مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: هم اکنون در تجهیز سم‌پاش علیه مبارزه با ملخ صحرایی در استان های جنوبی مشکلی نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان - مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: براساس مدل‌های اقلیمی، بارش در جنوب کشور در فصل زمستان به ویژه در هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان نرمال و فراتر از نرمال است.

او گفت: هم اکنون در شبه جزیره عربستان و شرق آفریقا ملخ داریم که با توجه به بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال در شرق عربستان، عمان، یمن و شرق شبه جزیره عربستان رطوبت لازم در خاک برای رشد گیاه در بیابان فراهم است که این امر منجر به افزایش گیاه و سبزینگی و در نهایت تامین غذای در دسترس ملخ می‌شود.

معین ادامه داد: برآورد‌ها حاکی از آن است که سطح مبارزه علیه ملخ صحرایی به ویژه در هرمزگان، سواحل جنوب، مقداری سیستان و بلوچستان تا قسمت‌های مرکزی، بخشی جنوب کرمان، قسمت کمی از جنوب فارس و جنوب بوشهر به ۸۰ هزار هکتار برسد.

این مقام مسئول گفت: در تمامی استان‌های جنوبی کشور، ناوگان سم پاش ویژه برای حمله ملخ داریم، در حالی که تا چندسال پیش وجود خارجی نداشت. هم اکنون با امکانات سم پاش جنوب کشور امکان مبارزه ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار در روز داریم.

آفت ملخ صحرایی پس از ۵۰ سال، سال ۹۷ وارد کشور شد که این آفت به سبب آسیب رساندن به محصولات کشاورزی یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های ملخ است که مبارزه به موقع می‌تواند از این تهدید جلوگیری کند.

سال گذشته مسئولان برآورد کرده بودند که سطح مبارزه علیه ملخ صحرایی به ۵۰ هزار هکتار برسد، اما به سبب شرایط اقلیمی و تاخیر در ورود ملخ صحرایی به کشور مجموع سطح مبارزه به ۱۹ هزار و ۳ هکتار رسید.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در شرایط فعلی دسته جات ملخ در یمن و جنوب عربستان به شکل بالدار، پوره و تخم هستند که در صورت شرایط مساعد بارش، جمعیت ملخ افزایش می‌یابد و در نهایت به دلیل برخورد و تماس با یکدیگر از ملخ معمولی به ملخ مهاجر تغییر حالت می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار