مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت:طرح تعیین شیوع شناسی و بررسی علل کم توانی در زنجان اجرا می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، محمدی مدیرکل بهزیستی استان زنجان، از اجرای طرح تعیین شیوع شناسی و بررسی علل کم توانی در زنجان خبر داد و گفت: این طرح درسال جاری همزمان در ۹ استان دیگر نیز اجرا می‌شود.

او گفت: در این شیوع شناسایی، افراد دارای حداقل یک محدودیت عملکری شدید و خیلی شدید و دارای ۳ تا ۵ محدودیت متوسط تا خفیف وحتی با شدت خفیف ۵ تا ۲۵ درصد مورد سنجش قرار می‌گیرند.

محمدی افزود: در این طرح شناسایی افراد دارای کم توانی‌های مرتبط با آسیب‌های شناختی شامل ذهنی _هوشی، آسیب‌های حسی شامل بینایی_ شنوایی ، آسیب‌های صوت و گفتار ، آسیب‌های حرکتی با منشاءارتوپدی و نورولوژیک مد نظر قرار گرفته است.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان  هدف از اجرای این طرح را تعیین میزان شیوع انواع آسیب‌های منجر به کم‌توانی و معلولیت‌و شناسایی عوامل مرتبط با شیوع کم‌توانی و پیشگیری اعلام کرد و گفت: برای اجرای این طرح، ۲۵ پرسشگر در رشته‌های پیراپزشکی و چند پزشک در نظر گرفته شده اند.

محمدی افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده در قالب این طرح ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت تصادفی در استان  زنجان در بخش شهری و روستایی انتخاب و مورد پرسش قرار می‌گیرند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان، با اشاره به اینکه میزان شیوع ناتوانی در ایران ۱/۳درصد است ادامه داد: شناخت و طبقه بندی درست معلولیت به دولت‌ها کمک می‌کند، تا افراد دارای معلولیت را بر اساس نیازهایشان و برخورداری از امکانات برابر دسته بندی کنند.

او گفت: بر اساس اجرای این طرح، کسانی که دچار کم توانی هستند پس از شناسایی توسط پرسشگران، به پزشکان آموزش دیده ارجاع می‌شوند و در صورت لزوم به معاونت توان بخش بهزیستی معرفی شده و در پایان کار تمام اطلاعات بدست آمده در نرم افزاری با عنوان سامانه رصد، ثبت خواهد شد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.