دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت:وضعیت شاخص های دهان و دندان مردم مناسب نیست. ما باید برای این موضوع به دنبال راه حل باشیم.

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

چرا سرانه دندانپزشک در کشور کم است؟

کوهپایه زاده: هدف نظام سلامت دسترسی عادلانه خدمات سلامت دهان و دندان است، برای رسیدن خدمات عادلانه به دست مردم یکی از راهکارها افزایش و یا رفع کمبود ها است. کشورهای منطقه خود اظهاری می کنند و با ما مقایسه می شوند، نوع خود اظهاری ها با هم فرق می کند .لبنان عدد بالایی در پزشکی دارد.

آیا شاخص سلامت دهان و دندان در کشور ما مناسب است؟

کوهپایه زاده: وضعیت شاخص های دهان و دندان ما مناسب نیست. ما باید برای این موضوع به دنبال راه حل باشیم. همواره خدمات دندانپزشکی خدمتی لوکس است. در تهران وضعیت دهان و دندان مردم مناسب نیست.

شرایط مردم در جایی که خدمات سلامت تخصصی و فوق تخصصی عمومی دندانپزشکی مانند شهرهای بزرگ داریم، مناسب نیست ، درست است که می گویند تعرفه‌ها بالا است ،بیمه های ما هیچ کمکی بر روی پرداخت از جیب مردم در بخش دندانپزشکی نداشتند و اگر در مناطقی که این امکان را داریم بیمه ها باید وارد شوند تا هزینه ها تعادل پیدا کند.

  بازار سلامت بازار عرضه و تقاضای میوه نیست که با افزایش عرضه فکر کنیم که می توانیم تقاضا را تعدیل کنیم . هر کاری یک قیمت تمام شده دارد .

در ایران عموماً هزینه ها و تعرفه های ما واقعی نیست. واقعیت این است که باید برای  ارایه خدمات به مردم فکری کنیم .مردم باید به خدمت  مناسب دسترسی داشته باشند. یکی از راهکارها می‌تواند افزایش باشد اما دوستان ما در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بیشتر تمرکز بر دسترسی، تأمین منابع لازم و کاهش هزینه ها برای جیب مردم داشته باشند که از طریق بیمه قابل انجام است.

ما همواره در این زمینه که باید هر کاری را بر اساس اصول به جلو پیش ببریم بحثی نداریم. ظرفیت دندانپزشکی ما در سال ۵۸ یا ۷۸، هجده دانشگاه بوده است که الان به حدود بالای ۴۰ دانشگاه در بحث آموزش رسیده‌ایم.نظام آموزشی در وزارت بهداشت ۵۰ درصد کسری بودجه دارد.

پیش بینی ما این است با افزایش ظرفیتی که در نظر گرفته ایم در سال ١۴٠٨ به ۶ دندانپزشک به نسبت ١٠ هزار نفر جمعیت برسیم که به سرانه دندانپزشک کشورهایی مانند آمریکا زیاد هم دور نیست. از ۱۸ دانشکده دندان پزشکی به ۴۰ دانشکده رسیده ایم.

آیا بیمه ها پوشش دندانپزشکی دارند؟

کوهپایه زاده: بیمه‌ها هیچ پوششی در خدمات دندانپزشکی ندارند. با افزایش عرضه یا همان افزایش ظرفیت و تربیت دندانپزشک قیمت خدمات پایین نمی‌آید.مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به فکر پوشش بیمه دندانپزشکی باشند تا پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کند.منابعی برای افزایش ظرفیت و به تبع آن تربیت دندانپزشک نداریم و نظام آموزشی در وزارت بهداشت امروز ۵٠ درصد کسری بودجه دارد. اگر منابع موجود و میزان افزایش ظرفیت را کنار هم بگذاریم می توانیم بهتر قضاوت کنیم.ما اگر زیر ساخت و منابع لازم را داشته باشیم ، برای آن برنامه نیز داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار