کارشناس بازار سرمایه گفت: مجموع ارزش بازار شرکت‌های حمل و نقل در سال ۱۴۰۰ به ۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که سهمی کمتر از یک درصد از ارزش کل بازار سرمایه را شامل می‌شود.

عباس عبداله‌زاده کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌های فعال در صنعت حمل و نقل در بازار سرمایه به دو گروه حمل و نقل، انبارداری، ارتباطات و حمل و نقل آبی طبقه بندی شده اند که تعداد این شرکت‌ها در بازار بورس و فرابورس به ۱۸ شرکت می‌رسد. شرکت‌های حآفرین، حشکوه و حگردش نیز در سال ۱۴۰۰ در بازار سرمایه عرضه شده‌اند.

سال 1400 به ارزش 52 هزار میلیارد تومانی دست یافتند

به گفته کارشناس بازار سرمایه، بازدهی گروه حمل و نقل در سال ۱۴۰۰ منفی ۳۴ درصد بوده که بازدهی به مراتب بدتری نسبت به بازدهی شاخص کل و هم وزن بوده است.

سال 1400 به ارزش 52 هزار میلیارد تومانی دست یافتند

او می‌گوید: درصد رشد درآمد‌های عملیاتی شرکت‌های این گروه ۷۲ درصد و سودآوری شرکت‌های گروه حمل و نقل براساس صورت‌های ۹ ماه حسابرسی نشده سال ۱۴۰۰، ۶۲ درصد بوده است. از جمله عوامل تاثیرگذار بر رشد درآمد‌های عملیاتی شرکت‌ها می‌توان به افزایش نرخ حمل داخلی و خارجی و افزایش حجم فعالیت اشاره کرد.

سال 1400 به ارزش 52 هزار میلیارد تومانی دست یافتند

براساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۴۰۰ میزان تخلیه و بارگیری در بنادر کشور با رشد ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است. همچنین حجم فعالیت کانتینری در سال ۱۴۰۰ به ۲.۱ میلیون تی‌ای یو رسید. پیش‌بینی می‌شود با گشایش‌های احتمالی در عرصه سیاست خارجه شاهد رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی حجم فعالیت کانتینری بنادر در سال‌های آتی باشیم.

سال 1400 به ارزش 52 هزار میلیارد تومانی دست یافتند

عواملی که می‌تواند بر سودآوری شرکت‌های حمل و نقل در سال ۱۴۰۱ تاثیرگذار باشد، شامل افزایش نرخ‌های حمل جهانی و تحولات بین‌المللی است که سبب افزایش تجارت از طریق اتصال مجدد به کانال‌های تجارت جهانی، افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل و نوسازی ناوگان حمل و نقل می‌شود. لازم به ذکر است حدود ۹۰ درصد از تجارت خارجی ایران از طریق دریا صورت می‌گیرد.

او می‌گوید: عامل دیگر موثر بر سودآوری شرکت‌های حمل و نقل، قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین است. همچنین قیمت‌گذاری دستوری و عدم افزایش نرخ حمل متناسب با نرخ تورم به خصوص در بخش حمل و نقل ریلی مسافری، باعث کاهش سودآوری شرکت‌های فعال در این حوزه شده است.

عامل دیگر، پتانسیل ورود شرکت‌های فعال در صنعت حمل و نقل به بازار سرمایه است. شرکت‌های فعال در صنعت حمل و نقل به خصوص شرکت‌های حمل ریلی باری پتانسیل ورود به بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ را دارند. شرکت‌های حگهر (زیرمجموعه گل گهر)، حفجر (زیرمجموعه حکشتی) و پرتو بار فرابر خلیج فارس (زیرمجموعه حسیر) از جمله شرکت‌هایی هستند که می‌توانند در سال ۱۴۰۱ در صورت مساعد بودن شرایط بازار سرمایه عرضه گردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار