معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان تاکنون موردی از آنفلوآنزای پرندگان مشاهده نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- فرشاد فتاحی گفت: پایش مداوم مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان از نظر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، انجام شد خوشبختانه در مناطق تحت مدیریت محیط زیست هیچ موردی از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان مشاهده نکرده ایم.

به گفته معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه تنها چندی قبل تلفات یک مورد "اگرت" در حاشیه "قره‌سو" را داشتیم که پس از انجام تست مشخص شد مبتلا به آنفلوآنزا بوده است.

سایر موارد ابتلایی که در استان گزارش شده مربوط به ماکیان بومی بوده است.

نظارت‌ها و پایش برای شناسایی موارد احتمالی تشدید می شود تا زمانی که احتمال بیماری وجود داشته باشد، پایش‌ها را ادامه خواهیم داد.

احتمال سرایت این بیماری خصوصا نوع H۵N۱ آن بین پرندگان بسیار زیاد است، این ویروس بر سیستم آنتی ژنی نوک بینی طیور تمرکز می‌کند و از همین رو با هرگونه تماس به سایر پرندگان منتقل خواهد شد.

فعلا درگیری شدیدی در زمینه این بیماری در استان نداریم، چنانچه درگیری زیاد باشد با بالا رفتن آمار تلفات مواجه خواهیم شد که خوشبختانه فعلا چنین شرایطی نداریم.

مردم از شکار و یا دست زدن به پرندگان مهاجر و بومی خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات محیط زیست و دامپزشکی را در جریان بگذارند.

 تهیه گوشت طیور از مراکز معتبر و سالم لازم است به علاوه افراد بومی که طیور دارند باید از تماس این حیوانات با پرندگان وحشی ممانعت کنند.

سرشماری پرندگان در استان پایان یافته جمعیت مناسبی از حواصیل، سرسبز، اگرت، کشیم، باکلان، چنگر و ... در استان شمارش شد.

امسال عمده حضور و پرندگان شمارش شده را در نوار مرزی و غربی استان داشتیم، بیشتر جمعیت سرشماری شده در قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و سد‌های این مناطق بوده است.

در سالیان گذشته تالاب هشیلان و منطقه کرمانشاه میزبان تعداد بسیاری از پرندگان بود، متاسفانه به دلیل شرایط خشکسالی امسال حضور پرندگان در این مناطق و مرکز به سمت شرق استان کمتر بود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.