تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه بجنورد موفق به ساخت دستگاه پرتابل تشخیص و اندازه گیری نشت گاز طبیعی برای نخستین بار در کشور شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان بجنورد -متخصصان و جوانان خراسان شمالی موفق به ساخت دستگاه سنجش نشت گاز شدند. این دستگاه از نیاز‌های اساسی صنایع بزرگ استان و کشور است که تا کنون با هزینه‌های بالا وارد می‌شد.

در جهان شرکت های محدودی از جمله یک شرکت آمریکایی این دستگاه را تولید می‌کند که با  مطالعات و بررسی های انجام شده در دستگاه های تولید کشور های دیگر، ایرادات دستگاه ها را شناسایی و شروع به ساخت دستگاهی شد که فاقد این ایرادها باشد.


بیشتر بخوانید


قیمت این محصول پس از تجاری سازی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان است و این دستگاه با قیمت ۴۰ هزار دلار و با محدودیت هایی وارد کشور می‌شد که اکنون داخل کشور با هزینه کمتر تولید می‌شود.

نشت مواد سمی، خطرناک و قابل‌اشتعال در صنایع فرآیندی و شیمیایی همواره یکی از مخاطرات افراد شاغل، ساکنان اطراف این صنایع و همچنین آسیب به محیط زیست بوده است.

از مهم‌ترین مواد خطرناک موجود در صنایع می‌توان به پروپان و گاز‌های سوختنی اشاره کرد که به‌دلیل شرایط خاص نگهداری و ذخیره‌ی آن در مخازن بزرگ برای مصرف واحد‌های تولیدی، دچار نشت، حریق و انفجار و باعث مرگ ده‌ها نفر می‌گردد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.