سرپرست اداره حفاظت محیط زیست تایباد گفت: زیستگاه پرندگان مهاجر به دلیل تأمین نشدن حقابه رودخانه هریرود در حال نابودی است.

یوسف اربابی گفت: حقابه رودخانه مرزی هریرود از طرف افغانستان به سمت ایران تأمین نمی‌شود و این باعث نابودی زیستگاه پرندگان مهاجر در آبگیر‌های دشت کاریز در مناطق مرزی تایباد شده است.

او گفت: همچنین این تأمین نشدن حقابه سبب ورود حیات وحش از جمله گراز به مزارع شده و نیز رطوبت منطقه تأمین نمی‌شود.

به گفته سرپرست اداره حفاظت محیط زیست تایباد ، در گذشته تعداد درناها، عمده‌ترین پرندگان مهاجر در تایباد، که در آبگیر‌های دشت کاریز فرود می‌آمدند به بیش از سه هزار قطعه می‌رسید و در حال حاضر به ۲۵۰ تا ۵۵۰ قطعه کاهش یافته است.

اربابی گفت: وقتی زیستگاه نابود شود؛ جمعیت پرندگان و تنوع زیستی کاهش پیدا می‌کند و در نهایت محیط زیست به چالش کشیده می‌شود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست تایباد گفت: علاوه بر  تأمین نشدن حقابه ایران از رودخانه هریرود، تغییرات اقلیمی، حضور دام، کاهش بارندگی، دخالت انسانی و شکار بی‌رویه از دیگر دلایل نابودی زیستگاه‌های حیات وحش هستند.

اربابی گفت: مهمترین راه حفظ محیط زیست اطلاع‌رسانی است که مردم را به سمت مسئولیت‌پذیری سوق می‌دهد و همچنین در کوچکترین تخلف و شکار، سلاح شکارچی ضبط می‌شود.

به گفته او، شهرستان‌های تایباد و باخرز که با یک اداره مدیریت می‌شوند، وضعیت خوبی در حوزه محیط زیست دارند؛ زیرا منطقه مرزی و تردد انسانی کمتر است.

عرصه‌های طبیعی تایباد با شروع فصل زمستان، میزبان پرندگان مهاجر از سیبری غربی هستند.

گونه‌های پرندگان مهاجر در تایباد شامل درنای خاکستری، سیاه‌سینه، چنگر، اردک سرسبز، خوتکا، آبچلیک، حواصیل خاکستری، سنقر، عقاب صحرایی و هوبره هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.