با رأی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث و اعضای شورای راهبردی انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع‌دستی، ۴ شهر در استان کرمان به صورت قطعی و یک شهر مشروط به انجام کار‌هایی ثبت ملی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان- در پنجمین نشست شورای راهبردی انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع‌دستی که امروز پنج‌شنبه با حضور معاون صنایع‌دستی کشور و اعضای این شورا در محل هتل پارس کرمان برگزار شد، شهر‌های کرمان، راور، راین، شهربابک و قلعه‌گنج از منظر صنایع‌دستی بررسی شدند.

این نشست با اظهار دفاعیه فرمانداران، ائمه جمعه، شهرداران و متخصصان رشته‌های صنایع دستی همراه بود. 

 خانم پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در اعلام رأی داوران در این نشست گفت: به‌ منظور صیانت و حفظ صنایع دستی و هنر‌های سنتی این مرز و بوم و به یادگار نگه‌داشتن این هنر‌ها برای فرزندان این آب و خاک، ثبت‌های ملی و جهانی انجام می‌شود.

او در بیان اطلاعیه هیئت داوران می گوید: امروز در پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع‌دستی در استان کرمان، براساس نظر هیئت ارزیاب و هیئت داوران شورای راهبردی، شهر‌ها، شهربابک به‌ عنوان شهر ملی فیروزه، قلعه‌گنج به‌ عنوان شهر ملی حصیربافی، راور به‌ عنوان شهر ملی قالی، کرمان به‌ عنوان شهر ملی صنایع دستی و راین با یک فاصله زمانی ۶ ماهه مشروط به انجام موضوعات گفته‌شده، به‌عنوان شهر ملی چاقو به ثبت ملی رسیدند.

گردشگری مقاومت از افتخارات استان کرمان است

استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: داشته‌های کرمان با این تاریخ کهن و عظمت، بخش اعظمی از هویت افتخارآفرین ایران است و با اقدامات مرکز کرمانشناسی، بخشی از تاریخ باعظمت این سرزمین روایت شده است؛  اما تاریخ کرمان، روایت‌های ناگفته زیادی دارد.

او می گوید: کرمانی‌ها، نقش عظیمی در شکل دهی پرافتخار این سرزمین داشته‌اند، به طوری که در جریان انقلاب اسلامی نیز کرمان در هویت‌بخشی به آن نقش اساسی داشته و اوج آن در شخصیت شهید سلیمانی است که کرمان را به عبارت دیگری روایت می‌کند.

به گفته زینی وند امتیاز‌های استان کرمان را که روایتگریِ تاریخ کهن ایران است، باید ثبت و ضبط کرد و برای آن‌ها ساختار درست کرد و ظرفیت‌های عظیم نخبگانی و مردمی را برای حمایت و بروز و ظهور و پرورش آن‌ها انجام داد.

او گفت: ثبت ساختار‌ها می‌تواند، تلنگری باشد که ما وارث تمدنی هستیم که دنیا و دیگران بر آن افتخار می‌کنند و وقتی جوان ما خود را بر بستر این هویت می‌بیند، احساس غرور می‌کند و تلاش برای پیشرفت بیشتر و تقویت آن دارد.

استاندار کرمان می گوید: ثبت ملی شهر‌های کرمان در حوزه‌هایی که بخش کوچکی از هنر و تمدن این سرزمین را برای دنیا و آیندگان روایت می‌کند، اتفاقی مبارک و نوع برگزاری آن در استان کرمان ابتکار خوبی است.

زینی‌وند  گفت: همه مسئولان، نخبگان و هنرمندان کرمانی در حوزه تاریخ کرمان پژوهش بیشتری کنند تا بتوانیم بخشی از این تاریخ را برای مردم با افتخار روایت کنیم.

او  گردشگری مقاومت را از افتخارات استان کرمان می داند و می گوید: برنامه‌ریزی‌های متعددی در این زمینه شکل گرفته و خودمان را برای میزبانی از گردشگران دنیا و علاقه مند این حوزه و مزار شهید سلیمانی آماده کرده‌ایم. 

پنجمین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهر‌های ملی صنایع‌دستی برای اولین‌بار، خارج از پایتخت و در کرمان برگزار شد.

 انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.