مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: بنابر آمار در سال زراعی گذشته ۱۷۸ هزار هکتار مبارزه علیه انواع ملخ بومی صورت‌ گرفته است.

سعیدمعین‌ مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مبارزه علیه ملخ بومی به پایان رسیده است، اظهار کرد: بنابر آمار در سال زراعی گذشته ۱۷۸ هزار هکتار مبارزه با انواع ملخ بومی از جمله ملخ مراکشی صورت گرفته است.

او با اشاره به اینکه ۷۰ درصد سطح مبارزه ملخ بومی به ملخ مراکشی اختصاص دارد، افزود: در تمامی استان ها، قبل از آنکه مشکل حاد شود از آمارگاه مرکزی سم ارسال و مشکل برطرف می شود.

معین درباره آخرین وضعیت مبارزه با ملخ صحرایی بیان کرد: برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه علیه ملخ صحرایی به ۲۵۰ هزار هکتار برسد، حال تحقق این سطح مبارزه به وضعیت آب و هوایی به ویژه در فصل زمستان و بهار بستگی دارد.

مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی، متوسط بارش های پاییز در کشور کمتر از نرمال و دما یک تا ۲ درجه بالاتر از نرمال است، هر چند در نیمه دوم پاییز بارش های موثری خواهیم داشت، اما به هرحال بارندگی های تا پایان سال کمتر از نرمال خواهد بود.

او با بیان اینکه وضعیت بارش در شبه جزیره عربستان و شرق آفریقا در هفته های آتی مشخص می شود، گفت: اگر در شبه جزیره عربستان بارش ها مناسب باشد، پوشش بیابان به مرتع و پوشش سبز تبدیل می شود که در نتیجه با افزایش جمعیت ملخ، امکان مهاجرت وجود دارد که طی هفته های آتی با احتمال بالای ۹۰ درصد می توان وضعیت را پیش بینی کرد.

معین با اشاره به اینکه جمعیت ملخ صحرایی به شرایط آب و هوایی بستگی دارد، بیان کرد: سازمان هواشناسی جهانی در اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر(۱۰ مهر) منتشر می شود که براساس آن تا حد زیادی مشخص می شود که مقدار جمعیت ملخ در جنوب عربستان و آفریقا اضافه می شود یا خیر؟

این مقام‌ مسئول با اشاره به اینکه نگرانی در خصوص تامین سم‌ نداریم، گفت: در هیئت دولت قبلی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ صحرایی تصویب شد که این‌ میزان اعتبار در دولت جدید هم تصویب شده که با تخصیص آن، از طریق سازمان مدیریت به استان ها داده می شود تا آنها سم‌ مورد نیاز را بخرند که با این وجود نگرانی در خصوص تامین‌ سم‌ نداریم.

معین در پایان با اشاره به اینکه مقادیر سم موجود در استان ها قابل توجه است، تصریح کرد: در کل استان های جنوبی برای حداقل یک تا ۲ ماه با میزان سم فعلی امکان مبارزه وجود دارد، ضمن آنکه انبار مرکزی داریم که در مورد مبارزه با ملخ صحرایی و ملخ مراکشی در صورت کمبود، ظرف مدت زمان ۲۴ ساعت سم مورد نیاز را از انبار مرکزی ارسال می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.