بیش از ۲۰ سال است که خراسان جنوبی با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و امسال هم دغدغه‌هایی برای تأمین آب مردم در فصل گرم سال وجود دارد.

بیش از دو دهه است که نبود بارش کافی در خراسان جنوبی امید را در دل کشاورزان خراسان جنوبی خشکانده است.

از طرفی دیگر سایر مردم نیز از بی آبی رنج می‌برند و برخی روستا‌های استان به دلیل کمبود آب با تانکر‌های سیار آبرسانی می‌شوند.

برخی از افراد مصرف بالایی از آب دارند و برخی نیز در روستا‌های دورافتاده چشم انتظار قطره‌ای آب تنها برای آشامیدن هستند.

امیدمان تنها یک تانکر است

یکی از ساکنین روستا‌های خراسان جنوبی می‌گوید: روستای ما آب ندارد و فقط با تانکر آبرسانی می‌شود و می‌توانیم بگوییم امید ما تنها همین تانکری است که به روستا می‌آید.

او می‌گوید: وقتی نزولات جوی کم است نمی‌توان بهتر از این را انتظار داشت و ما هم مجبوریم مصرف آبمان را بسیار پایین بیاوریم تا دچار مشکل و بحران نشویم.


بیشتر بخوانید


یکی از شهروندان در طبس نیز گفت: بیشتر آب طبس را سد نهرین تأمین می‌کند که اگر آن هم نباشد تأمین آب با مشکل مواجه می‌شود.

او گفت: برخی از مردم در منازل خود نارنج دارند که آب بر است و با همان آب شرب درختان خود را آبیاری می‌کنند که این امر سبب بروز مشکل در باقی نقاط شهر می‌شود.

آب شرب طبس، مهمترین دغدغه در بخش تأمین آب

امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در حاشیه جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: در شهر‌های استان به جز شهرستان طبس که انتظار داریم تا مهر ذخیره آب سد نهرین به اتمام برسد، چالش خاص دیگری نداریم.

او گفت: طرحی برای جبران کمبود در طبس از سوی آب منطقه‌ای پیش بینی شده است که در صورت اجرای آن می‌توان تا حدودی از نگرانی‌ها کاست.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: مهم‌ترین موضوعی که در حال حاضر و برای تابستان امسال وجود دارد، تأمین آب شرب مردم استان است.

او گفت: بیشتر مصارف آب در استان در حوزه کشاورزی و صنایع است و بخش کمی از مصرف را آب شرب تشکیل می‌دهد، ولی باید به فکر چاره برای همه این بخش‌ها بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار