وزیر خارجه آمریکا گفت اگر روسیه به اوکراین حمله کند، واشنگتن برای متوقف کردن خط لوله گاز نورد استریم ۲ از قبل اقدام خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به تحریم‌های وزارت خزانه‌داری این کشور علیه روسیه، مدعی شد: «تحریم‌های ایالات متحده، دولت روسیه را از دسترسی به بازار‌های سرمایه گذاران بزرگ محروم می‌کند.»

به گزارش الجزیره، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «اگر روسیه به اوکراین حمله کند، با آلمان برای متوقف کردن خط لوله گاز نورد استریم ۲ از قبل اقدام خواهیم کرد.»

این مقام آمریکایی که قرار بود با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در روزهای آینده دیدار و گفتگو کند، از لغو این دیدار به دلیل اعزام نظامیان روسیه به شرق اوکراین خبر داد. 

بلینکن در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه که گفته بود «توافق مینسک دیگر وجود ندارد»، گفت: «سخنرانی پوتین به وضوح نشان داد که او اوکراین را به عنوان یک کشور مستقل، بلکه به عنوان چیزی تابع روسیه می‌بیند و این بی توجهی کاذب به تاریخ است.»

بلینکن با بیان این‌که «طرح پوتین همیشه این بود که به اوکراین حمله کند و آن را بخشی از روسیه کند» مدعی شد: «این بزرگترین تهدید در اروپا پس از جنگ جهانی است. پوتین بسیاری از توافقات حقوقی مانند هلسینکی و پاریس را نقض کرده است، نه فقط توافق مینسک.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «پوتین بیش از ۳۰ سال دیپلماسی تحت رهبری روسیه و اتحادیه اروپا برای حفظ ثبات را تضعیف می‌کند. روسیه دیپلماسی را رد می‌کند و دیگر برای من مفید نیست که با سرگئی لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه) ملاقات کنم.»

آنتونی بلینکن ادامه داد: «تهاجم مجدد روسیه به اوکراین آشکارا به معنای رد دیپلماسی از سوی مسکو است. روسیه سال ۲۰۱۴ را با تضعیف توافقنامه بوداپست آغاز کرد.»

بلینکن افزود: «ما با روسیه دو راه دیپلماسی و بازدارندگی را دنبال کردیم و روسیه دیپلماسی و گفت‌وگو را رد کرد. تحریم‌هایی که امروز اعلام شد بسیار بزرگ‌تر از تحریم‌هایی است که در سال ۲۰۱۴ علیه روسیه اعمال کردیم.»

وزیر امور خارجه آمریکا در پایان گفت: «اگر روسیه به تشدید تنش ادامه دهد، ما نیز همین کار را خواهیم کرد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار