مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ سد و تاسیسات آبی مهمی در استان کرمانشاه وجود نداشت اما اکنون ۱۲ سد مخزنی در استان به بهره‌برداری رسیده و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم به آبی تبدیل شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- محمودرضا شهلایی شنبه شب در دیدار مردمی در مسجد صباغ شهر کرمانشاه گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ سد و تاسیسات آبی مهمی در استان وجود نداشت و هر آنچه در حال حاضر وجود دارد به برکت پیروزی انقلاب و اراده خودباوری و خود اتکائی است و این مهم به دست کارشناسان و متخصصین داخلی کشور محقق شده است.

به گفته شهلایی، همه مراحل مطالعه، طراحی و اجرای سد به‌دست فرزندان همین نظام صورت می گیرد، در حال حاضر کشور ایران اسلامی جزو پنج کشور برتر دنیا در سدسازی است.

در حال حاضر ۱۲ سد مخزنی در استان کرمانشاه بهره برداری شده است؛ تامین آب شرب بلند مدت شهرها، تامین آب کشاورزی و اراضی مزروعی، تامین آب صنعت و تامین آب محیط زیست از اهداف کلان و بلند مدت وزارت نیرو در استان است. از دیگر مزایای ساخت سدها در استان، کنترل و مهار سیلاب و توسعه اراضی مزروعی از دیم به آبی است. پس از پیروزی انقلاب حدود ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم به آبی تبدیل و منجر به تولید ثروت و ایجاد اشتغال شده است.

بخشی از آب سد گاوشان تامین کننده آب شرب شهر کرمانشاه است که طول مسیر خط انتقال آب آن از محل این سد تا محل تصفیه خانه غدیر، نزدیک به ۹۳ کیلومتر است. این طرح بزرگ که از سیاست های کلان وزارت نیرو در تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان است، حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

 طرح  بزرگ گرمسیری، علاوه بر استان کرمانشاه در حوزه سرزمینی ایلام نیز توسعه بخش کشاورزی را به‌دنبال داشته است.

به گفته شهلایی، متوسط بارش در استان ۲ برابر میزان متوسط بارش در کشور و حدود ۴۸۵ میلیمتر است اما متاسفانه در چند سال گذشته بدلیل کاهش نزولات آسمانی شاهد خشکسالی در سطح استان و کاهش ۳۰ درصدی نسبت به دوره بلند مدت بوده ایم. 

بیشتر دشت‌های استان ممنوعه شده اند و علت ممنوع شدن دشت ها هم ناشی از عدم تعادل ورودی و خروجی آب به آبخوان‌ها است. به‌دلیل این تناقض سطح آب زیرزمینی پایین رفته است و چنانچه این چرخه تغذیه و تخلیه متعادل و برای رفع مشکل چاره اندیشی نشود، به سمت مرگ این دشت‌ها پیش خواهیم رفت.

۲۳ محدوده مطالعاتی در سطح استان وجود دارد. در این ۲۳ محدوده مطالعاتی ۱۸ دشت وجود دارند که از این تعداد ۱۶ دشت ممنوعه و دو دشت ممنوعه بحرانی و یا به عبارتی فراتر از خط قرمز هستند.

انتهای پیام/ ط.پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.