نخستین گروه از درناهای خاکستری از مناطق سردسیر به نواحی گرمسیر تایباد، در شرق خراسان رضوی فرود آمدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نخستین گروه از درناهای خاکستری در قالب مهاجرت زمستانی پرندگان از مناطق سردسیر به نواحی گرمسیر شهرستان مرزی تایباد، در شرق خراسان رضوی رسیدند.

یوسف اربابی رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد گفت: دشت‌های کاریز تایباد و کشتزارهای نوار مرزی ایران و افغانستان از بهترین زیستگاههای پرندگان به ویژه پرندگان شکاری و تنها زیستگاه درنای خاکستری در شرق کشور است.

او افزود: این منطقه در شرق خراسان رضوی و حاشیه هریرود، بهترین عرصه برای زمستان گذرانی درنای خاکستری است که همه ساله از اوایل مهرماه از منطقه سیبری به محدوده  تایباد مهاجرت می کنند و تا پایان فروردین ماه مهمان دشت‌های این خطه هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد ادامه داد: شهرستان‌های تایباد و باخرز در شرق خراسان رضوی از اکوسیستم کوهستانی و کویری برخوردارند که در اکوسیستم کوهستانی این منطقه گونه‌های جانوری با ارزش از قبیل قوچ، میش وحشی و خوک و در اکوسیستم کویری گونه‌های جانوری از قبیل کفتار و آهو زیست می کنند.

اربابی بیان کرد: هر سال با آغاز کوچ درناهای خاکستری، افزون بر هزار قطعه از این نوع پرنده در عرصه های طبیعی این شهرستان فرود می آیند.

او تصریح کرد: ضرر و زیان وارده به محیط زیست برای صید این گونه جانوری ۱۸ میلیون ریال جریمه نقدی تعیین کرده است که بنا به تشخیص قاضی، پرونده مجازات کیفری برای آن منظور می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد عرصه‌های طبیعی شهرستان های تایباد و باخرز را ۴۷۵ هزار و ۶۰۰ هکتار ذکر و تاکید کرد: از این سطح ۱۱۷ هزار هکتار زیر مدیریت این اداره است که در حال حاضر با سه نیروی محیط بان اداره می شود.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.