زمان عید فطر ١۴٠١ و وضعیت رویت هلال ماه شوال در گفت‌وگو با رکورددار جهانی رویت هلال ماه‌های جوان بررسی شده است.

ماه رمضان به روز‌های پایانی خود رسیده است و روزه داران در انتظار پاداش یک ماه بندگی خود هستند. روزه دارانی که با رویت هلال ماه به یک ماه روزه داری پایان می‌دهند.

از آن جایی که روزه گرفتن در روز عید فطر حرام است؛ رویت هلال ماه بسیار اهمیت دارد و هر سال منجمان در غروب روز ٢٩ ماه رمضان ابزار به دوش راهی مناطق مختلف پهنه گسترده ایران می‌شوند و چشم به آسمان می‌دوزند تا ماه را در اندک دقایقی بعد از غروب که فرصت رصد وجود دارد، شکار کنند.

نظر مراجع عظام تقلید درباره رویت هلال ماه شوال

حجت الاسلام رحمانی، عضو مرکز مطالعات عمومی دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی درباره مبنای فقهی ایشان در حوزه رؤیت هلال ماه شوال گفت: از نظر آیت‌الله سیستانی راه‌های اثبات اول ماه چند مورد است که ملاک ایشان در این امر دیدن با چشم است؛ زیرا در روایات آمده است با دیدن هلال ماه رمضان روزه بگیرید و با دیدن هلال ماه شوال افطار کنید بنابراین دیدن با ابزار ملاک نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدنژاد، دبیر علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: از نظر ایشان رؤیت هلال با ابزار حجیت شرعی دارد و تفاوتی با چشم غیر مسلح ندارد؛ همچنین از نظر ایشان هلال باید در منطقه‌ای که فرد ساکن است یا نزدیک آن دیده شود.

به گفته موحدنژاد نظری که از دفتر مقام معظم رهبری اعلام می‌شود حکم حکومتی نیست بلکه بحث فقهی بوده و اگر شخصی این نظر را مغایر با نظر مرجع تقلید خود بداند باید طبق نظر مرجع تقلیدش عمل کند، اما موضوع اقامه نماز عید را می‌توان حکم حکومتی در نظر گرفت بنابراین اگر برخی علما نظر متفاوتی با مقام معظم رهبری داشته باشند در مورد نماز عید طبق نظر ایشان عمل می‌کنند.

آن عده از مراجع تقلید که رؤیت با ابزار را معتبر می‌دانند، عبارتند از آیات عظام سید علی خامنه‌ای، حسین نوری همدانی، سید کاظم حسینی حائری، عباس محفوظی، مرحوم محمدتقی بهجت، مرحوم محمد فاضل لنکرانی، مرحوم سید محمود هاشمی شاهرودی (جناب شاهرودی، فقط رؤیت با دوربین‌های متعارف را مجاز می‌دانست، نه تلسکوپ را).

اما اکثر فقها و مراجع تقلید، فقط رؤیت با چشم را معتبر می‌دانند. مانند آیات عظام مرحوم سید روح‌الله خمینی، سید علی سیستانی، مرحوم لطف‌الله صافی گلپایگانی، حسین وحید خراسانی، ناصر مکارم شیرازی، سید موسی شبیری زنجانی، سید محمدسعید حکیم، سید محمدتقی مدرسی، مرحوم سید ابوالقاسم خویی، مرحوم محمدعلی اراکی، مرحوم سید محمدرضا گلپایگانی، مرحوم سید محمد صدر.

محسن قاضی میرسعید، رکورددار جهانی رویت هلال‌ ماه‌های جوان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: لحظه مقارنه ماه شوال ۵۹ دقیقه بامداد یکشنبه اول ماه می‌ برابر با ۲۹ رمضان ۱۴۴۳ مطابق با ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به وقت ایران (ساعت تابستانی) اتفاق خواهد افتاد و حدود ۱۳ دقیقه بعد از مقارنه زمین مرکزی یک خورشید گرفتگی جزئی با قدر ۰.۶۴۰ در ناحیه جنوبگان خواهیم داشت.

وضعیت رویت هلال ماه شوال در آمریکا و آفریقا

پژوهشگر و رصدگر هلال ماه گفت: در شامگاه ٢٩ رمضان المبارک برابر با ١١ اردیبهشت ١۴٠١ مطابق با اول می ٢٠٢٢ هلال ماه شوال در قاره آمریکا، آمریکای مرکزی و شمال قاره آمریکای جنوبی با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

به گفته قاضی میرسعید طبق نقشه زیر، در مناطق زرد که شامل مرکز و جنوب آمریکای جنوبی است، هلال ماه شوال با ابزار اپتیکی قابل رویت است.

عید فطر ١۴٠١ چه روزی است؟

رکورددار جهانی رویت هلال‌ ماه‌های جوان گفت: هلال ماه شوال در غرب آفریقا همان طور که در نقشه ٢ مشخص شده است؛ با چشم غیرمسلح دیده خواهد شد و در مناطق زرد با ابزار اپتیکی و در مناطق قرمز رنگ هلال ماه غیر قابل رویت خواهد بود.

در نقشه‌های رویت پذیری در مناطق سبز رنگ هلال ماه با چشم غیر مسلح و در مناطق زرد رنگ با ابزار اپتیکی قابل رویت و در مناطق قرمز هلال ماه قابل رویت نخواهد بود.

عید فطر ١۴٠١ چه روزی است؟

وضعیت هلال ماه در غروب روز ٢٩ رمضان در کشور‌های اسلامی

پژوهشگر و رصدگر هلال ماه گفت: هلال ماه رمضان در کشور‌های مراکش، الجزایر، تونس و غرب لیبی با چشم غیر مسلح و در کشور‌های ایران، کشور‌های حوزه خلیج فارس، مصر، ترکیه، آذربایجان، فلسطین، لبنان، سوریه، اردن، عراق، عربستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان و منتهی الیه شمال غرب هندوستان با ابزار اپتیکی قابل رویت است. همان طور که در نقشه مشخص شده هلال ماه شوال در کشور‌های مالزی و اندونزی و به طور کلی در آسیای دور، حتی با ابزار نیز قابل رویت نیست.

وضعیت رویت هلال ماه شوال در غروب روز ٢٩ رمضان در ایران

رکورددار جهانی رویت هلال‌ ماه‌های جوان گفت: هلال ماه شوال در ایران به خاطر فاز کم ماه یا همان بخش درخشان آن (۰.۶۰ درصد در شرق ایران و ۰.۶۲ درصد در غرب کشور) و همچنین ارتفاع کم آن در زمان غروب خورشید شرایط رویت نسبتا سختی را خواهد داشت؛ پس رصد این هلال نیازمند به تلسکوپ و دوربین‌های دوچشمی قوی، به اضافه مکان مناسب (ارتفاعات بالاتر از سطح دریا)، دوری از گردوغبار و از همه مهم‌تر تجربه بالای رصدگران را می‌طلبد تا بتوانند این هلال  را به سختی شکار کنند.

دوشنبه ماه شوال در تمام جهان با چشم دیده می‌شود

پژوهشگر و رصدگر هلال ماه گفت: در روز دوشنبه در اکثر نقاط جهان هلال ماه با چشم غیر مسلح رصد می‌شود.

عید فطر ١۴٠١ چه روزی است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما چون پول فطریه نداریم باید ماه رمضونو یه ماه دیگه تمدید کنیم و به صورت قرعه کشی برای افراد خاص عید فطر اعلام کنیم
Iran (Islamic Republic of)
عماد صدیقین
۰۷:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام.یعنی مشکل و مسئله اصلی الان مملکت ما اینه که دوشنبه عید هست یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماه رو ندیدن دیگه چیه اگه فردا هم نبینن چیییی؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۲:۱۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینقدر سخت نگیرید امروز عیده دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه کم هم با عقل خودتون کار کنید از نظر علمی فردا عید هست چون جنوب شمال شرق و غرب ایران همه فردا را عید اعلام کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینجا ایرانه.همه چیزمون فرق داره
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۱:۰۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام العیکم فردا دوشنبه هست آیا فردا عید فطر ایران است؟؟
Iran (Islamic Republic of)
عماد صدیقین
۲۳:۵۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام.واقعا مسئله امروز مملکت ما اینه که دوشنبه عیده یا سه شنبه؟واقعا که؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر مسئله تو نیست؛ پس چرا خودت مشارکت میکنی و نظر میدی؟!؟!
کلا دوست دارید یه ساز مخالفی بزنید حالا هرچی شد.
Iran (Islamic Republic of)
افصحی
۲۲:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام طاعات قبول استهلال ماه یه کار تخصصی و باید به اهل فنش واگذار کنیم ما باید تابع امر حاکم شرع باشیم واگر هم مشکلی پیش آمد گردن ما نیست درضمن خیلی از دوستان پیشواز هم رفتن پس الان لنگ یک روز بیشتر کمتر نیستند تلزه میتوانیم از این فرصت بهترین استفاده را کنیم با ختم قرآن و ...
یادمان باشد هر آیه معادل یک ختم، خواب روزه دار عبادته ... پس بیاییم از روز30 استفاده کنیم و رویت هلال ماه رو بگذاریم به اهلش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
گشنمونه چی میگی واسه خودت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماه رمضون در کشور عزیز مون ایران ۲۹ روز هست واسه همی روزه داران روز اخر ماه شعبان رو روزه میگیرن که روزشون بشه سی روز کامل نماز روزه هاتون قبول در گاه حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
این چه تقویمه که تو عرستان دوشنبه ۱شواله تو جای دیگه سه شنبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
تقویم اعراب از این بهتر نمیشه
تازه ماههاشون هرسال هی جابجا میشه ! شانس اوردن تک فصل هستن وگرنه یه سال زمستون سرده سال بعد زمستون گرم
هوووووووووووووف گیری کردیم هااااا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۳۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
با توجه به عید شدن در شرق و غرب ایران فردا عیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
والا من ک روزه نگرفتم
روزه دیگه چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاش حتی 1 بار میزدی از نظر علمی ببینی چه خاصیتی داره حداقل به خاطر خاصیت علمی روزه میرفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر نمی دونی روزه چیه؟ چطوری میدونی که روز گرفتنی است که میگی "روزه نگرفتی"
کسی که نمی دونه روزه چیه ؛ چطوری از مقاله "رویت هلال ماه" و "اول شوال" و " عید فطر هست یا نیست" سر درآورد و حتی نظر هم میدهد.
مجبوری ادای بی نمک ها رو در بیاری؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
باید از مسئولان باشگاه الهلال عربستان بپرسیم عیدفطر چندشنبه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ما اکثر وقتا وطبق اعلام کشورهای همسایه خودمان روز عید فطر را روزه گرفتیم حرام وحلالش گردن ما نیست گردن ولی فقیه است
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۵۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
فردا عیده دیگه معلوم تو تقویم زده هر سالم همینه هر چی تقویم زده درسته حالا میگن معلوم نیست ولی عیده صددر صد بسه بحثم نکنید
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۱:۴۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
چند شنبه عید فطر است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگر زمان پیامبر هم دوربین بوده که الآن دوربین ملاک باشد
Iran (Islamic Republic of)
حسین د
۰۴:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگه زمان پیامبر
سی تی اسکن بود
جراجی بود
اتومبیل بود
باند و میکروفن بود
کامپیوتر و اینتر نت و. .........

آدمی موظف است دین را به روز پیش ببرد

اصلا فقه شیعه این مزیت را دارد
که با فتوا ها بروز میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
عیدفطر چند
شنه
است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
باید با تراز بننایی مطابق تصاویر موجود در اینترنت رویت بشه وگرنه قبول نیست
تراز بنایی ابزار ساده‌ و ارزان‌قیمتی است که در فقدان ابزارهای گران‌قیمت و پیشرفته می‌توان صفر افق را با آن با دقت نسبتاً خوبی تشخیص داد و پس‌ از آن با استفاده از قطب‌نما یا یکی از اجرام آسمانی (مثل محل غروب خورشید) و دانستن سمت خورشید و ماه و ارتفاع ماه، ماه را پیدا کرد.
و نیازی به میلیاردها تومان بودجه استهلال نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاش شغل ما استهلال ماه بود تو سال کلا دو روز کار دارن
Iran (Islamic Republic of)
بلال خان
۱۰:۵۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
استهلال ماه شغل نیست مجید جان
تو هنوز اینرو نمیدونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
این افراد منجم اند، حالا دو روز هم برای بررسی ماه میروند بیابان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگر کل سال 2 تا ماه داره .
ستاد استهلال 12 ماه سال مشغول رصد هلال ماه های مختلف است.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۶:۱۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
انشاالله خیر است نماز وروزه هاتون قبول درگاه حق
Iran (Islamic Republic of)
ی. ط.
۰۵:۴۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
در مورد رویت هلال ماه یه ویدئو ساختم که به صورت علمی اونرو بررسی کردم. اگه مجله خلقت رو سرچ کنید (در اینستا و آپارات و یوتیوب وتلگرام) میتونید اونرو ببینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیابانی؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی پ
۰۵:۱۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر دوشنبه عید نباشد قطعا سه شنبه عید است و اگر سه شنبه هم نباشد قطعا چهارشنبه عید است. ضمنا اونی که داره لیزر میزنه قطعا داخل استادیوم است.
Iran (Islamic Republic of)
م پ
۱۵:۲۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
و اگر چهارشنبه هم نباشد احتمالا پنج شنبه است
Iran (Islamic Republic of)
رنجبر
۲۰:۰۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوست گرامی ماه قمری یا ۲۹ روزه و یا ۳۰ روز
در نتیجه حرف شما کاملا غلط هست که بیشتر از ۳۰ روز دارید در نظر میگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوشنبه عیده خلاص دیگه اینقدر صغرا کبراچیدن نداره
Iran (Islamic Republic of)
مسلمانم
۰۰:۴۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام. من که خانوادم پنج نفر هستیم ،تو این شرایط گرونی و مشکلات از کجا بیارم ۲۰۰ هزار تومان فطریه بدم؟
بعد از ده روز تاخیر ، تازه دیشب تونستم کرایه خونه م و بدم. وضعیت خرید خونه هم که جزخجالت و شرمندگی از زن و بچه هیچی نمیتونم بگم.
اگر فطریه واجبه، پس باید برم قرض کنم تا بتونم بدم.
کاش میشد از شکم زن و بچه م بزنم تا بتونم فطریه بدم که خداوکیلی اونم نیست تا بتونم از اون راه بدم.
حالا برای من چه فرقی میکنه عید دوشنبه باشه یا سه شنبه. چون یه جورایی همیشه سال روزه هستیم.
فتوکل علی الله.
Iran (Islamic Republic of)
محمد آهنگر
۰۸:۵۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام بر نیازمندان واجب نیست؛ شما به جا اینکه فطره بدین اگر مشکل دارین باید فطریه بهتون بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
با این توضیحات شما فقیر هستید و پرداخت فطریه بر شما واجب نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
اگر واقعاً نیازمند هستید شماره کارت بدهید تا ما فطریه را به کارت شما واریز نماییم.
با تشکر - فلاحت پیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
ببین ی چیز من در آوردیه
اصلا نده
خرافاته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام بزرگوار پرداخت فطریه بر من و شماواجب نیست برو به خانوادت برس .فقط قول خدا رو عمل کن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای فقیر واقعی فطریه واجب نیست .
حالا فقیر واقعی کیه؟؟؟
همه می آیند میگویند ما.
Turkey
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا اینقدر پرحرفی میکنند یکی بگد عید است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
عید دوشنبه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه سوال از انهایی که میگن ماه قمری همیشه ۳۰ روزه است دارم اگر ماههای قمری ۳۰ روزه باشه چرا همیشه سال قمری ۱۵ روز از سال شمسی جلو میافته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماه های فرد 30 روزه و زوج 29 روزه هستش
این تو احادیث هم اومده
سال قمری هم 354 روز هستش و هر سال 10 روز جابه جا میشه

در زمان پیامبر هر 3 یا 4 سال 13 ماه سال رو در نظر میگیرفتند به اون ماه میگفتند ماه نسی(فراموش شده) برای همین سال همیشه ثابت بوده یعنی ربیع الاول(بهار اول) همیشه در بهار
بوده نه یکبار در زمستان و یکبار در تابستان
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۱۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوست عزیز سال قمری نسبت به سال شمسی 10روز تفاوت دارن نه 15 روز
Iran (Islamic Republic of)
متین ملاک
۲۳:۲۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
مال عربستان درسته نه ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوستان توجه کنند که رویت بحث تخصصی حتی بین منجمین است ضمن اینکه ملاکهای خاص شرعی هم داره و پیشرفت علمی هم ربطی به آن ندارد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۲۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه نکته بگم که بعضی از دوستان هی میگن چرا با وجوده این همه پیشرفت علم امکانات ما نمیتونیم اینجور اونجور
دلیلش اینه که میگن که حتما باید ماه با چشم غیر مسلح دیده بشه که عید اعلام بشه وگرنه راحت میشه تشخیص داد که ماه الان کدوم نقطه از اسمان قرار داره حالا صد سال دیگه هم باشه همین روال داره
Iran (Islamic Republic of)
سسس
۱۳:۴۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
چطور افغانستان که شرق ایرانه و عراق که غرب ایرانه دوشنبه را عید اعلام میکنند بعد ایران دنبال دیدن ماه هست این مسئله هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
پاکستان سه شنبه اعلام کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرادراول ماه رمضان دقت به رویت ماه نمیشودهرسال ماه رمضان در ایران ۲۹ روزاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
دلیل اصلی اینی که خیلی به دقت باید پایان ماه رمضان اعلام و عید فطر اعلام بشه اینه که روزه گرفتن در عید فطر حرام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
ابتداشم مهمه چون شب قدر جابجا میشه
Canada
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیلی جالب نوشته بودید
اینجا احتمال داره .یکشنبه عید باشه
یعنی 29 روز روزه بوده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۰۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
من کار به کسی ندارم من فردا یکشنبه نمازو میخونم دیگه طاقت ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
پناه بر خدا انگار مجبورش کردن
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۸:۰۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
الان تو قرن 21هستیم وبا این همه امکانات نجومی و محاسبات واسه هزاران سال دیگه هم می تونیم به صورت دقیق حدس بزنیم که اول ماه رمضان کی هستش و آخر ماه رمضان کی هستش ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودت میگی"حدس بزنیم"
بعدش هم آنقدر حدس بزن که زده باشی.چه کسی جلوت رو گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه نکته بگم که بعضی از دوستان هی میگن چرا با وجوده این همه پیشرفت علم امکانات ما نمیتونیم اینجور اونجور
دلیلش اینه که میگن که حتما باید ماه با چشم غیر مسلح دیده بشه که عید اعلام بشه وگرنه راحت میشه تشخیص داد که ماه الان کدوم نقطه از اسمان قرار داره حالا صد سال دیگه هم باشه همین روال داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعا متاسفم. وقتی بشه از حالا تا مثلا ده هزار سال و بیشتر حرکت ماه دقیق دقیق گفته و ترسیم بشه این دیدگاهها باعث کسر شان اسلام و مسلمانان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
چه بی ربط.کسر شان مسلمین چه ربطی به مسئله رویت هلال ماه داره.
از لحاظ نجومی رویت بعضی از هلال ها بسیار سخت است.و این مسئله ربطی به شآن مسلمان و غیرمسلمان ندارد.
اگرنمیدونی؛بدان که رکورد رویت هلال ماه دست مسلمانان است.
اگر هم خودت را به کوچه علی چپ زدی که نمی شه برات کاری کرد.
من نمیدونم چرا بعضی ها دوست دارند ناآگاهی شان را فریاد بزنند ولی بدنبال رفع آن هرگز و هرگز کوچکترین زحمتی به خودشان نمیدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
ناآگاه تو هستی که انقدر با اطمینان دیگران رو جاهل میدونی
دوستمون دقیقا دارن درست میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
گندم کیلو یی10هزارتومانه ۳کیلوگندم چجوری 40هزارمان میشه براپرداخت فطریه؟ریاضیم ضعیفه لطفآ یکی بمن کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
کجا کیلویی ده هزار تومانه بیایم بخریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
یک صاع گندم ببینید چند گرم هست اون وقت حساب کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام.قیمت عمده حساب نیست.قیمت کیلو ملاکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینکه فقط شد رکورددار جهانی رویت هلال‌ ماه‌های جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
و نظرمن هم این است که روئیت تقویم کافی است چرا که علم وتجربه نشان داده در تقویم ایران اشتباه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
پس سه شنبه عیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
امام سجاد علیه السلام برای تموم شدن ماه رمضان غصه میخوردن و وداع میکردن ما ملت ... خودمم میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
در مورد دیدن ماه نیازی به مرجع تقلید نیست اگر خودتان دیدید انجام دهید ممکنه مرجع تقلید با شما فاصله چندین ساعته داشته باشد برای همین خودتان دیدید عمل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ازکی تاحالا شمااسلام شناس شدی.برای هرکاری بایدبه متخصص اون کارمراجعه کرددانشمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام قطعا همین طوره با یقین واطمینان کامل دیدین عیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
در عصر علم و تکنولوژی بعضی ها بدنبال رد پای مورچه هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
الان توی اروپا ماه رمضان 20 ساعته داریم
نمیشه یک شنبه ببینه و یکی یک شنبه و یکی دوشنبه

رویت ماه ربطی به فت.ا نداره از خود مرجع سوال کن
الان ممکنه یکی ماه رو ببینه ولی مرجعش 5 ساعت اختلاف زمانی داشته باشه و نبینه شما که دیدی باید بگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
کشور ما خیلی خوبه میگه ماه باید ببینیم و یکشنبه را ماه رمضان معرفی کردند ولی نمیان توضیح بدن چرا ماه شب ۱۵ معادل شب ۱۶ و ۱۷ بود ؟؟؟چشم اول ماه رو نبینه وسط ماه و ایام البیض رو که میبینه. امسال هم ماه رمضان شنبه شروع شد نه یکشنبه خیلی‌ها با چشم غیر مسلح دیدیند
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۰۰:۵۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقیقاهمینطوره توشهرماروزشنبه ماه رویت شده بوداول ماه مبارک
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۲۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله دقیقا درسته
غروب روز اول ماه رمضونه ماه تو اسمون کاملا مشخص بود واز شکلش مشخص بود که دوم یا سوم ماه هست
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۱۵:۵۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
با توضیحات بالا به نظرم دوشنبه عید نباشه چون هلال ماه به قدری لاغر است که با چشم غیر مسلح دیده نمیشه تازه اگر ایر و گردو غبار در ناحیه مغرب نباشه، فتوای بسیاری مراجع هم دیدن ماه با چشم غیر مسلح است پس به نظرم دوشنبه مهمانی ادامه داره ...هورررااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
فتوای عده ای از مراجع دیدن ماه با چشم مسلح هم صحیح هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
عید دوشنبه است، ماه رمضان 30روز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما یک روز دیر شروع کردیم
Lithuania
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
توی عصر ماهواره که حتی زمان خسوف و کسوف صد سال بعد رو با محاسبات به دست میارن، ما اگه ماه رو با چشم نبینیم عید فطر نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
حکم مرجع هست و باید بهش عمل کرد اگه این طوری نگاه کنیم خیلی چیزا باید عوض بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
افرادی که نمیتونن روزه بگیرن ، میتونن اول ماه رمضان برن کره ماه و خوب ماه را ببینند و برگردن و جشن عید بگیرن
افراد فقیر هم میتونن شب بخابن و به ماه فکر کنن تا تو خاب ماه را ببینند و فرداش جشن عید بگیرن
و افرادی که نقاشیشون خوبه میتونن عکس ماه بکشن و نگاهش کنند
خدا انجام تکلیف را اسان گرفته
اینجوری خیلی راحت و بهتره
Iran (Islamic Republic of)
علی علی
۲۰:۲۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
دیشب چای شیرین خوردی یا چای نمک؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
هوا صاف باشه، دوشنبه احتمالش بیشتره عید بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
احتمالاً اگر هوا غبارآلود نباشد، به احتمال زیاد دوشنبه وگرنه سه شنبه
Germany
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
روز سه شنبه عید فطر. اینم سندش. وضوح ماه باید حداقل ۳ درصد باشه که بشه دیدش.
https://www.timeanddate.com/astronomy/moon/location.html
Iran (Islamic Republic of)
ڪورد
۱۴:۵۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینجوری که تو میگی رمضان میشه ۳۱روز /:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
الان چی شد اخرش ما که چیزی نفهمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
mamad
۱۴:۵۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
بعدا میفهمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
هرسال روز اولی که میگن ماه رمضانه،
ما که ساکن غرب کشوریم ماه رو با چشم غیرمسلح دیدیم!
امسال از بس دیر غروب کرد که میشد با گوشی مدل پایین هم ازش عکس گرف!
ساعت 20:35دقع غروب کرد
اگه ده دقیقع دیگه دیرتر غروب میکرد میشد گف یه روز کامل اشتباه محاسبه کردن!
من خودم یکی امشب با چشم غیرمسلح دنبال ماه میگردم و منتظر گروه های رویت هلال نمیمونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
انطور که در بالا امده. ، دوسنب ه اول سوال. عید فطر است. بنابراین. ماه رمضان سی روز است.. خوشا بحال روزه داران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماه رمضان امسال شنبه شروع شد نه یکشنبه به وقت عربستان(کلا 2 ساعت تفاوت اوفاق نداریم چجوری اونا میبینن ما نمیبینیم!!!!)
در احادیث هم نوشته شده ماه رمضان همیشه 30 روزه هستش و هیچوقت تغییر نمیکنه(تفسیر متفاوت داره که yjc میتوانید تحقیق کنید)

مراجع میگن ماه ندیدیم نیازی به دیدن ماه نیست محاسبات دقیق نجومی هستش و همچنین وقتی شب 13 و 14 و 15 ماه رسید ماه کامل مشخص هستش میشه تشخیص داد ماه چه روزی شروع شده مثلا اگه شب 13 ماه شب 14 بود یعنی 1 روز عقب هستیم که امسالم همینطور شدولی بالعکس یعنی ماه شب 15 معادل بود با ماه شب 16 یا 17 برای همین باید یکروز زودتر ماه رمضان شروع میشد . روز اول ماه هم میشه روزه شک دار به نیت اول ماه رمضان گرفت وسط ماه مشخص کرد ماه درست بوده یا نه
ستاد استهلال هم نمیخواد
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۴۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
به غیر از اینکه در احادث معتبر آمده که باید 30 روز روزه ماه رمضان گرفته شود در آیه قرآن کریم هم خداوند جل جلاله فرموده 30 روز باید کامل گرفته شود . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
۲۹ روز یا ۳۰ روز - یکی از این دو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
این حرفا چیه ؟!! کی گفته که ماه رمضان هرسال باید ۳۰ روز باشه.چرا از خودتون حرف در میارید!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
در تقویم قمری هیچوقت دوتا ماه طی روزه پشت سرهم نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
یاقمر بنی هاشم چه دروغا ماه رمضان میتونه ۲۹ روز باشه یا ۳۰ روز این دروغا رو از کجا درآوردین
Iran (Islamic Republic of)
Mohamad
۰۲:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
مشالا انشاء نوشتی دوشنبه عیده خلاص دیگه اینقدرصغرا کبراچیدن نداره
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۲:۲۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است بنابر این که از یک ماه رمضان نام برده شده هر خردمندی می داند که ماه های سال یا 30 روزه است یا 29 روزه است و باید به اندازه یک ماه تمام روزه بگیریم . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اوفتاد اوفتاد نکن انگار عقل کلی ماه قمری ۲۹ یا ۳۰ روز است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوب الان چه روزیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
بحال فقرا هاه ها سال ها هیچ فرقی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
یک مقدار املا کار میکردی بد بد نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
تا جایی ک ما میدونیم، سالهای ساله ک کشورهای اسلامی مثل عراق و کردستان عراق و افغانستان و پاکستان و امارات عربی و ترکمنستان و مسلمانان کشورهای غیر اسلامی، با عربستان عید رمضان رو جشن گرفتند و فقط ایران و لبنان چند کشور دیگه ک متحد ما هستند رو یک روز پس از عربستان جشن میگیریم و این لجبازی تمومی نداره. افغانستان و پاکستان و عراق هلال ماه رو میبینند، اما ایران نمیبینه. عجب فاز مضحکی. ازین ببعد ما با عربستان ک قبله‌ی مسلمانان جهان و جایگاه پیامبر اسلامه، اعیاد رو جشن میگیریم و کاری با نظر هیچ پژوهشگری نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۴:۵۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
میخواهی همراه اوکراین جشن بکیریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
چه ربطی داره؟ اینجا شرقی تر هست. جغرافیا بخون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
کلا در همه زمینه‌ها ما ایرانی ها لجبازیم خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
جوک نگو مانسبت به امراین غرب هستیم نه شرق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
آلبانی کی عید فطره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
خانه کعبه در مکه واقع شده و قبله مسلمانان است . نه دولت سعودی.
خودشیرین نباش.سعودی ها به خودشون رحم نمیکنند بعد فکر کردی برای خودشیرینی تو کاری میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوباره این بساط هر ساله شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
کدوم بساط؟
همونی که توش شرکت میکنی و به اون دامن میزنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
چون هر روز بیشتر از دیروز هوا آودەتر میشود روئیت هلال ماە امکان پذیر نیست .با محاسبات دقیق نجومی کە دقیق تر از هر وسیلەی دیگری است زمان عید مشخص می شود. قرآن می فرماید الشمس والقمر بحسبان. رفت وآمد ماە و خورشید برای حساب کردن است. لطفا مردم را دنبال نخودسیاە نفرستید.
Iran (Islamic Republic of)
علی222
۱۴:۰۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ای قربون دهنت
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۱۵:۰۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
هرچیزی یه حساب وکتابی داره همان قرآنی که فرموده الشمس والقمر بحسبان همان قرآن هم فرموده فسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ یعنی هرچیزی را باید به اهلش رجوع کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما فقط فطریه مون رو اماده کردیدم همی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
عید فطر باید دولت بگه چ روزی هست ما در مقامی نیستیم که بگیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اشتباه میکنید در مورد دیدن ماه نیازی به مرجع تقلید نیست اگر خودتان دیدید انجام دهید ممکنه مرجه تقلید یا دولت با شما فاصله چندین ساعته داشته باشند برای همین خودتان دیدید عمل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو ازطرف خودت حرف بزن
آخرین اخبار