سبزی یکی از فسادپذیرترین محصولات کشاورزی محسوب می‌شود که ممکن است در مزرعه، با مدفوع حیوانات و یا جریان فاضلاب‌ها و دیگر آلاینده‌ها آغشته شود و به سادگی می‌تواند باعث بیماری در انسان شود.

سعید آهنگران کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برای جلوگیری از مبتلا شدن به انگل‌ها و یا بیماری‌های روده‌ای می‌بایست سبزی‌هایی را که می‌خواهیم به صورت خام مصرف کنیم، به روش زیر سالم سازی کرده و بعد مصرف کنیم:

مرحله ۱
پاکسازی: ابتدا سبزی‌ها را به خوبی پاک کرده، سپس با آب تمیز شست و شو می‌دهیم تا مواد زائد و گل و لای آن برطرف شود.

مرحله ۲
انگل زدایی: بعد از پاکسازی سبزی، یک ظرف پنج لیتری را پر از آب کنیم و به ازای هر لیتر آب، ۳ تا ۵ قطره مایع ظرفشویی داخل آن بریزیم و هم بزنید. سپس سبزیرا داخل کفاب قرار دهیم و بعد از ۵ دقیقه سبزی را از داخل کفاب خارج کرده و با آب سالم کامل شست و شو دهیم تا تخم انگل‌ها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آن جدا شود.

مرحله ۳
گندزدایی: برای ضدعفونی و از بین بردن میکروب ها، یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پرکلرین ۷۰ درصد را در ظرف ۵ لیتری پر از آب ریخته، کامل حل کنیم تا محلول گندزدایی کننده به دست آید. سپس سبزی انگل زدایی شده را برای ۵ دقیقه در این محلول قرار دهید تا میکروب‌های آن از بین بروند.

اگر پودر پرکلرین در دسترس نباشد می‌توانیم از هر ماده گندزدایی کننده مجاز دیگری که در داروخانه‌ها و مغازه‌ها وجود دارد طبق دستور العمل مصرف آن استفاده کنیم.

مرحله ۴
شست و شو: سبزی ضدعفونی شده را مجدد با آب سالم بشوییم تا باقیمانده کلر از آن جدا شود و سپس مصرف کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.