نشست تخصصی سعدی‌شناسی با حضور جمعی از دانشگاهیان، روسای دانشگاه سلمان فارسی کازرون و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کازرون در سالن کنفرانس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و همچنین در بستر مجازی برگزار شد.

غریب فاضل‌نیا رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های بالای این دانشگاه در حوزه زبان و ادبیات فارسی به ویژه به واسطه فعالیت اعضاء هیئت علمی توانمند و حضور دانشجویان مستعد، به تفاهم‌نامه این دانشگاه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اشاره کرد و گفت: زمینه های مختلفی برای توسعه فعالیت‌های مختلف علمی در دانشگاه سلمان فارسی کازرون انجام شد. که باتوجه به پیشینه تاریخی و غنای مباحث ادبی در شهرستان کازرون و استان فارس، می‌تواند زمینه‌ساز برگزاری رویداد‌های مختلف علمی و فرهنگی شود.

او گفت: باتوجه به روند حضوری شدن فعالیت‌های دانشگاه سلمان فارسی کازرون زمینه برای برگزاری حضوری رویداد‌های مختلف علمی و فرهنگی نیز ایجاد شده است و می‌توان با برگزاری صددرصد حضوری این دست از برنامه‌ها، دستاورد‌های علمی مطلوب‌تری را نیز از آن‌ها انتظار داشت.

علی‌ محمد محمودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در این نشست با مروری بر مولفه‌های غزل سعدی گفت:غزل سعدی بر بنیاد جهان‌فکر و جهان‌نگری سعدی استوار است. غزل‌های این شاعر پرآوازه ایرانی، عواطف و اندیشه‌ها را از وادی جمع و اجتماع به وادی عشق به افراد انسانی می‌کشاند.

او گفت: اگر سعدی در گلستان و بوستان از اخلاق جمعی و آیین کشورداری و تعلیم و تربیت و خانواده و تدبیر منزل سخن گفته است، در غزل خویش از درون خویش و ناخودآگاه جمعی سخن می‌گوید.

محمودی گفت: غزل سعدی راوی و وصف‌کننده‌ خیال لطیف انسانی شاعری است که به انسانیت عشق می‌ورزد.

سعدی مصلح اجتماعی است و در گلستان و بوستان به موضوع عشق و محبت‌ورزی به انسان توجه دارد. مولفه‌های غزل عاشقانه و نشانه‌های زبان عرفانی در غزل سعدی کنار هم قرار می‌گیرد.

وقتی در یک بیت به عمق واژه‌ها می‌رسد، آن تمهیدات و هنر سازه‌های لازم برای ادبیّت کلام او دست به دست هم می‌دهند.


همچنین کاظم دهقانیان‌ فرد مسئول انجمن ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کازرون نیز گفت: فرمالیسم نگاه دیگری است به شعر و ادبیات که اولین بار روس‌ها در سال ۱۹۲۳ به آن پرداختند و بر ادبیات اروپایی اثر گذاشتند.

او گفت: ساده‌ترین نکته‌ای که در مورد فرم می‌گویند که تناسب و هماهنگی بین کلمات و واژه‌های یک شعر، مثل صنایع لفظی، وزن، قافیه، ردیف و عوامل دیگر است.

 دهقانیان‌ فرد گفت: از جمله نمونه‌های ابیات سعدی که می‌توان در موضوع فرمالیسم به آن اشاره کرد، بیت به سرو گفت کسی میوه‌ای نمی‌آری / جواب داد که آزادگان تهی دستند است.

مسئول انجمن ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کازرون گفت: در رابطه با این بیت باید که از طرفی نوعی سرو داریم که معروف به سروِ آزاد است.

او گفت: اینجا آزادگان با آزاد بودن سرو ارتباط دارد.

 دهقانیان‌ فرد گفت: ارتباط دیگر آن است که سرو به زبان عربی به معنای بخشنده و آزادمرد و جوانمرد بوده که با سرو ارتباط زیبای دیگری ایجاد می‌کند که به آن زائم یا فراخرد می‌گویند که نوعی دیگر از فرمالیسم است.

 مهدی رستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون گفت: غزل سعدی از نظر زبانی به شیوه سهلِ ممتنع مشهور شده است.

او گفت: سعدی با کاربرد هنرمندانه و شگفت‌انگیز زبان، مخاطب را متوجه این موضوع می‌کند که بخش قابل توجهی از هنرنمایی او در کاربست ویژه زبان است نه کاربرد آرایه‌هایی که عموماً در دیوان همه شاعران آن دوره قابل مشاهده است.

رستمی گفت: تمهیدات زبانی سعدی در بخش‌های مختلفی مانند توازن در سطح آوایی، توازن در نحو زبان، تضاد و تناظر، تکرار‌های تازه، نزدیکی به زبان گفتار و آشنایی‌زدایی‌های نحوی قابل بررسی است و نمونه‌های فراوانی از این تمهیدات را در آثار سعدی می‌توان یافت.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار