رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: ۵۷ تشکل همیار طبیعت در استان راه اندازی شده و ۴۰ تشکل و پنج تعاونی توسط کارگروه تعیین صلاحیت رتبه بندی شده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان سنندج  - بهمن مرادی گفت: سالانه ۱۰ تا ۱۵ فقره قرارداد با تشکل‌ها امضا شده تا همکاری‌ها جنبه اجرایی و حقیقی داشته باشد.

رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: بر اساس طرح همیاران طبیعت از سال ۱۳۹۴ اقشار مختلف مردم شامل کشاورزان، دامداران، کسبه، سمن‌ها، طلاب و روحانیون، دانشجویان و اساتید دانشگاه، معلمان و دانش آموزان و کودکان می‌توانند در حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی به سازمان منابع طبیعی کمک کنند.

او با اشاره به صدور سه نوع کارت برای اقشار مختلف می گوید: کارت‌های رده نخست مختص دانش آموزان و پیش دبستانی‌ها و مهد‌های کودک، رده دوم برای دانشجویان و اساتید و رده سوم برای کارکنان منابع طبیعی، دهیاران و روستاییان، کشاورزان و دامپروران است که با عنوان محافظان افتخاری صادر می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه همیاران طبیعت به اختیار خود می‌توانند به سازمان منابع طبیعی در بخش‌های مختلف کمک کنند،گفت: شرکت در کلاس‌های آموزشی، اطلاع رسانی درباره آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع، حمل و نقل، کار‌های لجستیکی و حتی خدمات بهداشتی و درمانی از جمله کار‌هایی است که این گروه‌ها می‌توانند در آن فعالیت کنند.

رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: همیاران طبیعتی که دوره آموزشی اطفای حریق و کمک‌های اولیه را بگذرانند، گواهینامه دریافت می‌کنند و در صورت آسیب دیدن از حوادث مرتبط با حفظ منابع طبیعی شامل جلوگیری از تخریب و تصرف و قطع درختان، اطفای حریق و دیگر حوادث، مشمول بیمه حوادث قرار می‌شوند.

او می گوید:علاقمندان به کمک به منابع طبیعی می‌توانند در سامانه Hamyaran Tabiat.frw.ir ثبت‌نام کرده و کارت شناسایی دریافت کنند.

مرادی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ در قالب برنامه احکام دایمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور مردم خود وارد کار حفظ منابع طبیعی شده و یاری رسان محیط زیست و طبیعت شده اند گفت: در سال جاری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور براساس سه عنوان شعار سال، چهارده اقدام و برنامه اجرایی در سال ۱۴۰۰ به نام برنامه اجرایی "۳ در۱۴" در۱۴۰۰ اجرایی کرده است.

رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان می گوید: در بخش آموزش، توانمندسازی و مشارکت مردمی شامل آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و اقدامات فرهنگی، تاسیس و توسعه صندوق‌های منابع طبیعی، آموزش، تقویت و ساماندهی تعاونی‌ها و تشکل‌های منابع طبیعی و نیز تقویت شبکه همیاران طبیعت و سازمان‌های مردم نهاد و نیز استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و نهاد‌های بین المللی مدنظر قرار دارد.

به گفته او: بر اساس بند ب ماده ۲۹ قانون حفاظت از جنگلها، منابع طبیعی اختیار دارد که بعضی از امور خود را به جوامع محلی و فارغ التحصیلان منابع طبیعی و محیط زیست واگذار کند که در سال ۱۳۹۷ آیین نامه اجرایی این قانون تصویب شد و در کردستان ۲ کارگروه تشکیل شد.

مرادی درباره این کارگروه‌هاگفت: کارگروه اول شامل دانش آموختگان منابع طبیعی، کشاورزی، محیط زیست و بهره برداران محلی هستند که تحت عنوان تشکل‌ها فعالیت دارند و کارگروه دوم نیز این تشکل‌ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهد.

او هدف اصلی این طرح را برون‌سپاری امور به متخصصان اعلام کرد وگفت: همکاری بهره برداران و دانش آموختگان منابع طبیعی، کشاورزی، محیط زیست و دیگر اقشار راهکار مناسبی برای پیشبرد اهداف منابع طبیعی و آبخیزداری در حفظت از عرصه‌های طبیعی است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.