علاقمندان به طبیعت در تربت جام آمدن فصل پاییز و نیز رسیدن فصل بهار را با یک نشانه‌ی خاص، یک صدای آشنا و موزون، می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،صدای کوچ پرنده‌ای به نام درنا  صدای آشنا برای دوستداران طبیعت در تربت جام است. صدای درنا‌هایی که در حال مهاجرت به مناطق گرمسیر در اوایل پاییز و یا بازگشت از مناطق گرمسیر در اواخر زمستان هستند.

این روند مهاجرت هزاران کیلومتر مسافت را شامل و صد‌ها و شاید هزاران سال است که به همین شکل ادامه داشته است، این روز و شب‌ها همچون صد‌ها و شاید هزاران سال گذشته، دسته‌های چند صد تایی این پرندگان به خصوص در شب‌ها در حال گذر از آسمان شهر ما و در ارتفاع نسبتا پائین هستند؛ و صدای زیبای آن‌ها به راحتی قابل شنیدن است.


بیشتر بخوانید



البته در فرهنگ عامه مردم تربت جام این پرندگان، یک اسم خاص دارند:”کُلُن قطار”. کلن یعنی بزرگ و قطار هم استعاره از ترتیب و شکل منظم حرکت درنا‌ها است که به قطار تشبیه شده است.. درنا‌ها یا همون کلن قطار‌ها، به صورت دسته جمعی سفر می‌کنند و در مسیر برگشت در اواخر اسفند ماه در برخی از اراضی زراعی شهرستان برای استراحت کوتاه فرود می‌آیند.باشد که میزبانان خوبی برای آن‌ها باشیم و هر سال با شکار بی رویه از تعداد این پرندگان زیبا و مفید، نکاهیم.



انتهای پیام//ز. ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.