معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به شیوع تب دنگی در کشور افغانستان، ایالت سند پاکستان و شهر‌های جده و مدینه که در ایام حج میزبان زائران ایرانی هستند زنگ هشدار خطر ابتلا به این بیماری به صدا درآمده است.

شایسته در جلسه گروه کاری سلامت، رفاه و توسعه اجتماعی گفت: برای پیشگیری از این بیماری ۵ کار گروه برای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری تب دنگ در استان تشکیل شد.

او گفت: عامل ایجاد تب دنگ پشه آئدس است که می‌تواند با گزش افراد باعث انتشار بیماری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: استان ما شرایط زیستی مساعدی را برای رشد و تکثیر این نوع پشه دارد و احتمال اینکه این بیماری انتقال پیدا کند وجود دارد.

شایسته گفت: پشه آئدس می‌تواند در آب راکد مانند آب جمع شده در تایر‌های فرسوده، آب جمع شده داخل شیشه‌ها و پساب فاضلاب تخم ریزی و زندگی کند.

او گفت: تاکنون این پشه در استان رویت نشده و مورد ابتلا به تب دنگی نداشتیم، اما رده پای یک نمونه پشه آئدس غیر مهاجم را در یکی از شهرستان‌ها شناسایی کردیم که پیگیر این هستیم تا با همکاری مرکز مدیریت بیماری‌ها بررسی‌های لازم را انجام و نتایج را اعلام کنیم.

موارد ابتلا به تب دنگ در عرض ۵۰ سال گذشته ۹۰ برابر شده و سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

کودکان خراسان جنوبی در معرض سوء تغذیه

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به آمار‌های وزارت بهداشت و شیوع سوء تعذیه در خراسان جنوبی کارگروه سلامت و امنیت غذایی در این خصوص از دستگاه‌های اجرایی خواست تا برای حل این مشکل همکاری لازم را داشته باشند.

او گفت: ۱۱ درصد کودکان ۲ تا ۵ سال کوتاه قد و ۱۰ درصد نیز کم وزن هستند.

شایسته گفت: خراسان جنوبی با دارا بودن ۵۴ درصد جز استان‌های ناامن غذایی در کشور است لذا از تمامی دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم تا در حیطه وظایف خود برای رفع این معظل با ما همکاری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ادامه جلسه گفت: وبا نیز یکی از بیماری‌هایی است که احتمال وقوع آن وجود دارد، با توجه به وقوع طغیان‌های ناشی از بیماری‌های منتقله از آب و غذا در افغانستان لزوم پیشگیری از این بیماری نیز مطرح است.
اوگفت: ۸۰ درصد بیماران مبتلا به وبا در صورت دریافت مایع خوراکی مناسب قابل درمان هستند. البته تاکنون موردی از وبا در استان مشاهده نشده و آخرین مورد در سال ۹۷ مشاهده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.