مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: توصیه می‌شود کشاورزان نهال مورد نیاز خود را از نهالستان‌های مجوزدار تامین و در خرید آن دقت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - علیرضا بصیری گفت: نهالستان مجوزدار به نهالستانی گفته می‌شود که مدارک لازم برای صدور مجوز توسط موسسه "تحقیقاتِ ثبت و گواهی بذر و نهال کشور" را داراست و نهال‌های شناسه دار دارای مشخصات فیزیکی استاندارد از جمله قطر و ارتفاع مناسب، ریشه سالم و کافی، ارقام شناخته شده تجاری و پرمحصول، تک شاخه و دارای گواهی بهداشت از مدیریت حفظ نباتات هستند.

او گفت:از آن جا که بر روی نهال‌های تولیدی در نهالستان‌های مجوزدار برچسب یا به اصطلاح شناسه نصب می‌شود ازاین‌ رو تولیدکننده نهال علاوه بر کیفیت، مسئولیت اصالت گونه و رقم را نیز به عهده گرفته است، اما در نهالستان‌های سنتی که نهال بدون شناسه تولید می‌شود و یا در دکه‌های فروش حاشیه خیابان‌ها که به فروش نهال بدون برچسب اقدام می‌کنند صاحب نهالستان و یا فروشنده نهال مسئولیتی در مورد سلامت و اصالت نهال به‌عهده نمی‌گیرد.

بصیری گفت: در نهالستان‌های مجوزدار تمام عملیات از جمله تهیه بستر کشت، ضدعفونی خاک، تهیه و کاشت اندام تکثیری مورد نظر (بذر، قلمه، پیوندک)، آبیاری، مبارزه با علف‌های هرز، تغذیه (مصرف کود)، مبارزه با آفات و امراض، عملیات پیوند زدن، بیرون آوردن نهال از خزانه و بسته‌بندی آن و پوشش ریشه با کتانی و پلاستیک در زمان تحویل به مشتری، زیر نظر کارشناسان کشاورزی انجام می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز  گفت: براساس بازدید و در صورت تائید کمیته فنی نظارت بر تولید و توزیع نهال استان، درخواست چاپ برچسب به موسسه  تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ارسال می‌شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.