معاون اول رئیس جمهور روز سهشنبه در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، گفت: با راهاندازی دولت هوشمند از امضاهای طلایی و برخی فسادها و رانت کاملاً جلوگیری میشود و ضمن شفافیت اطلاعات، دستگاههای نظارتی و مردم میتوانند از چگونگی پیشبرد امور در قوه مجریه و سایر دستگاهها و قوای کشور آگاه شوند.
سامانه «دولت من» از ۲۷ اردیبهشت رونمایی شد تا دولت الکترونیک در ایران از دستگاه محوری به مرحله توسعه یکپارچه گذر کند.
این سامانه یکپارچه که همه دستگاهها برای جلوگیری از موازی کاری باید به آن متصل شوند، خدماتی را در حوزه مسکن، احراز هویت یکپارچه، آموزش و حوزه سلامت ارائه میکند که برخی از آنها بدون نیاز به انجام احراز هویت نیز قابل دسترسی هستند.
دستگاههای دولتی موظفند تا پایان نیمه اول سال جاری پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راهاندازی کنند تا پس از یکپارچهسازی همه این پنجرهها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، تا پایان سال جاری مردم به راحتی بتوانند تمام امور و نیازمندیهای خود به خدمات دولتی از جمله کسب مجوزها، مشاهده ابلاغیهها و نامهها، امور مالیاتی و دریافت خدمات دولتی و با استفاده از تلفن همراه و رایانه شبانهروزی دریافت کنند.
محمد مخبر با اشاره به عزم جدی دولت سیزدهم و همچنین اهمیت راهاندازی هرچهسریعتر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تا پایان سال جاری تأکید کرد: دولت هوشمند یک موضوع فراقوهای است که تمامی دستگاهها و قوا میتوانند خدمات خود به مردم را در بستر آن عرضه کنند.
درحال حاضر هر دستگاهی به روش خود دولت الکترونیک را با کمبود و کاستیها و در حدی که توان دارد اعمال میکند که میبایست همه آنها در یک سامانه تجمیع، بروز رسانی و تقویت شوند تا مفهوم دولت الکترونیک عملا در کشور اجرایی شود.
این تعدد سامانهها علاوه بر عدم تمرکز در ادارات و نهادهای دولتی باعث سردرگمی مردم هم میشوند.
بر اساس قانون همه دستگاهها مکلف شدهاند تا شهریور امسال پنجره ارائه خدمات هوشمند خود را ارائه و حداقل یکسوم از خدمات اختصاصی خود را با اولویت خدمات پرکاربرد از طریق این پنجره ارائه کنند؛ در مرحله بعدی نیز وزارت ارتباطات باید دی ۱۴۰۱ «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» را راهاندازی کند.
بر این اساس نهادهای عمومی مکلفند در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشمند خود را به «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» متصل نمایند؛ این امر باید به گونهای باشد که خدمات اختصاصی آنها از طریق «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» قابل دسترسی باشد.
عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات در این باره با بیان اینکه با همکاری قوه قضاییه و سایر نهادهای دیگر بهزودی همه خدمات در سایر قوا نیز در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قابل دسترسی و بهرهبرداری برای مردم است، گفت: زیرساختهای قانونی، اجرایی و فنی این اقدام بزرگ در کشور آماده شده و در عین آسانسازی خدمترسانی به مردم مدیران دولتی میتوانند از طریق یک داشبورد مدیریتی به کل گزارشها و اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.