استاد ممتاز دانشگاه تهران گفت: در سال ۲۰۲۰ ایرانی‌ها ۴ درصد از مقالات پرارجاع دنیا را تولید کرده اند و در زمینه بین المللی به جایگاه قابل قبولی دست یافته ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان - علی اکبر صبوری گفت: تعداد مقالات ایرانی در سال ۲۰۲۰ به عدد ۵۳ هزار و ۹۰۲ رسید که این عامل باعث ایجاد سهم ۲ درصدی تولید علم کشور در جهان شد.

در سال ۹۹ رتبه علمی ایران به جایگاه پانزدهم بین المللی رسید و از ۱۳۱ مقاله در سال ۱۹۸۵ طی ۳۵ سال از رتبه ۰.۰۰۱ جهانی به ۲ درصد در حوزه تولید علم رسیدیم.

او گفت: در طول دهه ۹۰ کیفیت مقالات دانشگاهی مد نظر اصحاب علم قرار گرفت و همین عامل باعث فاصله گرفتن از کمیت مقالات گرایی شد.

در سال ۲۰۲۰، صاحب ۴ درصد از مقالات پرارجاع دنیا بوده ایم و این موضوع به گفته کارشناسان دانشگاهی نشان دهنده رشد مناسب کیفیت مقالات بوده است.

صبوری گفت: علم باعث ایجاد قدرت می‌شود و در نهایت مشروعیت شکل می‌گیرد که طی ۴ دهه اخیر دستاورد‌های علمی ایران رشد مناسبی داشته است.

شکوفایی صنایع نظامی و قدرت موشکی ایران، دستیابی به غنی سازی اورانیوم و انرژی هسته ای، مذاکره با ۵ قدرت جهانی با ایران، پیشرفت فنون و اصول بنیادی، دستیابی به اصول زیست فناوری و داروسازی به روش نوترکیب، دستیابی به علوم و فنون نانو و کسب موفقیت ممتاز در دنیا، پیشرفت در حوزه تجهیزات پزشکی، درمان نازایی و خدمات پزشکی، ورود دانشگاه‌های ایرانی به رتبه بندی‌های جهانی و ... نشان دهنده رشد علمی ایران طی ۴ دهه اخیر هستند.

او گفت: در حال حاضر حدود یک درصد از مجلات بین المللی، ایرانی هستند و در پایگاه استنادی علوم ۴۰ عدد از مجلات ایرانی نمایه سازی شده اند و تا قبل از انقلاب در این زمنیه رتبه‌ای نداشته ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
باید قدر نخبه ها رو دونست و هدایتشون کرد به سمت حل مشکلات کشور، نه اینکه فراریشون بدیم. تا کی دست به دامن خارجی ها باشیم که بیان و با قیمت های نجومی برامون صنعت راه اندازی کنن. تمام مدیران نالایق سیاسی که به خاطر چهار تا سفر خارجی ، مانع نخبه ها میشن و با خارجی ها قرارداد میبندن رو بایست فرستاد جای خوبو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
اساتید هم مانند برنج درجه یک ، دو ، سه و ممتاز دارند ؟ نمیدونستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
تمام‌‌‌ مخلوقات و مصنوعات رو میشه رتبه بندی کرد. از برنج و مرغ و گوشت گرفته تا خودرو و ساختمان و آدم ها. چیز عجیبی نیست که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
درسته اقای صبوری میشه تمام مصنوعات و مخلوقات رو رتبه بندی کرد ولی اساتید رتبه بندی استادیار دانشیار و استاد دارند نه درجه یک و دو و سه و ممتاز ! این رتبه بندی برنج و جبوبات است نه اساتید !
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
چاییدین.
آخرین اخبار