رئیس اداره جنگلداری اداره‌کل منابع طبیعی استان زنجان گفت: سرانۀ جنگل در استان زنجان در مقایسه با جنگل‌های دنیا و کشور رتبه پائینی دارد.

معانی گفت: جنگل‌های استان زنجان در ناحیه رویشی ایران_توران واقع شده است.

او می گوید: استان زنجان از تنوع گونه‌های گیاهی خوبی برخوردار بوده و  جنگل‌های استان زنجان مساحتی بالغ بر۷۳ هزار هکتار دارد که در شمال و جنوب رودخانه قزل‌اوزن در ارتفاعات  طارم و در ارتفاعات شمال غربی  زنجان، ارتفاعات  ماهنشان، سلطانیه، ابهر و خرمدره واقع شده است.

به گفته رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان  گونه قالب این جنگل‌ها ارس، بنه و زالزالک است.

معانی گفت: سرانه جنگل در استان زنجان در مقایسه با جنگل‌های دنیا و کشور رتبه پایینی دارد و باید سعی شود که سرانه را به حداقل استاندارد کشور برسانیم.

او می گوید: جنگل‌های دست‌کاشت در استان زنجان عمدتاً با گونه صنوبر کشت شده و در قالب طرح‌های زراعت چوب هستند.

به گفته رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان صنوبر از گونه‌های سریع‌الرشد است که اهمیت بالایی درخصوص اکلوژیکی و توسعه فضای سبز و بهره‌برداری از چوب دارد.

معانی گفت: یکی از دلایل زراعت جوب در استان عدم بهره‌برداری از منابع جنگل‌های شمال کشور و بالا رفتن قیمت چوب است که باعث شده واردات چوب با مبالغ بالا صورت بگیرد.

در ادامه کارشناس مسئول جنگل‌داری و مسئول نهالستان کوشکن اداره‌کل منابع طبیعی استان زنجان، گفت: نهالستان کوشکن واقع در ۵ کیلومتری غرب زنجان واقع شده است؛ این نهالستان در سال ۱۳۵۲ با مساحتی حدود ۵۰ هکتار احداث شده و انواع گونه‌های فضای سبزی و جنگلی در این نهالستان تولید و همه ساله میان متقاضیان توزیع می‌شود.

جوان می گوید: بنا به اهداف سازمانی که تعریف شده، انواع گونه‌ها در این نهالستان تولید می‌شود؛ اولین گونه‌هایی که تولید می‌شود نهال‌های فضای سبز شامل سرو خمره‌ای و نقره‌ای، افرا، زبان گنجشک و سایر گونه‌ها که شامل پهن برگ‌ها و سوزنی برگ‌ها هستند.

او گفت: گونه بعدی که در این نهالستان تولید می‌شود و از اهداف اصلی سازمان هستند گونه‌های زراعت چوب هستند؛ این گونه‌ها و عمده نهالی که در این منطقه تولید می‌شود گونه صنوبر است.

به گفته کارشناس مسئول جنگل‌داری و مسئول نهالستان کوشکن اداره‌کل منابع طبیعی استان زنجان  هر سال حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار اصله صنوبر در زنجان تولید می‌شود و از ۱۵ اسفند تا اواخر این ماه میان متقضیان توضیع می‌شود.

او می گوید: گونه صنوبر تا ۲۰ مترمکعب چوب تولید می‌کند و می‌تواند فشار را از جنگل‌های شمال بردارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.