سخنرانی های پرشور آیت الله خامنه ای در اوایل دهه ۵٠ در مسجد کرامت مشهد باعث خشم ساواک و دستگیری ایشان شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - سخنرانی‌های جذاب و پرشور مقام معظم رهبری در مسجد امام حسن(ع) همه اقشار مشهد را به سوی بازار و مسجد کشیده بود، حاج آقا کرامت تصمیم گرفت این سخنران جوان را به مسجد و حسینیه کرامت دعوت کند و آیت الله خامنه ای از مهر ماه تا اسفند ماه ۱۳۵۲ امام جماعت و سخنران مسجد کرامت بودند. 

رژیم پهلوی که دریافته بود جلسه قرآنی در این مسجد در حقیقت مرکز اجتماع افراد خاص با افکار سیاسی ـ اجتماعیِ اسلامی است، به صورت سازماندهی شده افراد خود را برای کنترل جلسات می‌فرستاد.

به گواه تاریخ این افراد نه تنها از لحاظ ظاهری تناسبی با جلسات قرآنی آن مسجد نداشتند، بلکه هیچ سواد قرآنی و دینی نیز نداشته و چه بسا بسیاری از اوقات درک درستی از مسائل مطروحه در جلسه نیز نداشتند؛ اما با همین اوصاف در جلسات شرکت کرده و به ساواک گزارش می‌دادند.

روایتی از دستگیری مقام معظم رهبری به دست ساواک

در ادامه ساواک مشهد در واکنش به فعالیت­ های سیاسی گسترده‌ اش، او را از اقامه‌ نماز جماعت در آن مسجد باز داشت و در نهایت به علت  اینکه این مسجد به دلیل سخنرانی های کوبنده مقام معظم رهبری به پایگاه فعالیت انقلابیون تبدیل شده؛ ایشان از سوی ساواک به مدت یک هفته دستگیر شدند و  منبر رفتن و حضورشان در این مسجد نیز ممنوع شد. 

مسجد کرامت مشهد

مسجد کرامت در دوران انقلاب مرکز و ستاد عملیاتی تظاهرات و راهپیمایی‌های مردم مشهد و سنگر حضور افرادی، چون آیت الله خامنه ای، آیت الله واعظ طبسی، آیات عظام نوغانی، مرعشی، شیرازی و شهیدانی چون هاشمى‏ نژاد، کامیاب، موسوى قوچانى و اندرزگو بود که در صف مبارزین اصلی انقلاب قرار داشتند و برای پیشبرد اهداف امام راحل و مبارزه با رژیم ستمشاهی شکنجه‌ها و سختی‌های فراوانی را به جان خریدند.

روایتی از دستگیری مقام معظم رهبری به دست ساواک

اکنون قرآنی با دست خط رهبر معظم انقلاب در مسجد نگهداری می‌شود.  

روایتی از دستگیری مقام معظم رهبری

 

انتهای پیام//ف. ب. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۰۰ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
مطلب جالبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
بسیار عالی بود
آخرین اخبار