رشته ورزشی شطرنج که به بازی فکر هم شهرت دارد، در دل خود دانستنی‌هایی را نهفته است که پی بردن به آن‌ها خالی از لطف نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان - خیلی‌ها با شطرنج آشنایی داشته و کم و بیش بازی کردن با آن را بلدند. شطرنج از جمله بازی‌های فکری است که به تمرکز احتیاج داشته و قدمت آن به قرن ۶ میلادی در شرق هند باز می‌گردد. نوع اولیه شطرنج در زمان حکومت خسرو انوشیروان به ایران معرفی شد و در اواخر قرن نوزدهم بود که رقابت‌های شطرنج به طور رسمی در دنیا انجام شد. در ادامه با دانستنی‌هایی در مورد شطرنج با ما همراه باشید.

۱. اوسیپ برنشتاین یک استاد بزرگ شطرنج بود که در سال ۱۹۱۸ توسط بلشویک‌ها محکوم به اعدام شد. وقتی‌که پیش روی جوخه اعدام بود، یک افسر روسی که اسمش را شنیده بود به او پیشنهاد داد که خودش را در بازی شطرنج ثابت کند. او افسر را شکست داد و آزاد شد.

۲. کمپانی‌ای وجود دارد که تخصصش ایجاد اتاق‌های مخفی در خانه است. برای باز شدن یکی از این اتاق مخفی‌ها باید مهره‌های خاص را بر صفحه شطرنج حرکت دهید.

۳. گامبیت در اصل یک اصطلاح در شطرنج است (شروع بازی شطرنج)، اما بعد‌ها معنای فداکاری برای منفعت هم پیدا کرد (البته در انگلیسی).

۴. در سال ۱۷۷۰ مردی ماشینی اختراع کرد که می‌توانست با حریف انسانی شطرنج بازی کند. اسم این ماشین به مانند خواستگاهش، ترک نام داشت. اما تا سال ۱۸۵۷ متوجه نشده بودند که این یک حقه است و یک استاد شطرنج در ماشین پنهان شده.

۵. قوانین شطرنج در قرن ۱۵ تغییر یافت تا منعکس‌کننده دستاورد‌های ملکه ایزابلا باشد.

۶. شطرنج در مدارس ارمنستان یک درس اجباری است.

۷. قبل از سده ۱۶۰۰ بازی شطرنج به این صورت بود که باید تمام مهره‌های حریف را به جز شاه می‌زدید تا می‌بردید. این سبک از بازی “نابودی” نام داشت.

۸. مات کردن حریف در شطرنج تنها با ۲ حرکت هم امکان‌پذیر است.

۹. Magnus Carlson در حالی که پشتش به صفحات شطرنج بود ۱۰ بازی را به طور همزمان بازی کرد و ۷ تای آن‌ها را برد.

۱۰. اگر گوشی موبایل‌تان حین بازی شطرنج حرفه‌ای زنگ بخورد، ممکن است به قیمت باختن بازی برایتان تمام شود.

۱۱. در مسابقات استاندارد شطرنج، شانس بردن مهره‌های سفید بیشتر از سیاه است.

منبع: دیجی رو

انتهای پیام/

برچسب ها: شطرنج ، جالبترین ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
دوحرکتتتتتتتت این نظریه طبق اهالی برره داده شده اول به صفحه شطرنج خوب نگاه میکنیم درحرکت دوم بایک حرکت سریع بادست راست تاکیدمیکنم فقط دست راست محکم مهره هاراازروی صفحه برمی داریم.
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۲۳:۵۹ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
مات کردن حریف فقط با دوحرکت ؟!!! حرکت اول اجبارا یا سرباز باید جلو برود یا اسب و در حرکت بعدی چطور حریف مات می شود ؟!!!! در مورد شطرنج صحبت می کنید یا فیلم های رزمی درپیت هنگ کنگ و ضربات اساتیدی که با دوضریه انسان را هلاک می کردند ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۱۰:۵۹ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
بله با دوحرکت یه کم فکر کنی متوجه میشی ک با دو حرکت هم میشه مات کرد
بازیکن اول سرباز f2به f4
بازیکن دوم سرباز e7 به e6
بازیکن اول سرباز g2 به g4
بازیکن دوم وزیر از خانه d8 به خانه h4
کیش و مات
Iran (Islamic Republic of)
الکساندر آلخین
۱۲:۳۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
اگر علائم نوشتاری شطرنج را بلد باشید طبق علائم زیر مات در دو حرکت امکان پذیر است(توجه داشته باشید حرکت سفید و سیاه در مجموع یک حرکت محسوب می شود)the game:1.f4 e6 2.g4 Qh4# 0_1
Iran (Islamic Republic of)
امیر راد
۱۵:۱۱ ۳۱ تير ۱۴۰۱
داداش بلد نیستی چرا اظهار نظر میکنی بله با دو جرکت هم میشه سرباز به اف چهار سرباز خودت به به جلو سرباز حریف به جی چهار حرکت وزیر و مات قبل نظر دادن فکر کنیم واندکی تحقیق