کارشناس بازار سرمایه گفت: در دوره کرونا که بسیاری از صنایع در بورس‌های مختلف دنیا ریزش‌های سنگینی در قیمت سهام را شاهد بودند شرکت‌های هایتک با رشد همراه شدند.

آقای کوروش آسایش گفت: صنایع هایتک یا شرکت‌هایی که در صنعت هایتک هستند محصولاتی را تولید می‌کنند که ارزش افزود تکنولوژی در آن‌ها نسبت به سایر عوامل دیگر بیشتر است. به عبارت دیگر در محصولات این شرکت‌ها تکنولوژی حرف اول را می‌زند و سایر متغیر‌ها در مراحل بعدی قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، هایتک‌ها در صنایع دیگر هم می‌توانند سبب ارزش افزوده بیشتری شوند. رشد اقتصادی کشور‌های پیشرفته بیشتر بر مبنای صنایع‌ هایتک است در ایران نیز‌ هایتک‌ها روز به روز جای رقبای قدیمی‌تر را تصرف می‌کنند.

او گفت: چین، آلمان و آمریکا به عنوان سه کشور برتر در صادرات‌ هایتک‌ها هستند. کشور ما نیز تا پایان سال ۲۰۲۱ در این زمینه در رتبه ۶۳ دنیا قرار داشت. اما در رابطه با جایگاه‌ هایتک‌ها در در بورس‌های مختلف می‌توان این گونه بیان کرد که در بورس‌های بزرگ دنیا حرف اول را‌ هایتک‌ها می‌زنند. به طور مثال در بورس نیویورک، نزدک رتبه‌های نخست را داشته و اغلب با عنوان صنایع پیشتاز شناخته می‌شوند.

حتی در دوره کرونا که بسیاری از صنایع در بورس‌های مختلف دنیا ریزش‌های سنگینی در قیمت سهام را شاهد بودند شرکت‌های مبتنی بر‌ هایتک نه تنها اُفتی نداشته اند بلکه در اکثر موارد با رشد نیز همراه شدند.

به گفته آسایش، اما اگر به بورس خودمان توجه کنیم هایتک‌ها جایگاه کم رنگ تری دارند و باید علاوه بر سرعت رشد در زمینه هایتک‌ها زمینه ورود بیشتر آن‌ها به بازار سرمایه نیز فراهم کنیم.

در بازار سرمایه کشورمان دو صنعت به عنوان صنعت هایتک معرفی شده‌اند. اول صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته با آن، که ۱۶ شرکت فعال دارد و به تازگی شرکت‌های دیگری نیز مانند تپسی به آن اضافه شده اند (فعالیت‌ خود را آغاز نکرده است). گروه دیگر یعنی گروه دوم، اطلاعات و ارتباطات که سه شرکت فعال دارد. صنعت اطلاعات و ارتباطات در مجموع ۸ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان ارزش بازار دارد. صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته نیز ارزش بازاری حدود ۶۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار