قانون نسخه نویسی الکترونیک در حال اجرا است و این قانون سبب شده است تا مشکلات بیماران و پزشکان در حوزه نسخه های درمانی کاهش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - اجرای قانون نسخه الکترونیکی از اول دی ماه در کشور اجباری شده و نسخه‌های کاغذی حذف شده‌اند.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های پیشتاز در این طرح بوده است و در برخی از مراکز درمانی و مطب‌ها از حدود یک سال و نیم پیش این طرح در حال اجرا است.

راحتی بیماران و پزشکان با اجرای نسخه نویسی الکترونیک

یکی از شهروندان بیرجندی می‌گوید: کار کردن با نسخه الکترونیکی راحت‌تر است و دیگر نیازی به تمدید دفترچه نیست.

او می‌گوید: هم پزشک بر اساس کد ملی دارو تجویز می‌کند و هم داروخانه با کد ملی دارو‌های بیمار را تحویل می‌دهد.

دیگر شهروند بیرجندی اما از کاغذی بودن نسخه‌ها گله دارد و می گوید: پزشک داروهایم را بر روی نسخه کاغذی ثبت کرده است.

یکی از پزشکان بیرجندی می‌گوید: من با سیستم وارد می‌شوم و کد مخصوص دارم و از طریق این طرح کسی به اطلاعات پرونده بیمارانم دسترسی ندارد.


بیشتر بخوانید


اما برخی از داروخانه‌ها از اجرایی شدن این طرح ناراضی اند.

داروخانه داران می‌گویند فرآیند ثبت و تأیید نسخه‌ها فرآیند کار را طولانی کرده  و در نسخه‌های کاغذی سرعت کار بیشتر و معطلی بیماران کمتر بوده است.

تمامی پزشکان، داروخانه‌ها و مراکز درمانی موظف به اجرای این طرح هستند؛ طرحی که با هدف هوشمند سازی و نظام‌مند کردن شیوه درمان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش اشتباهات نسخه خوانی، کاهش تداخلات دارویی و مراجعات حضوری اجرایی شده است.

مردم نیز در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مطب‌ها، داروخانه‌ها و مراکز درمانی می‌توانند با سامانه ۱۶۶۶ تماس بگیرند و یا شکایت خود را در سایت بیمه سلامت ثبت کنند.

تحقق ۱۰۰ درصدی نسخ الکترونیکی در بیمه سلامت

اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: با توجه به الزام قانون به الکترونیکی شدن نسخ درمانی از ابتدای دی ماه، به طور میانگین در دهه اول دی، نسخ درمانی تا ۹۸ درصد در بستر الکترونیک ثبت شده است.

او گفت: ثبت الکترونیکی نسخ در ۹ و ۱۰ دی ماه به ۱۰۰ درصد رسید و مشکلاتی که با پزشکان غیر طرف قرارداد و پزشکان فعال در حوزه دولتی داشتیم نیز رفع شده است.

اربابی گفت: از ابتدای الزام این طرح، هیچگونه قطعی برق، اینترنت و یا اختلال در سامانه که بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد نداشته ایم.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: در صورت بروز مشکل، پزشکان، مراکز درمانی و داروخانه‌ها می‌توانند خدمات را به صورت کاغذی ارائه دهند و اطلاعات را بعدا به صورت الکترونیکی تبدیل و ثبت کنند.

او گفت: برابر با قانون، بیمه شدگان صندوق همگانی مشمول نظام ارجاع پزشک خانواده شده و ارائه خدمت به آنان در بیمارستان‌ها به صورت رایگان است.

اربابی گفت: مراجعه به پزشک خصوصی و دریافت خدمات خصوصی در بیمارستان ها، ملزم به مراجعه قبلی به پزشک خانواده و ارجاع بیمار از طریق آن پزشک است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه جبرائیلی
۰۸:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
نسخه الکترونیک جز به دردسر انداختن بیماران و خورده شدن حق بیمار هیچ سودی نداشته و تصمیم گیرندگان هم می‌دانند که در کاغذ هم صرفه جویی نشده چون نسخه نوشته می‌شود و برای گرفتن مستندات از داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها هم یک بغل مستندات کاغذی دریافت می‌شود.
آخرین اخبار