نجات یک نفر به خطر بیفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۱ تير ۱۴۰۱
چقدر خطرناک و بد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۱ تير ۱۴۰۱
باید اجبار قانونی کنند که صاحب استخر، درون آن نردبان تعبیه کند یا اینکه حداقل یک طناب افقی از آن عبور دهد که از دو طرف به نکته ای قابل اتکا بسته شده باشد.