افزایش قابل توجه در صفات اقتصادی مرغان بومی فارس

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: تا کنون بر روی ۲۹ نسل از مرغان بومی در مزرعه مطالعاتی شمس آباد عملیات اصلاح نژادی و رکورد گیری انجام شده است.

رضا فزونی گفت: از شاخص‌های مهم اقتصادی می‌توان به افزایش درصد تولید هفتگی تخم مرغ به بالای ۸۰ درصد برای اولین بار در طول ۲۸ نسل گذشته اشاره کرد که در سن ۲۷ هفتگی درصد پیک تولید این گله به ۸۳ درصد رسیده است که نشان از پتانسیل بالای مرغان بومی و قابلیت رقابت با طیور اصلاح شده خارجی دارد.

این مقام مسئول گفت: در صورت فراهم شدن شرایط محیطی و پرورشی لازم از جمله تغذیه، نور، بهداشت و دیگرموارد مرتبط این توان ژنتیکی مرغان بومی قابلیت افزایش دارد.

او گفت: پس از استحصال نسل جدید، نسل ۲۹ در سال جاری و اخذ اولین صفت تحت رکورد گیری از گله مذکور میانگین وزن یکروزگی جوجه‌ها به بیش از ۳۸.۷ گرم افزایش یافته است.

فزونی گفت: مرکز مرغ بومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با قدمتی حدود ۴۰ سال در زمینه بهبود صفات تولیدی مرغان بومی و افزایش جمعیت مرغ بومی در روستا‌های این استان به نتایج قابل قبولی دست یافته است و این مرکز در سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار قطعه جوجه یک روزه بومی با پتانسیل ژنتیکی اقتصادی بالا تولید و در سطح روستا‌ها توزیع کرده است.

او، به وضعیت واحد‌های مرغ گوشتی در استان فارس نیز گریزی زد و گفت: این استان با دارا بودن ۸۸۳ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت بیش از ۲۶ میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره موفق به تولید بیش از ۱۸۴ هزار تن گوشت مرغ در سال گذشته شده است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به وجود ۱۱ فارم مرغ مادر گوشتی در این استان نیز اشاره و گفت: واحد‌های مذکور ظرفیت بیش از ۴۴۰ هزار قطعه را دارا هستند و در سال گذشته افزون بر ۱۹ میلیون قطعه جوجه یک روزه گوشتی را تولید و به مرغداری‌ها عرضه کرده اند.

فزونی به موضوع تولید تخم مرغ در استان فارس نیز پرداخت و از فعالیت ۶۳ واحد مرغ تخمگذار به ظرفیت بالغ بر ۵ میلیون قطعه خبر داد و گفت: همچنین ۱۶ واحد پرورش پولت به ظرفیت بیش از ۹۰۰ هزار قطعه در این استان وجود دارد؛ در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۷ هزار تن تخم مرغ در استان فارس تولید شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار