چین: ناتو هرگز به صلح کمکی نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد ناتو هرگز به صلح کمکی نکرده است و نقش آن در اوکراین تنها بحران را تشدید می‌کند.

«ژائو لیجیان» امروز (جمعه) در کنفرانسی خبری تایید کرد که چین نقش مثبتی برای آرام کردن اوضاع بین روسیه و اوکراین ایفا می‌کند. اما ناتو نه تنها کمکی به صلح نمی‌کند بلکه بر آتش تنش‌ها در اوکراین می‌افزاید.

براساس گزارش الجزیره سخنگوی وزارت خارجه چین در خصوص تحولات اوکراین گفت: «ناتو باید با روسیه وارد گفتگوی جدی شود نه جنگ سرد جدیدی به راه بیاندازد. اوکراین دروازه غرب و شرق است و باید عرصه‌ای برای آرامش باشد نه تشدید تنش متقابل و جامعه بین‌الملل باید روسیه و اوکراین را به مشارکت در مذاکرات صلح تشویق کند.»

او همچنین در خصوص روابط با افغانستان ابراز امیدواری کرد طالبان شریک قابل اعتمادی باشد و اجازه حضور گروه‌های تروریستی در این کشور را ندهد. لیجیان در جواب سوالی درخصوص آزمایش موشکی روز گذشته (پنجشنبه) کره شمالی نیز تایید کرد پکن نگران این موضوع است.

پیش از این نیز وانگ یی، وزیر خارجه چین همچنین تایید کرده بود موضع کشورش در خصوص بحران اوکراین مانند موضع بسیاری از کشور‌های دیگر است. او همچنین با گفتن این موضوع که کشورش حاکمیت سرزمینی اوکراین را به رسمیت می‌شناسد اعلام کرد نگرانی‌های امنیتی روسیه قانونی است و جنگ در گرفته باید از طریق گفتگو و راه حل دیپلماتیک حل شود.

شایان ذکر است خبرگزاری کره شمالی شامگاه پنجشنبه اعلام کرد یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید از نوع هواسونگ ۱۷ (Hwasong-۱۷) را در اقدامی که تحت نظارت خود کیم انجام شد، با موفقیت آزمایش کرده است. در همین راستا کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بعد از این آزمایش موشکی تایید کرد کشورش برای رویارویی بلندمدت با امپریالیسم آمریکا آماده می‌شود.

ارتش‌های کره جنوبی و ژاپن در خصوص این آزمایش اعلام کردند پرتابه‌ای که کره شمالی روز پنج شنبه شلیک کرده است بزرگترین موشک بالستیک قاره پیمای آزمایش شده در تاریخ این کشور است. آمریکا نیز خواستار نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل به تاریخ امروز (جمعه) بر سر پرتاب موشکی تازه کره شمالی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار