سازمان‌های حقوق بشری:

دست فرانسه به خون مردم یمن آلوده است

مجموعه‌ای از سازمان‌های حقوق بشری تایید کردند که فرانسه با قرارداد‌های نظامی که با امارات به امضا رسانده، در قتل‌عام مردم یمن شریک است.

باشگاه خبرنگاران جوان  - سازمان‌های حقوق بشری در گزارشی تایید کردند فرانسه در سایه قرارداد‌های نظامی که با ابوظبی به امضا رسانده، شریک امارات در قتل‌عام و جنایت جنگی در یمن است.

براساس گزارش امارات لیکس فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر و نمایندگی‌های آن در یمن، کشور‌های حاشیه خلیج فارس و فرانسه، مرکز حقوق بشر خلیج فارس و اتحادیه حقوق بشر فرانسه در همکاری با دیده بان تسلیحات در یک گزارش مشترک اعلام کردند پس از سفر «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به امارات، او با «محمد بن زاید» ولیعهد امارات قراردادی به امضا رساند که براساس آن پاریس ۸۰ جنگنده رافائل را باید به ابوظبی تحویل دهد.

این گزارش تایید کرد شرکت‌های فرانسوی و دولت این کشور نتوانستند تعدادی از تعهدات بین‌المللی خود را انجام دهند، در همین راستا سازمان‌های حقوق بشری مذکور تاکید کردند شرکت‌های فرانسوی و دولت آن در قتل عام یمنی‌ها با امارات همدست هستند.

این گزارش هشدار داد که بر اساس قوانین فرانسه، صادرات تجهیزات نظامی مشمول اصل ممنوعیت صادرات است، مگر اینکه مقام اجرایی استثنا قائل شود. این قانون برای اطمینان از این است که سلاح‌های ساخت فرانسه به درگیری مسلحانه یا جنگ داخلی دامن نمی‌زنند و برای ارتکاب نقض حقوق بشر استفاده نمی‌شوند. اما فرانسه برخلاف قوانین خود عمل کرده و برای حمله به یمن به کشور‌های غرب آسیا سلاح می‌فروشد.

فرانسه با تبدیل شدن به سومین صادرکننده بزرگ تجهیزات نظامی در جهان در سال ۲۰۲۰ توانسته است به یک موفقیت تجاری دست پیدا کند که با پول خون مردم یمن به دست آمده است.

گزارش سازمان‌های حقوق بشری بر ضرورت ممنوعیت صادرات تسلیحات و فناوری‌های نظارتی به امارات تا زمانی که نقض گسترده حقوق بشر در داخل یا خارج از کشور به ویژه در یمن از سوی مقامات، ارتش یا شبه نظامیان انجام می‌شود، تاکید کرده و خواستار اصلاح فرآیند صدور مجوز برای فروش سلاح‌ها و تجهیزات شد.

امانوئل مکرون در غیاب انگلیس، که دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست، سعی دارد نقش پررنگ‌تری در خاورمیانه و به ویژه در منطقه نفت خیز خلیج فارس ایفا کند. فرانسه از اول ژانویه سال ۲۰۲۲ ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را هم برعهده گرفته و توسعه روابط با کشور‌های این منطقه می‌تواند موجب تقویت سیاست خارجی فرانسه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار