امام جمعه اصفهان گفت: جاده‌های روستایی از استاندارد مطلوبی برخوردار نیست و بدون در نظر گرفتن استانداردهای راه‌سازی احداث شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان- آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: به برکت جمهوری اسلامی وضعیت جاده‌های کشور و استان با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و امروز کمتر شهرستانی را داریم که راه ۲ بانده ندارند.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه اقتصاد کشور وابسته به حمل و نقل است گفت: در نظام جمهوری اسلامی توجه خاصی به موضوع بیمه رانندگان و مشکلات حوزه حمل و نقل شده است.

آیت الله طباطبایی‌نژاد همچنین بر تقویت خدمات و توسعه امکانات رفاهی بین جاده‌ای استان برای افزایش ماندگاری مسافر و اشتغال زایی تاکید کرد و گفت: احداث مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی نقش مهمی در اشتغال‌زایی و خدمات بهتر به مسافران دارد.

آیت الله طباطبایی نژاد استقرار امکانات در نمازخانه‌ها و مجتمع‌های بین راهی استان را ضروری برشمرد و گفت: در دین مبین اسلام بر مساله نظافت و بهداشت تاکید شده و اقامه نماز از واجبات دین ماست و از آنجایی که مردم نیاز به استراحت و بهداشت دارند، همه باید تلاش کنند تا امکانات مورد نیاز به نحو مطلوب در این مجتمع‌ها فراهم شود.

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: فاصله برخی از شهر‌های استان حتی از فاصله بین ۲ استان در برخی از مناطق کشور بیشتر است و ضرورت دارد برای رضایت‌مندی و رفاه حال مردم حداقل امکانات را در این مسیر‌ها فراهم کنیم.

اعتبارات راه‌های روستایی متناسب با نیاز‌های استان اصفهان نیست

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان نیز گفت: متاسفانه راه‌های استان مورد بی مهری قرار گرفته و اعتبارات قابل توجهی برای این بخش اختصاص پیدا نکرده است.

مهدی خضری گفت: از مجموع پنج هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به راه‌های روستایی کشور تنها ۲۱میلیارد تومان به استان اصفهان اختصاص یافت که جوابگوی نیاز روکش آسفالت تمامی راه‌ها نیست.

خضری گفت: در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اداره کل راهداری استان اصفهان توانست ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی را روکش آسفالت کند.

خضری با اشاره به مشکل کمبود قیر و گرانی این محصول در کشور گفت: با وجود تولید قیر در کشور متاسفانه از کمبود آن رنج می‌بریم چرا که مشکلات این حوزه بسیاری از طرح‌های عمرانی جاده‌ای را زمین گیر کرده است.

خضری گفت: در ابتدای سال ۹۹ قیمت هر تن قیر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده و هم اینک این رقم به تنی ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی هزینه روکش آسفالت ۱۰ کیلومتر راه‌های استان را حدود ۱۱ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: این افزایش قیمت‌ها مشکلات حوزه راهداری را دو چندان کرده است.

خضری با تاکید بر اینکه راه‌های اصفهان خسته است، گفت: با وجود گستردگی راه‌های شریانی، بزرگ و آزاد راه‌ها در استان اصفهان؛ اما بودجه راه‌های استان خوب نیست و می‌طلبد مسئولان کشور نگاه متفاوت تری نسبت به راه‌های اصفهان داشته باشند.

خضری با اشاره به ۲۶ آذرماه یادآور فرمان ویژه امام برای جهاد تخلیه بندر‌های کشور گفت: آن روز شاهد عملکرد بسیجی گونه در حوزه بندر‌ها بودیم، اما بسی جای خوشحالی است بعد از ۴۲ سال از تاریخ انقلاب بازهم شاهد حرکت‌های جهادی در حوزه حمل و نقل هستیم و با وجود تحریم‌ها بازهم رانندگان در حمل و نقل بار و مسافر به وظیفه ذاتی و عرفی و شرعی خود عمل می‌کنند و در حوزه جهاد تخلیه بندر‌ها فعالیت خود را انجام می‌دهند.

خضری گفت: در شرایط سخت کرونایی که خیلی جا‌ها تعطیل بود رانندگان نسبت به حمل کالای اساسی فعالیت داشتند که نقش مهمی در وضعیت کشور داشتند و رانندگان وظیفه خود در خدمت به مردم را فراموش نکردند.

خضری گفت: در حوزه راهداری نیز با توجه به شرایط اقتصادی سخت کشور حفظ و نگهداری راه‌های کشور بسیار مهم است و فعالان حوزه راه با سخت کوشی ویژه برای عبور و مرور ایمن تلاش کردند.

خضری در ادامه به احداث مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی اشاره کرد و گفت: هم اینک در استان ۵۴ مجتمع خدمات رفاهی فعالیت دارند که توسط ناظران بهداشتی و بازرسان اداره کل رصد می‌شوند.

خضری رفع خواب آلودگی، خستگی و کاهش تصادفات جاده‌ای را از مزایای احداث این مجتمع‌ها بیان کردو گفت: در طراحی و جانمایی مجتمع‌ها به گونه‌ای عمل کرده ایم که هر راننده پس از ۲ساعت رانندگی در این مجتمع‌ها به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

خضری گفت: با توجه به کویری بودن و پراکندگی شهرستان‌های استان خستگی و خواب آلودگی از عوامل اصلی تصادفات جاده‌ای به ویژه در جاده‌های کویری است که این مجتمع‌ها می‌توانند نقش مهمی در کاهش این مشکلات داشته باشند.


انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.