مدیرعامل شرکت گاز فارس از تشکیل اتاق عملیات ویژه به منظور تسریع عملیات بلوک بندی و ایزولاسیون شبکه خبر داد.

علی‌اکبر میدان‌شاهی با اشاره به این موضوع که قدمت تاسیسات و شبکه‌های گازرسانی کلان شهر شیراز به عنوان اولین شهر گازدار کشور به شصت سال می‌رسد، گفت: رشد و توسعه شهری سبب شده شبکه‌های گازرسانی شهر بسیار پیچیده و در هم تنیده شود و برای اقدامات مقاوم سازی و تقویت تاسیسات ضروری به نظر می‌رسد.

او گفت: تراکم جمعیتی کلان شهر شیراز به واسطه سیر رشد طبیعی جمعیت و مهاجرت از شهر‌های جنوبی رو به افزایش است و این مسئله اهمیت اجرای پروژه‌های ایمن سازی را دوچندان می‌کند.

مدیرعامل شرکت فارس به وجود گسل‌های فعال زاگرس در شهر و زلزله خیز بودن استان اشاره و گفت: جاری شدن سیلاب‌های فصلی در بستر مسیل‌های خشک اهمیت اقدامات مقاوم سازی و تقویت تاسیسات و شبکه‌های گازرسانی را آشکار می‌کند.

میدانشاهی از تخصیص اعتبار بودجه چند برابری به کمیته مقاوم سازی شرکت گاز استان فارس خبر داد و گفت: عملیات بلوک بندی با تشکیل اتاق عملیات ویژه سریع‌تر اجرایی خواهد شد و عملیات ایزولاسیون شبکه‌های شهر شیراز و استان در اولویت است. با بهره گیری از روش‌های مقاوم سازی و پایدارسازی شبکه گام بلندی در راستای پیشگیری از خطرات و خسارت‌های اولیه و ثانویه ناشی از زلزله و سایر بلا‌های طبیعی بر می‌داریم.

او گفت: با استفاده از سیستم‌های مدیریتی و کنترلی نوین برای کنترل بحران و با به کار گیری متد‌های پیشرفته تکنولوژی اطلاعات در بستر GIS، در شهر‌های شیراز و صدرا، تعداد ۶۹ بلوک TIS ایجاد و مرزبندی شد و با تشکیل اتاق عملیات و ستاد مدیریت، در ۳ فاز عملیات تعریف شد که در فاز اول ۴۲ بلوک ایزوله و عملیاتی شده و عملیات ایزولاسیون سایر بلوک‌ها نیز به همین منوال در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت گاز فارس در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۱ در سایر حوزه‌ها موارد مقاوم سازی متعددی هدف گذاری شده است و نصب و تجهیز ایستگاه‌های تقلیل فشار TBS شهر شیراز به سامانه اضطراری قطع خودکار جریان گاز مجهز به سیستم شتاب نگاری و لرزه نگاری و همچنین متصل به نرم افزار‌های جمع آوری و پردازش اطلاعات که دارای اکچویتر و سیستم برق پشتیبان باشند از اهم این اقدامات است.

میدان‌شاهی گفت: علاوه بر بازسازی‌های متعدد در ابنیه ایستگاه‌های تقلیل فشار استان، مطالعه و طراحی مقاوم سازی ابنیه تعداد ۱۵ ایستگاه تقلیل فشار TBS و CGS انجام شده و شروع عملیات در شهر شیراز و سطح استان امسال در برنامه قرار دارد و هم زمان مطالعه و انجام آزمایشات و گمانه زنی و طراحی ۱۶ ایستگاه تقلیل فشار دیگر نیز در حال انجام است.

او گفت: مطالعه و طراحی مقاوم سازی ۸ ساختمان اداری انجام شده و طرح مطالعه و انجام آزمایشات و گمانه زنی و طراحی ۵ ساختمان اداری در حال انجام است. همچنین در کنار مقاوم سازی ابنیه ایستگاه‌ها، مطالعه و طراحی مقاوم سازی مکانیکال تاسیسات با بهره گیری از ارتقا تجهیزات در دستور کار قرار دارد.

میدانشاهی گفت: بستر مطالعات میکروژئودزی با روش‌های نوین تکتونیکی با نصب ۴ سکوی پیلار در چهار گوشه شهر، برای بررسی حرکت جانبی و نشست زمین در ایستگاه‌های شیراز فراهم شده و در حال حاضر با انجام اندازه گیری‌های مستمر درصدد رفتارسنجی و تعیین نرخ حرکت زمین در ایستگاه‌های شهر شیراز به جهت بهره گیری علمی برای مقاوم سازی موثرتر در برنامه قرار دارد.

او گفت: مطالعه و امکان سنجی ساختمان کنترل مرکزی شبکه‌های گازرسانی ساختمان مرکزی بحران در شهر شیراز انجام شده و طراحی و ساخت در دستور کار قرار دارد که در حال حاضر رایزنی‌های لازم با شورای تامین امنیت استان و استانداری فارس برای بهره گیری از ظرفیت حداکثری شهر شیراز و دستگاه‌های اجرایی استان در دست اقدام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار