متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه "آبله میمونی" بیماری جدیدی نیست، گفت : این بیماری در گذشته وجود داشته و عمدتا در آفریقا شایع بوده است.

زمانیان گفت : نگرانی اخیر از مشاهده موارد بیماری در برخی کشور‌های اروپایی است که مبادا این بیماری هم به مرحله پاندمی برسد.

به گفته متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ویروس آبله میمونی به نسبت ویروس سنگینی محسوب می‌شود، همین امر موجب شده نگرانی‌ها نسبت به شیوع آن نسبت به کرونا کمتر باشد، چرا که در فاصله چند متری از فرد بیمار این ویروس به علت سنگینی زمین گیر می‌شود و فراتر نمی‌رود.

این بیماری از طریق تماس نزدیک و طولانی مدت با فرد بیمار و از طریق قطرات تنفسی بزرگ منتقل می‌شود. تماس با ترشحات فرد بیمار و تماس آن با چشم و دهان هم موجب انتقال این بیماری می‌شود.

دوره کمون این بیماری شش تا ۲۱ روز است با ورود ویروس به بدن بعد از شش تا ۲۱ روز علائم اولیه بیماری شامل تب، درد بدن، خستگی و کوفتگی خود را نشان می‌دهد.

بعد از این مدتی غدد لنفاوی در این بیماری شروع به رشد می‌کند و همین علامت این بیماری را از آبله مرغان و آنفلوآنزا متمایز می‌کند.

در ادامه علائم دیگر بیماری که شامل بثورات پوستی آبدار است ظاهر می‌شود و این بثورات عمدتا کف دست و صورت را درگیر می‌کند.

این بیماری درمان خاصی ندارد، تنها در مواردی برای این بیماری برخی دارو‌های ضدویروسی تجویز می‌شود.

برای این بیماری واکسنی وجود ندارد، با توجه به اینکه هنوز پاندمی در خصوص این بیماری رخ نداده اقدامی هم برای ساخت واکسن آن صورت نگرفته، اما ساخت واکسن برای آن کار سختی نیست.

ویروس "آبله میمونی" به جای RNA، DNA دارد، همین امر موجب شده احتمال جهش در این ویروس به نسبت کرونا کاهش یابد و همین امر نگرانی‌ها را در خصوص این ویروس کمتر می‌کند.

از طرفی میزان مرگ و میر این ویروس فعلا بسیار پایین است و این موضوع هم نکته مثبتی در زمینه این بیماری به شمار می‌رود.

قطعا این ویروس به ایران می‌رسد، وقتی در برخی کشور‌های اطراف موارد آن مشاهده شده قطعا پای آن به ایران می‌رسد و نیاز است که همانند ویروس کرونا از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس استفاده شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.