مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان گفت: مسائل محیط‌ زیست و حفاظت از آن باید وارد حوزه‌های دانشگاهی و مدارس شود.

 یافتیان به مناسبت روز زمین پاک، ضمن تسلیت ایام سوگواری امام علی (ع)، گفت: یکی از نقاط ضعف اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان، کمبود نیروی انسانی است، به همین دلیل نیرو‌های فعلی مجبورند دو برابر ظرفیت خود فعالیت کنند.

او با تاکید بر اینکه این مجموعه صرفاً اداری نبوده و اغلب کار‌ها عملیاتی است و کمبود نیرو از مشکلات اساسی این بخش به شمار می‌ آید، می گوید: ۵۴ درصد پست‌های این اداره‌کل بلاتصدی است،در مجموع ۴۵ نفر در بخش محیط‌بانی فعالیت کرده و ۱۰ نفر نیز جذب خواهند شد، این در حالی است که برای رسیدن به شرایط مطلوب‌تر، نیازمند جذب حداقل سه برابر تعداد فعلی نیروی انسانی هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به شهادت دو محیط‌بان که سال گذشته اتفاق افتاد، گفت: این موضوع حائز اهمیت بوده و پرونده آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی شد. حکم قاتل قطعی بوده و هم‌اکنون در حال طی مسیر حقوقی و قضایی است و به زودی شاهد اجرای حکم خواهیم بود.

او با بیان اینکه محیط‌زیست متعلق به  آحاد جامعه است، می گوید: در حوزه محیط‌زیست همه باید پای کار باشند. عمده کمک‌های ما از بخش‌های مردمی و مردم‌نهاد است، لذا معتقدیم حساسیت حفظ محیط‌زیست باید به شهروندان منتقل شده و رسانه‌ها می‌توانند در زمینه فرهنگ‌سازی محیط‌زیستی نقش ارزنده‌ای ایفا کنند.

یافتیان با اشاره به اینکه مسائل محیط‌زیستی باید به طور مکرر مطرح شود، گفت: هدف این اداره‌کل، گسترش محیط‌زیست نیست، بلکه حفاظت از آن است. محیط‌زیست چالش‌های بزرگ و بسیاری دارد و معتقدیم نباید نسبت به محیط‌زیست که حق‌الناس و بیت‌المال و به نوعی امانتی در دست بشر است، خیانت شود.

او گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند در برخی از مسائل زیست‌محیطی کمک‌حال این اداره‌کل باشند.

یافتیان می گوید: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه محیط‌زیست و کمک در حل مسائل محیط‌زیستی بسیار موثر خواهد بود، یکی از برنامه‌هایی که اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان دارد، این است که هر دانشگاه  یک مشکل محیط‌زیستی را حل کند چرا که معتقدیم دانشگاه‌ها و مدارس می‌توانند در بحث فرهنگ‌سازی محیط‌زیستی بسیار موثر عمل کنند.

او با اشاره به افزایش آلودگی‌های استان رنجان خصوصاً آلودگی هوا و وجود ریزگردها، می گوید: کاهش منابع آبی در افزایش ریزگرد‌ها بسیار تاثیرگذار است،سطح آب‌های زیرزمینی استان زنجان افت شدیدی داشته و این موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت هم چنین علاوه بر ریزگردها عمده آلودگی‌های زنجان به آلودگی آب ختم می‌شود.

 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با بیان اینکه در مناطق روستایی نیز تخریب کمتر از بخش‌های صنعتی و شهری نیست، گفت: روحانیون مستقر در روستا باید نسبت به روشنگری مردم در خصوص مسائل محیط‌زیستی و حفاظت از آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و رفع بخشی از آلودگی‌های محیط روستایی نیاز به آموزش ساکنان است و بخش دیگر نیازمند امکاناتی است که زباله‌های منطقه را دفع کند، زباله‌ها می‌تواند ثروت‌ساز باشد و می‌توان از آن استفاده کرد.

او  با اشاره به حملات اخیر پلنگ به طبیعت‌گردان، گفت: انسان‌ها باید به طبیعت احترام بگذارند. هر سه حمله‌ای که در فروردین‌ماه امسال رخ داد، در پی ناآشنایی و تجاوز طبیعت‌گردان به قلمرو این حیوان بوده است. پلنگ حیوانی است که اغلب خود را نشان نمی‌دهد و شمارش آن نیز بسیار کار دشوار و نیازمند اعتبارات زیادی است. برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا در مناطقی که حمله صورت گرفته، تابلو هشدار نصب شود، لذا توصیه می‌شود شهروندان خصوصاً در مناطق کوهستانی طارم به حریم و قلمرو حیوانات به ویژه پلنگ تجاوز نکنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.