باشگاه خبرنگاران جوان _ حوالی ساعت ۷ صبح ۲۰ دی، تصادفی زنجیره ای در محور بهبهان در جنوب کشور رخ داد که " ۵ فوتی و ۴۱ مصدوم" حاصل برخورد ۵۹ دستگاه خودرو در خوزستان محور بهبهان رامهرمز بود.
از همان دقایق ابتدایی این تصادف، ارگان های مختلف از پلیس گرفته تا اورژانس و هلال احمر در محل حادثه حاضر شدند و به دنبال ساماندهی اوضاع بودند.
در همین حین تنها کاری که اوژانس و پلیس می توانست انجام دهد انتقال جانباختگان و مصدومان به بیمارستان های سطح شهر بود.
جاده ناهموار، شرایط آب و هوایی نامناسب، خودروهای فرسوده و عدم رعایت فاصله مناسب از طرف رانندگان از جمله دلایل این تصادف بود.
پس از وقوع حادثه و از همان ساعات ابتدایی هر ارگانی به دنبال پیدا کردن مقصر اصلی بود.
رئیس پلیس راهور پس از دو روز از این حادثه اعلام کرد که علت این تصادف باز نشدن کیسه های هوا در خودروها بوده است.
هادیانفر گفت: ما در شرایط زمستانی ابلاغ کردیم هر جا همکاران احساس نگرانی در تردد کردند، مسیر را به سرعت مسدود کنند و اجازه تردد ندهند، اما بعضا شرایط جوی پایدار است و کمتر از نیم ساعت یا ۲۰ دقیقه شرایط جوی نامساعد میشود.
به گفته او؛ در تصادف بهبهان کیسه های هوای هیچ یک از خودروها باز نشده است.
طبق آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در کشور یک هزار و ۵۰۰ نقطه حادثه خیز وجود دارد که تنها یک سوم آن اصلاح و رفع خطر شده اند.
عارف شرهانی، مدیر روابط عمومی اورژانس علوم پزشکی اهواز در روز حادثه گفت: به دلیل مه شدید در محور مواصلاتی بهبهان - رامهرمز روبروی روستای دودانگه حدود ۵۹ خودرو دچار سانحه و تصادف زنجیرهای شدند.
این جاده دو طرفه بود و مسیر رفت آن هیچ مشکل خاصی نداشت، رانندگان در مسیر رفت با احتیاط عبور کردند و هیچ حادثهای رخ نداد.
در مسیر برگشت، یک دستگاه تریلی با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت وارد مِه شده و در یک لحظه به دلیل بالارفتن تراکم زیاد مه، دید راننده محدود شد و وی با ترمز گرفتن و توقف، سعی داشت با سرعت کم مسیر را طی کند، اما خودروهای پشت سر به علت عدم رعایت فاصله طولی و توجه به جلو با تریلی برخورد کرده بودند.
به گفته رئیس پلیس راهور؛ بارها نسبت به شرایط جوی، استفاده از زنجیر چرخ و دید کافی اطلاعرسانی شده و نمیتوانیم به ازای ۳۷ میلیون وسیله نقلیه ۳۷ میلیون پلیس برای کنترل گذاشت.
نصب این گزینه از ابتدا نیز با پیگیری پلیس راهور اجرایی شد و حالا، اما رئیس پلیس راهور میگوید که خودروسازان در این زمینه کوتاهی کردهاند.
یکی از مسئولان در سازمان ملی استاندارد با تاکید بر بررسی بیشتر در این مورد اظهار کرد که اگر پلیس گزارش تخلف خودروساز را بدهد، از مراجع قضایی پیگیری میکنیم.
مهدی رحیمی مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو میگوید: اگر مشخص شود که اشکال از کیسه هوا بوده ما طبق قراردادهای بین المللی باید به سراغ تولیدکننده آن کیسه هوا برویم و مقصر سازنده کیسه هوا است.
محمد حسن جبلی جوان معاون کیفیت خودروسازی سایپا گفت: ممکن است تصادف به شدتی نبوده که ایربگها باز شود. یا ممکن است راننده به هر دلیلی خودرو را ترک و یا خاموش کرده باشد.
اما یکی از مسئولان به نکته دیگری نیز در مورد این حادثه اشاره کرده و گفته: ممکن است کیسه های هوا در خودروها به عمد قفل شده باشند، موضوعی که به دلایلی در بین مالکان خودروی کشورمان رواج دارد.
در ۲ روز گذشته نیز ۲ تصادف زنجیرهای دیگر به دلیل غلظت بالای مه صبحگاهی در محور آبادان و اهواز - رامهرمز اتفاق افتاده که در محور آبادان ۷ خودرو و دیگری ۲۸ خودرو با هم برخورد کردند.
شایدم حق باشماست و مردم مقصرن که این ها رو می خرند
اگر جای خودرو ساز داخلی مثلا تویوتا می آمد میدونید چی می شد؟ هوا تمیز می شد ترمزها می گرفتند تازه ۶تا کیسه هوا هم داشت که باز می شدند .... پس به این نتیجه میرسیم که خودرو ساز داخلی بهتره.!!!
من نمیدونم میلیارد چند صفر داره
جمیعا حالتون خوب هستَه؟؟؟؟؟
چطور پول میگیرد و سر موقع هم ماشین رو تحویل نمیدید بعدش هم این موارد سهل انگاری رو میشه
پایه های ایران خودرو و سایپا از پایه های نظام قویتره مطمئن باشید
بجای وقت گذرانی اینجا برید ثبت نام ایرانخودرو شاید اسممون در اومد حواله رو دوزار بفروشیم بزنیم به یه دردی تا فردا بیشتر وقت نیست
فرغون با قیمت پورشه
خودرو ساز باید از جنسی که روی خودرو میبنده حالا هر قطعه ای میخواد باشه،از صحت عمل کردش مطمئن باشه
متاسفانه
به خودرو سازهای ما چوب هم بدن دستشون میبندنش به ماشین و دقت نمیکنن این چیه که دارن میبندن به خودرو
نه عزیزم من مقصرم
آخه اینم سواله معلومه که تقصیر خودرو سازه
آقا بیان اسب و کالسکه بدن به مردم خیلی بهتره اینجوری کمتر آبروش میره
نه غلام ...؟؟؟؟
حداقل بگید خواست خدا بوده که همگی بیفته گردن خدای بیچاره
۱۶۰ تا ؟؟؟؟؟؟
مگه این گاری ها ۱۶۰ تا هم راه میرن ؟؟؟؟؟؟
من واقعا تعجب میکنم از مراجع ذیصلاح که چقدر رشوه میگیرین که سکوت کنین.
ویتنام هم جنگ کرد مستقیم با امریکا اونم نه ۸ سال بلکه حدود ۲۰ سال ولی بعدش با سرعت پیسرفت کرد . چون جلوی فساد رو از تو نطفه گرفتن .
مسولین ایران شما ابروی ایران رو بردین
من نمی دونم اینها کی هستن؟؟؟؟؟؟؟..
خوبه خودتون میدونین ارابه مرگ تولید میشه بعد اجازه واردات نمیدین
استاندارد میگه باید پلیس راهور شکایت کنه که ما پیگیری کنیم ایران خودرو میگه برای بررسی مشکل ار کیسه هوا باید سازمان استاندارد پبگیری کنه و بقیه مسیولان سایپا و ... ساکت هستند خب خلاف کاملا محرز هست دیگه چه شکایتی میخواد؟ جون مردم بی ارزشه؟
قطعا بقیه ناشین ها هم همینطور هستند
راننده چه 60 تا بره چه 160 تا کیسه هوا باید باز بشه.
حالا کاری نداریم تو 160 تا چه کیسه هوا باز بشه چه نشه باید فاتحه طرف رو حدودا خوند بخاطر کیفیت ماشین های داخلی .
ولی تو جاده ای که مه داره که کسی 100 تا نمیره
این مسائل بابت اینه اون کیسه هوا برای نجات جان و کم شدن آسیب سرنشین های خودروهاست نه یه چیز دکوری.
بحث اینه ماشین داخلی داره تولید میشه به قیمت خون ملت فروخته میشه ، هر روز امکاناتش کمتر میشه و با این حال حتی ایمنی هم نداره.
مافیای خودرو هم که خدا بده برکت نشسته دست گذاشته نمیزاره آب از آب تکون بخوره.
بله رانندگی خوب مهمه ولی متوجه هستی وقتی تصادف زنجیره ای شده و هییییییچ کدوم از خودرو های داخلی کیسه هواشون باز نشده یعنی چی؟
وقتی واردات خودروی با کیفیت ممنوع باشه و نظارتی هم بر گاری سازهای داخلی نباشه نتیجه ای جز کشتار مردم توسط این آهن پاره های وطنی در پی نداره
دولت ها و به ظاهر مسئولین نظام و کشور شدن پورسانت بگیر خودرو سازها و تا زمانی واردات خودرو لوکس و باکیفیت خارجی ممنوع باشه هر روز شاهد قتل و عام مردم توسط گاری سازهای وطنی هستیم
خودرو سازان و حامیانشون علاوه بر اینکه از جیب مردم دزدی میکنن با گرون فروختن محصولاتشون قاتل هزاران هموطنی هستن که هرسال بخاطر بی کیفیتی خودروهای داخلی کشته میشن.
یکبار برای همیشه در کارخونه های دزد و قاتل رو گل بگیرید نخاستیم خودرو ملی. ده برابر کل پرسنل ایران خودرو و سایپا کشته دادیم بس نیست؟؟؟؟؟؟