چندی پیش وزیر کشور اعلام کرد که قرار است اختیارات استانداران سراسر کشور افزایش پیدا کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طرح انتقال بخشی از اختیارات وزارتخانه‌ها به استانداران توسط احمد وحیدی وزیر کشور ۳۰ آبان ماه امسال مطرح شده است.

به اعتقاد او قرار است رویکرد ناظر بر اداره کشور از وزارتخانه‌محور به استاندار‌محور تغییر کند؛ یعنی باید کشور را استاندار محور اداره کنیم نه وزارتخانه محور و برای این منظور بخشی از اختیارات وزارتخانه‌ها به استانداران تفویض می‌شود و وزارتخانه‌ها بیشتر نقش حمایتی و نظارتی خواهند داشت.

به گفته وحیدی، دولت برنامه دارد «صندوق‌های توسعه و پیشرفت استانی» ایجاد کرده و «منابع دولتی و ملی» و «منابع ناشی از فروش اموال و سایر درآمد‌ها در استان‌ها» را در این صندوق واریز کند؛ همچنین دولت در این راستا اولین گام را برداشته و «در بودجه ۱۴۰۱، بودجه استانی با محوریت اختیار عمل بیشتر استانداران در نظر گرفته شده است. 

البته به واگذاری اختیارات به استانداران در قانون برنامه پنجم توسعه نیز اشاره شده است. قانون گذار در ماده ۱۸۱ این قانون مقرر کرده است: «به منظور ارتقا نظام برنامه‌ریزی کشور با لحاظ نمودن دو اصل آمایش سرزمین و پایداری محیطی در تمامی فعالیت‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های ملی و استانی، ایجاد هماهنگی بخشی، منطقه‌ای و بخشی منطقه‌ای و رعایت عدالت در توزیع منابع و فرصت‌ها، توسعه متوازن مناطق، ارتقا توانمندی‌های مدیریتی استان‌ها و انتقال اختیارات اجرایی به استان‌ها و تمرکز امور حاکمیتی در مرکز، ساز و کار‌ها و شاخص‌های لازم به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

همچنین در ماده ۱۸۶ این قانون به دولت اجازه داده شده که «نسبت به تدوین برنامه جامع تقسیمات کشوری، دربردارنده شاخص‌های ناظر بر بازنگری واحد‌های تقسیماتی موجود برای ایجاد سطوح تقسیمات کشوری جدید با جهت‌گیری عدم تمرکز و تفویض اختیار به مدیران محلی و تقویت نقش استانداران به‌عنوان نمایندگان عالی دولت در استان‌ها، اقدام کند».

بر این اساس در قانون برنامه پنجم توسعه تنها به تفویض اختیارات تاکید شده و فدرالیته (ائتلافی) شدن مدنظر نبوده است؛ موضوعی که دولت‌های گذشته در حد اجرای آن هیچ گامی برنداشته‌اند.

مشکلات کشور با تفویض اختیارات به استانداران حل می‌شود؟

تفویض اختیارات به استانداران چه سودی برای کشور دارد؟

حمید ملانوری استاندار سابق خراسان جنوبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بر این باور است که همه استاندارا متقاضی این تفویض اختیارات به دلیل مسائل و مشکلات در استانها، هستند.

استاندار سابق خراسان جنوبی معتقد است که تفویض اختیارات به استانداران به تسریع در امور کمک می‌کند؛ مثلا تولید محصول زرشک منحصرا برای استان خراسان جنوبی است؛ تصمیم گیری برای تولید، برداشت و فرآوری زرشک و موضوعات دیگری که مرتبط با این محصول است، مرتبط با این استان بوده و خوب است که مسئولان این استان اختیاراتی داشته باشند که بتوانند این موضوع را به خوبی مدیریت کنند.

افزون بر این محمدهادی ایمانیه استاندار فارس بر این باور است که بخش عمده‌ای از مشکلات این استان ناشی از تفویض نشدن اختیارات است. عدم تفویض اختیارات به استان آسیب‌هایی در بخش‌های مختلف ایجاد کرده که مانع زایی و به بن بست رساندن طرح‌های دانش بنیان یکی از این موارد است.

استاندار فارس معتقد است که بلاتکلیفی ۶ پتروشیمی، تکمیل صنایع پایین دستی، ایجاد اشتغال و رفع موانع تولید، تسهیل صدور مجوز‌ها با تشکیل تعداد زیادی پنجره واحد در استان و جذب سرمایه‌گذار از دیگر مواردی است که با تفویض اختیارات به استان عملیاتی خواهد شد.

مشکلات کشور با تفویض اختیارات به استانداران حل می‌شود؟

واگذاری اختیارات به استانداران خلاف قانون اساسی نیست

برخی حقوقدانان معتقدند که قانون اساسی در اصل ۱۲۷ ظرفیت واگذاری اختیارات را در اختیار رئیس‌جمهور و وزرا قرار داده است.

طبق اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی، رئیس‏‌جمهور می‏‌تواند در موارد خاص‏، بر حسب‏ ضرورت‏ با تصویب‏ هیئت‏ وزیران‏، نماینده‏ یا نمایندگان‏ ویژه‏ با اختیارات‏ مشخص‏ تعیین‏ کند. در این‏ موارد تصمیمات‏ نماینده‏ یا نمایندگان‏ مذکور در حکم‏ تصمیمات‏ رئیس‏‌جمهور و هیئت‏ وزیران‏ خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۷:۲۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
شاید، اگر کسی با اقوام مختلف کشورمون زندگی کرده باشه صددرصد متوجه شده باشه که حتی قانون اساسی کشورمون در سراسر جغرافیا کشور یکدست قابل اجرا نیست،چه برسه به بحث های دیگه.
حتی بعضی مواقع به نزدیک ترین فاصله یک شهر با روستا شاهد ظلم قانونی به بعضی از افراد میشیم چه برسه به سطح کشور.
قدرت استانی خیلی خوبه ولی باید تدریجی تزریق بشه تا باعث سواستفاده های جدایی طلب ها نشه
در انتهای این طرح ها میرسیم به قدرت استانی مستقل که هم خوبه هم فاجعه است.
Italy
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
به قول رهبری : اگر حقایق را روایت نکنید ،!!!!!!!!دشمن همانطور که بخواهد می گوید !!! وبه قول رهبری باید : " آتش به اختیار " عمل کرد اگر عده ای حرف خود را پس نگیرند ودر خود شک وتردید و دودلی ومردد بودن و......نکنند !!!!می توان بدون شک وتردید مشکلات مملکت را در داخل حلاجی کرد باز هم می گویم حرف خود را پس نگیرد !!!!
Germany
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
اصلا اشتباه هست باد هر استان دارایی های خودش توی شهر خودش خرج بشه به غیر از نفت و بعضی از معدن ها !
این طوری دیگه تمرکز روی تهران نیست هر استان می تونه ثروتمند باشه
یا می تونه عوارض و مالیات شهری رو تعیین کنه
به نظر من استان های ایران از نظر اقتصادی می تونه ایالتی عمل کنه و برای بهتر شدن اقتصاد هر شهر باید استاندار هم از طرف مردم مشخص بشوند
ایران باید پارلمانی و ایالتی بشه .این جوری قدرت از دست یه سری افراد گرفته میشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
وزارت بهداشت اگر ریگی در کفش ندارد چرا آمار عوارض واکسن را منتشر نمیکند؟ مثلا بگوید از حدود شصت هفتاد نفر تلفات امروز چند نفرشان واکسن زده اند و چند نفر نزده اند!
وارد کردن چندتا کد ملی در سامانه واکسن که کار سختی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
نسخه پیچی خوب است ولی باید اول قانون اساسی تغییر کند با مسکن نمی شود نیاز به جراحی است کشوری که بدون سیاست اداره می شود فرقی با طالبان ندارد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
مشکلات کشور با انحصار طلبی قدرت در دست عده ای مفسد حل نمی شود !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
مشکلات کشور در یک سیستم بسته حل نمی شود !!!
-
بلبل
۱۱:۰۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
درحیطه استخدام افراد اجازه داده نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
مشکلات کشور با تفویض اخیتار به مردم حل می شود !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
سلام.از دولت جناب آقای رئیس جمهور گرامی و بیت مقام معظم رهبری می‌خواهیم واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم آزاد کنند تا انحصار داخلی شکسته و گرانی بیسابقه دههابرابری خودرو که در دولت تدبیروامید درست کردند و کمی ادامه یافت کاهش شدید یابد،اگر برای جان و مال مردم ارزش قائل هستند واردات خودرو را آزاد کنند،از نمایندگان مجلس می‌خواهیم نماینده مردم باشند نه نماینده جیب خود و قانون جدید واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم را آزاد کنند،تا به احتکار و گران‌فروشی خودروسازان داخلی پایان داده شود،یقین داشته باشید قیمت‌ها کاهش شدید خواهد یافت.ن.گرمی.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
نه اینکه خیلی هم تخصص دارن....
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی زمانی
۰۹:۵۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
تفیض اختیارات= رانت بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
انجام هر کاری بصورت گروهی بهترین نتایج را میتواند به همراه داشته باشد البته شرط مدیریت و فرماندهی واحد و اجرای اصل همراهی فکری و مشاوره تخصصی و عمومی (امر به معروف و نهی از منکر) از اصول اساسی است در اینصورت نظارت و کنترل مجموعه مرکزی بهتر و عمیق تر و تخصصی تر و نتیجه بسیار موثرترین خواهد داشت
یک دست صدا ندارد
کار تیمی در کارهای بزرگ واجب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
باید دارایی هر استان فقط برا همون استان باشه نه یه سری مسئول داخل پایتخت باشن ثروت استان به تاراج ببرن بعد مردم اون استان کاسه گدایی دست بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
بندری
۱۰:۲۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
گل گفتی .استان های جنوبی با این همه درآمد خودشون فقیرترین استان ها هستند درحالیکه درآمدشون درتهران صرف میشه.درجزیره قشم وهرمز خانواده تحت پوشش کمیته امداد داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
والا استاندارن مگه چقدرسواددارند .خیلی ازاستانداران مدرک نظامی دارند بدرد کاراستانداری نمیخورند .قراره اختیاربدن که چه بشه شما راخدا مملکتو فدای جناح بازی نکنید بذارید آدمها درجای خودشون بکارگرفته بشن وزیرکشورخودش انتصابش اشکال داره درزمان جنگ نیستیم که استانداران وفرمانداران نظامی انتخاب کردید پس اینقدرجوان تحصیل کرده نخبه کجارفتندکه نظامی ها استانداربشن عواقب اینکارها بعدا معلوم میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
استاندار فارس که یک دکتره، آیا تخصصی درباره صنعت پتروشیمی داره؟ نشود روزی که بخاطر این صنایع استان فارس هم کمآبی شدید بگیرد...
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۸:۲۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
اختیارات با نظارت کامل دولت بر کار استانداران ونظارت بر حساب وکتاب وکارهاشون هر ۳ ماه بدون اینکه بدونند چون اختیارات بیش از حد حرج ومرج وبی قانونی میاره حتما نظارت دولت محکم وقوی باید باشه
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۸:۰۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
نه اتفاقا . بد و بدتر میشه. چون مسئولین ما جنبه تفویض اختیار ندارند که.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
خیر
Canada
ناشناس
۰۷:۵۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
مشکلات کشور با تفویض اختیارات به "نمایندگان واقعی مردم" حل می‌شود.
آخرین اخبار