عباس زاده گفت: سالانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر آبی استان برداشت می‌شود و در ۵ سال آینده باید ۱۷۵ میلیون آن کاهش یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: استان ما به دلیل شرایط اقلیمی، دوران خشکسالی و کم آبی را طی می‌کند که لازم است برای مقابله با آن و آماده کردن شرایط زیست، هم در حوزه تأمین آب شرب مردم و هم آب مورد نیاز بخش صنعت و کشاورزی برنامه جامعی تدوین شود.

او گفت: در کشور برنامه جامع سازگاری با کم آبی تدوین و برش استانی برنامه هم پیشنهاد شده است؛ در شورای حفاظت از منابع آب استان در حال بررسی برش استانی هستیم و بحث‌های مدیریتی و کارشناسی آن را دنبال می‌کنیم.

عباس زاده گفت: مقرر شده تا سال ۱۴۰۵ برنامه جامعی برای مقابله با کم آبی و سازگاری با خشکسالی تدوین شود؛ بخش عمده‌ای از این برنامه تدوین و به تصویب رسیده و بخش مهم‌تر مسئله مدیریت منابع آب در بخش صنعت و کشاورزی است که حداکثر تا یک ماه آینده به تصویب رسیده و به دستگاه‌های متولی ابلاغ خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اصلاح شبکه آبیاری در حوزه کشاورزی، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، احیاء و مرمت قنوات از مهم‌ترین راهکار‌هایی است که بایستی در دستور کار قرار بگیرد.

او گفت: اصلاح شبکه فرسوده انتقال آب نیز یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات است که در صورت ترمیم از هدررفت ۳۵ تا ۴۰ درصدی آب جلوگیری خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.