معاون خرید شرکت ذوب آهن گفت: ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین شرکت فولادی، نقش بزرگی در صنعتی شدن کشور داشته است اما با این وجود، از هیچ سهمیه مواد اولیه‌ای برخوردار نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - محمدجعفر صالحی گفت: مصوبه اختصاص سهمیه یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تنی سنگ آهن به ذوب آهن اصفهان عملیاتی نشد و ما همچنان در تلاش برای احیا یک مصوبه حیاتی هستیم که البته این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداده است.

او گفت: ذوب آهن اصفهان سهم ۱۰ درصدی از تولید فولاد کشور دارد و به عنوان نخستین شرکت فولادی، نقش بزرگی در صنعتی شدن کشور داشته است اما با این وجود، از هیچ سهمیه مواد اولیه‌ای برخوردار نیست.

به گفته معاون خرید شکرت ذوب آهن از چند ماه پیش به‌دنبال عدم فعالیت دو معدن سنگ آهن چاه گز و ققنوس یک و نرسیدن بار سنگ آهن به ذوب‌آهن، موجودی مواد اولیه به شدت بحرانی شده و تداوم آن در تولید محصولات این صنعت مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.  به‌دنبال رفع مشکل از هر مسیر و با هر مسئولی به گفت‌وگو نشستیم اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم. هم اکنون با یک رکود مواجهیم، نه حمل و نقل باری داریم، واگن‌ها خالی است و خریدی در بازار صورت نمی‌گیرد و وضعیت بازار فروش خوبی نداریم.

صالحی می گوید: در صورتی که مواد اولیه تامین نشود و مجبور به تعطیلی کوره بلند شویم خسارات چند هزار میلیاردی برای ذوب‌آهن و بحران‌های اجتماعی جدی در پی خواهد داشت که به‌جز اصفهان، پنج استان از جمله کرمان، خراسان جنوبی، سمنان، گلستان و مازندران که تامین کننده زغال سنگ ذوب آهن هستند نیز تعطیل شده و باعث بیکاری ۱۷ هزار فرد شاغل در معادن زغال‌سنگ می‌شویم.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  ۱۹ آذر ۱۴۰۰ گفته بود: در حال حاضر صنایع فولادی بزرگ کشور از جمله ذوب آهن اصفهان با مشکل تامین سنگ آهن مواجه هستند. این یکی از دغدغه‌های مهم وزارت کار است که برای رفع آن به هر شکل ممکن از جمله تامین از منابع داخلی با روش فعال کردن معادن غیرفعال، استفاده از معادن کوچک و استفاده از ظرفیت‌های وارداتی اقدام می‌کنیم. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمام توان و عزم خود را به کار گرفته تا هیچ مشکل و چالشی پیش روی بنگاه‌های تولیدی نباشد.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.