بورل: تنش با روسیه عامل بحران گاز در اروپاست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بحران در روابط با روسیه را عامل مشکلات گازی اروپا دانست و خواستار تنوع بیشتر مسیر‌ها و منابع واردات شد.

باشگاه خبرنگاران جوان – جوزپ بورل در وبلاگش نوشت: «انرژی همیشه یکی از مهمترین مسائل ژئوپلیتیک بوده است. با قیمت‌های بالا و چالش‌های عرضه گاز ناشی از بحران با روسیه، مسئله انرژی در راس دستور کار ما قرار دارد.»

به گزارش اسپوتنیک، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وابستگی اروپا به روسیه در زمینه انرژی را مشکلی بزرگ عنوان کرد و از تمایل کشور‌های عضو این اتحادیه برای کنار گذاشتن منابع روسیه خبر داد.

بورل به مقاومت روسیه در برابر تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «در سال‌های اخیر، روسیه با افزایش ذخایر ارز خارجی، مقاومت در برابر تحریم‌های اقتصادی را افزایش داده است. این تلاش روسیه از تلاش ما برای تقویت ظرفیت خود برای مقابله با کاهش احتمالی عرضه گاز بیشتر بوده است.»

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد که زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا به دنبال منابع گاز و ایجاد ذخایر استراتژیک گاز باشد. بورل به نروژ، قطر، آذربایجان و الجزایر به عنوان تامین کنندگان احتمالی گاز طبیعی مایع اشاره کرد.

این مقام اروپایی تصریح کرد که اتحادیه اروپا باید به کار بر روی کاهش وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی و سرمایه‌گذاری بر هیدروژن و انرژی خورشیدی ادامه دهد تا از شوک‌های قیمتی در آینده محافظت کند.

قیمت گاز در اتحادیه اروپا در حال حاضر ۶ تا ۱۰ برابر بیشتر از یک سال گذشته است. به باور کارشناسان، این امر باعث افزایش قیمت برق و تورم می‌شود. تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که اگر قیمت انرژی در سال ۲۰۲۲ بالا بماند، این مسئله به طور جدی بر بهبود اوضاع پس از همه‌گیری تأثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار