علیرضا اسکندری در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای شهر شیراز گفت: پاسخگویی به شهروندان با هدف رفع نیازها و توسعه عدالت محور شهر یکی از مولفههای اصلی برنامه ریزی شورا و کمیسیون عمران است.
او گفت: فراهم کردن مسیرهای ایمن برای ترددهای وسایل حمل و نقل در معابر شهری یکی از زیر ساختهای توسعه یافتگی در کلان شهرها محسوب میشود بنابراین فاکتوری که در کنار پرداختن به مدهای حمل ونقل عمومی مانند مترو، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی، مورد توجه برنامه ریزی و سیاست گذاری شورا است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز گفت: ایمنی در مسیر حمل و نقل کمربندی جنوبی شیراز به دلیل قرار گرفتن و شکل گیری شهرکهای مسکونی متعدد در اطراف این محور و کارکرد برون شهری آن امروز تبدیل به یک دغدغه شده است. دغدغهای که به دلیل تداخل ترددهای خودروهای سنگین و سبک و ترانزیتی بودن این محور متاسفانه سوانح ترافیکی مرگبار را ایجاد میکند.
اسکندری گفت: تا کنون طرحهای کوتاه مدت و بلند مدت متعددی برای ایمنی این مسیر در نظر گرفته شده است، اما هیچکدام نتوانسته از حجم تصادفات مرگبار این محور که در میان ساکنان شهرکهای جنوبی به قتلگاه تشبیه میشود کم کند، چرا که برای ایمنی این مسیر ۱۴ کیلومتری نیازمند پایبندی و اجرای تعهدات هستیم.
او گفت: اجرای ۶ تقاطع، یکی از درمانها برای علاج درد تصادفات مرگبار در این محور پرتردد بوده است تا از طریق دسترسیهای غیر همسطح، تداخل ترافیک عبوری و دسترسیهای محلی از بین رود.
عضو شورای شهر شیراز گفت: برخی از این تقاطعات در سالهای گذشته به بهره برداری رسیده و تقاطع غیر همسطح نواب صفوی هم با سیاست گذاری و مصوبه کمیسیون عمران دوره ششم شورا شروع بکار کرده که از شهرداری میخواهیم با افتتاح به هنگام این پروژه مطابق برنامه زمان بندی، شیرینی این پروژه را به شهروندان فهیم شیرازی تقدیم کند.
اسکندری گفت: اجرا نشدن تقاطعهای باقی مانده و سایر اقدامات اصلاحی به منظور افزایش ایمنی این مسیر از سوی متولیان از سنوات گذشته تا به امروز باعث شد اقدامات نقش یک درمان نصف و نیمه را داشته باشد تا درمان قطعی!
او گفت: طی سالیان گذشته انعقاد تفاهم نامه فی مابین شهرداری شیراز و راه و شهرسازی یکی از سازکارها برای ایمنی این مسیر بوده است. تفاهم نامهای که بدون لحاظ کردن عمل به تعهدات متولی اصلی این مسیر پرتردد تنها تحمیل اجرای طرحهای ایمنی به مدیریت شهری بوده است هر چند که احداث کمربندی شمال شرقی شیراز بعنوان راه علاج این استخوان در زخم مانده است، اما تا اجرای کامل این کمربندی باید مسیر فعلی با اجرای تقاطع شهید مطهری – کمربندی (میثم) باید بصورت شفاف تعین تکلیف شود.
اسکندری گفت: همچنین رفع معارض رفوژ وسط کمربندی که در تفاهم نامه قبلی بر عهده اداره راه بوده است باید بصورت شفاف قید شود.
این عضو شورای شهر شیراز گفت: باور داریم کمربندی شیراز تنها با تغییر نام و تحمیل هزینهها به شهرداری شیراز ایمن نمیشود موضوعی که در دورههای قبل شورا و شهرداری شیراز نیز بر روند اجرای تعهدات توسط راه و شهرسازی پافشاری شده است تا نمایندگان مردم به وظایف خود در مقابل افزایش ایمنی مسیر دسترسی به شهرک جنوبی از حق شهروندان کوتاه نیایند.
او گفت: متاسفانه کمربندی شیراز هم اکنون دارای مشکلات عدیدهای از جمله نامناسب بودن آسفالت و در چندین نقطه از مسیر، نبود حفاظ در برخی نقاط، وجود دوربرگردانهای خطرناک و حادثه ساز، نبود روشنایی کافی و کاهش دید در شب، عدم خطکشی مناسب یا وجود خط کشیهای بیدوام، روبرو است که منجر به این میشود که سالانه جان بسیاری از شهروندان شیراز در سوانح ترافیک با خطر مرگ مواجه شود.
اسکندری گفت: سهم کمربندی شیراز تنها از ایمنی و ساماندهی یک تفاهم نامه یک جانبه نباشد، چرا که حفظ جان شهروندان وظیفه تمام دستگاه و مطالبه جدی نمایندگان شورای اسلامی شهر شیراز است موضوعی که جزء مطالبات جدی استاندار فارس نسبت به رفع معضلات و در نهایت انجام اقدامات ایمنی در مسیر همکاری چند جانبه است.