کارشناس ارشد شتاب نگاری زلزله کشورگفت:ساختمان‌ها از اصلی‌ترین المان‌های آسیب پذیر در مقابل زلزله هستند؛بنابراین رعایت اصول ایمنی درساخت وساز‌ها ضروری است.

ابراهیم پور گفت: مقاوم سازی لرزه‌ای سازه‌های موجود یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش خطر زلزله است.

او می گوید: ساختمان‌ها از مهم‌ترین و اصلی‌ترین المان‌های آسیب پذیر در مقابل زلزله است.

کارشناس ارشد شبکه شتاب نگاری زلزله کشور، گفت: قرار گرفتن شهر‌ها بر روی گسل یا حتی نزدیک بودن به آن، احتمال ویرانی را چند برابر بیشتر می‌کند؛ بنابراین باید با رعایت اصول مهندسی و استاندارد‌های لازم، ایمنی سازه‌ها را در چنین مناطقی افزایش داد و جان و مال مردم را حفظ کرد.

ابراهیم پور می گوید: با توجه به زمین لرزه‌های صورت گرفته در بخش قره پشتلو در سال گذشته یک دستگاه شتابنگار دیجیتال در دهستان سهرین جهت پایش دقیق‌تر و وسیع‌تر منطقه نصب و راه اندازی شد و همچنین دستگاه شتابنگار برخط شهر ارمغانخانه در مهرماه ۱۳۹۹ در بخش داری قره پشتلو در این شهر نصب و راه اندازی شده بود.

او گفت: جلوگیری از وقوع زلزله امری محال و دور از تصور است و تاکنون بشر نتوانسته چاره‌ای برای آن بیندیشد، اما چند سالی است که کشور‌های زلزله خیز مانند ژاپن سیستم شهرسازی خود را تغییر داده و با ساخت بنا‌های مقاوم در برابر زمین لرزه به میزان قابل توجه میزان مرگ و میر‌ها و خسارات مالی را کم کرده‌اند.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور می گوید: گسل ارمغانخانه _ سهرین به طول ۷۰ کیلومتر این گسل با امتداد شمالی- جنوبی از مجاورت دو منطقه ارمغانخانه و سهرین عبور می‌کند و با گذر از غرب شهر زنجان به گسل زنجان برخورد می‌کند.

ابراهیم پور گفت: ویژگی‌های هندسی سطح زمین در این منطقه حاکی از محدود شدن فعالیت تکتونیکی آن به گسل زنجان است، به‌گونه‌ای که در دشت‌های جنوبی زنجان‌رود، اثری از فعالیت آن دیده نمی‌شود.

به گفته او گسل ارمغانخانه _ سهرین با عبور از رودخانه سارمساقلو به طرف زنجانرود از گسل پیشانی جبهه کوهستان فاصله می‌گیرد و گسل ارمغانخانه را از جبهه کوهستانی در ارتفاعات شمالی زنجان خارج و وارد دشت می‌شود؛ که شواهد وجود این گسل در محل ورودی شهر، از طرف جاده قدیم زنجان- تبریز کاملاً مشخص است.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور گفت: داشتن یک شبکه متراکم از ایستگاه‌های شتاب نگار و لرزه نگار مهمترین ابزار ثبت و مطالعه زمین لرز‌ها بوده و  در این راستا مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با خرید ۸۰۰ دستگاه شتاب نگار نسل چهارم از سال ۱۳۹۷ در صدد توسعه و بروز رسانی شبکه شتابنگاری در کشور است.

ابراهیم پور می گوید: راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع، شناسایی و تعیین حریم گسل‌های استان و ضوابط اجرای آئین‌نامه ۲۸۰۰ در استان ضروری بوده و کمک شایانی در کاهش آسیب و تاب آوری شهر‌ها در مقابله با مخاطراتی، مانند زلزله و زمین لرزه در کشور خواهد داشت.

او گفت: اولین دستگاه شتاب نگار زلزله در شهر ارمغانخانه در ۱۵ شهریور ۱۳۷۶ در مخابرات این شهر نصب و راه اندازی شده و همچنین با توجه به مطالعات زمین شناسی ساختگاهی با استفاده از روش آزمایش ژئوسایزمیک در این منطقه سرعت موج برشی در این ایستگاه ۷۶۳ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.