مشکلاتی که با بازگشایی مدارس در کرمان ایجاد شد

چیزی به پایان سال تحصیلی باقی نمانده بود که مدارس بازشدند این امر گرچه اتفاق خوبی بود اما مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است.

پس از تمامی فراز و فرود‌های آموزشی طی دو سال گذشته، ستاد ملی مقابله با کرونا، ششم فروردین ماه در نشست هماهنگی بازگشایی مراکز آموزشی تصمیم به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گرفتند.

مدارس و مراکز آموزشی بعد از ۲۵ ماه دوری دانش آموزان از کلاس‌های درس شور و نشاط دوباره گرفت، اما این بازگشایی بی موقع زمانی رخ داد که از سال تحصیلی ۱۴۰۰_ ۱۴۰۱ تنها دوماه باقی مانده است.

رضا رضایی مدیرکل آموزش وپرورش استان کرمان در این باره می‌گوید: همه ما می‌دانیم که آموزش مجازی دشواری‌های خاص خود را دارد به ویژه برای دانش آموزان ابتدایی، آنان در این بیش از دو سال از کلاس درس و دیدن چهره مهربان معلم محروم بودند که تبعات منفی زیادی به همراه داشت.

او گفت: ضرورت دارد همه دانش آموزان هر سه نوبت واکسن را دریافت کنند چراکه خط قرمز ما سلامت دانش آموزان است.

به گفته رضایی همه دانش آموزان بایستی بهداشت و نظافت را کاملا رعایت کنند، استفاده از ماسک سر کلاس درس و در محیط مدرسه الزامی است، زنگ‌های کلاس درس باید به گونه‌ای تقسیم بندی شود که مشکل خاصی برای دانش آموزان و معلمان پیش نیاید.

به گفته رضایی، در روز اول بعد از تعطیلات نوروز شاهد حضور بیش از ۸۰ درصد از دانش آموزان در مدارس سراسر استان بودیم.

با وجود کلاس‌هایی که بعضا با جمعیت ۴۸ نفری اشباع شده اند، آیا شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس را می‌شود به درستی رعایت کرد؟

فاصله اجتماعی در مدارس رعایت می شود؟

بازگشایی مدارس

مدیر کل آموزش وپرورش استان کرمان گفت: هر دانش آموزی که مشکل یا بیماری دارد بایستی درمان شود و در مدرسه حضور نداشته باشد لذا بخاطر بیماری تعدادی از بچه ها، نمی‌شود آموزش را تعطیل کرد.

او می‌گوید: کرونا آسیب‌های زیادی برای آموزش وپرورش و تعلیم وتربیت به همراه داشته است ضمن اینکه حضور دانش آموزان در کلاس درس و ارتباط صمیمی و چهره به چهره بین معلم و دانش آموز آداب زندگی و مهارت‌های اجتماعی را می‌آموزند و برای ساختن آینده بهتر آماده می‌شوند.

همچنین استاندار کرمان در بازدید از فعالیت حضوری مدارس گفت: اکثر کشور‌ها بازگشایی مدارس را داشته‌اند، ضمن اینکه در ارزیابی‌های صورت گرفته آموزش کاملا مجازی در افت تحصیلی دانش‌آموزان اثر داشته است و نگرانی وجود دارد که تداوم این وضعیت خلاء هایی را در نظام آموزشی ایجاد کند.

کمبود فضای آموزشی در کرمان

به گفته علی زینی وند کمبود فضای آموزشی و زیرساخت مدارس، جمعیت کلاس‌ها را بالا برده و به همین دلیل فاصله‌گذاری دقیق قابل انجام نیست وتلاش بر این است که از سال تحصیلی جدید واحد‌های آموزشی اضافه شوند و مشکل کمبود فضا تا حدودی برطرف شود.

او گفت:حدود ۹۰ درصد دانش‌آموزان ۱۲ سال به بالا و ۳۰ درصد زیر ۱۲ سال واکسینه شده‌اند و تدابیری با انجمن اولیا و مربیان پیش‌بینی شده که واکسیناسیون دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال هم کامل شود.

فارغ از شلوغی کلاس‌ها و رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط دانش آموزان که صرفا به علت گرمی هوا می‌دانند و تحمل ماسک به مدت طولانی را امری سخت و دشوار تلقی می‌کنند، این بازگشایی‌ها برای والدین گله‌مندی‌هایی را ایجاد کرده است.

روز ۱۴ فروردین بود که پس از اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی، کوچه وخیابان‌های منتهی به مدارس حال وهوایی از ماه مهر را به خود گرفته بود، در این رفت وآمد‌ها والدینی به چشم می‌خورد که با نگاهی عبوس و نگران فرزندان خود را تا درب مدرسه بدرقه می‌کردند.

البته بازگشایی مدارس ترافیک را هم دوچندان کرد حالا باید به سختی در خیابان ها رفت و آمد کرد زیرا همه در حال رساندن فرزندان خود به مدرسه هستند و ترافیک در برخی مناطق قفل می شود.

مادری را دیدم که گفت: به کدام مشکلم فکر کنم وقتی که می‌دانم فرزندم وارد مدرسه‌ای شده است که کلاس هایش پر است از جمعیت و از سویی، گرمای نابهنگامی که اوضاع ماسک زدن را غیرقابل تحمل کرده است.

به گفته او، فرزندم چطور می‌تواند ۶ ساعت با ماسک در این بو و دم در کلاس تحمل کند و از خوردن و آشامیدن اجتناب ورزد و صرفا برای رعایت نکات بهداشتی و ترس از ناقل بودن سایرین، در استفاده از شیر‌های مدرسه که دائما در معرض دست‌های شاید آلوده، تحمل کند.

این مادر پریشان با تمام نگرانی خود برای حفظ سلامت فرزندش در مقابل بیماری، می‌گوید: با بازگشایی مدارس برای ایاب وذهاب رفت وبرگشت مدرسه گله مند هستم، چرا‌که مشخص نیست شرایط بیماری کرونا چگونه پیش برود، بسیاری از رانندگان که در گذشته امر سرویس‌دهی مدرسه را بر عهده داشتند دیگر تمایلی برای برگشت به کار ندارند چرا که بر این باور هستند که ممکن است مجدد مدارس تعطیل شود.

به گفته او، در این شرایط نابسامان، اگر موردی قبول بر سرویس دهی کند، تعدادی اضافه بر ظرفیت را یک خودرو سوار می‌کنند که این نیز جای نگرانی دارد و می‌تواند خطرات زیادی را برای سلامت دانش‌آموزان وحتی رانندگان به‌دنبال داشته باشد.

اما براستی که آموزش وپرورش چه تدبیری می‌تواند برای آسوده خاطر شدن والدین پیرامون حضوری شدن مدارس داشته باشد؟

بازگشایی مدارس

۲ روز پس از بازگشایی مدارس، آموزش‌و پرورش استان جلسه‌ کارگروه ماده‌ ۱۸ با محور ساماندهی سرویس مدارس برگزار کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در این نشست گفت: با همکاری انجمن اولیا و مربیان، شرکت‌های پیمانکار، خانواده‌ها و مدیران مدارس، در ۴۵ روز باقیمانده، ساماندهی مطلوبی در خصوص سرویس مدارس انجام شود.

در این نشست همچنین مصوب شد مسئولیت ساماندهی سرویس مدارس در مرکز استان بر عهده‌ کارگروه ماده‌ ۱۸ و در شهرستان‌ها هم بر عهده‌ کارگروه‌های نظیر این کارگروه باشد.

حال باید منتظر ماند و دید طی روز‌های آینده آموزش و پرورش برای ساماندهی سرویس مدارس چه اقدامات جدی‌تری انجام می‌دهد و آیا مشکل بسیاری از والدین برای حضور به موقع بچه‌ها در مدرسه و سپس بازگشت آن‌ها به خانه، حل خواهد شد؟

بازگشایی دانشگاه ها

اما در کنار بازگشایی مدارس به صورت حضوری و دغدغه‌هایی که به همراه داشته است دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز، آموزش‌های خود را به صورت حضوری پی گرفته اند، که این اقدام هم به خودی خود، برای دانشجویان خصوصا افراد شهرستانی بسی تلخ وناگوار بوده است.

این خبر که ناگهان چند روز قبل از تمام شدن تعطیلات عید نوروز و درست در آستانه ماه‌مبارک رمضان رقم خورد، برای دانشجویان شوک برانگیز وسردرگم کننده بود که این سردرگمی هم بابت  فاصله‌ای که با محل دانشگاه خود دارند ایجاد شده است.

چراکه تمامی دانشجویان بومی نیستند و بعضا حتی دانشگاه خود را ندیده اند و به صورت مجازی ثبت نام و آموزش‌های خود را دریافت کرده اند، حال مشوش هستند از اینکه چگونه بتوانند برای رفع مشکلاتشان به دانشگاه ندیده‌ای که در شهری دور از محل زندگی خود است، مراجعه کنند.

مشکل را از محسن افشار منش، مسئول گروه آموزش‌های مجازی و آزاد دانشگاه شهید باهنر کرمان جویا شدیم، او گفت:اسکان در خوابگاه‌ها طبق دستورالعمل استاندارد با ظرفیت اسمی و اسکان حداکثر ۵ نفر (ترجیحأ ۴ نفر) در هر اتاق انجام می‌شود و انجام واکسیناسیون کامل (حداقل دو نوبت طبق اطلاعات موجود در سامانه آموزشی و پژوهشی دانشگاه) یا ارائه نتیجه تست PCR منفی مطابق مقررات الزامی است و دانشجویان می‌توانند جهت تکمیل فرم الکترونیکی ثبت نام خوابگاه بدون حضور فیزیکی در دانشگاه ها، به تارنمای معاونت دانشجویی دانشگاه به نشانی https://vgraduate.uk.ac.ir/forms/stdroom مراجعه کنند.

محسن افشار منش گفت: از دانشجویان دعوت می‌شود جهت اطلاع از محل تشکیل کلاس‌ها از ۱۹فروردین به سامانه آموزشی و پژوهشی دانشگاه مراجعه کنند، حضور دانشجویان در کلاس‌ها مطابق مقررات آموزشی الزامی است و غیبت دانشجویان، مطابق آیین نامه تحصیلی لحاظ خواهد شد.

مدارس ودانشگاه‌ها پس از گسترش ویروس کرونا از اول اسفندماه سال ۱۳۹۸ به صورت فیزیکی تعطیل شدند و آموزش ویادگیری در قاب‌های کوچک تلفن همراه، به دور از هیاهوی دانش آموزان ودانشجویان با همکلاسی‌های خود ادامه یافت، حال پس از گذشت ۲ سال واندی از این نحوه آموزشی و از طرفی ترس از شیوع بیشتر این بیماری واگیردار، در این واپسین ایام باقی مانده از سال تحصیلی، این بازگشایی‌ها چه تاثیر و یا چه عواقبی را بجای خواهد گذاشت؟

گزارش از معظمه رنجبر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
چرا عاقل کند کاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
خدا بخیر بگذرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
ای کاش مسئولان توجه کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
دقیقا