شورای رقابت سه سالی بود که در عرصه قیمت گذاری خودرو تصمیم گیری می کرد، تصمیم هایی که حتی وزارت صمتی ها نیز از آن راضی نبودند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته شورای رقابت در اطلاعیه ای اعلام کرد که از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده است.

براساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار فعلا بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

شورای رقابت سه سالی بود که در عرصه قیمت گذاری خودرو تصمیم گیری می کرد، تصمیم هایی که حتی وزارت صمتی ها نیز از آن راضی نبودند. سهیل معمارباشی مدیر کل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در این خصوص گفته است قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت مانع بزرگ توسعه خودروسازی است که امروز به‌طور متوسط زیان ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی در تولید هر خودرو را در این صنعت رقم زده است.

به گفته این مقام مسئول یکی از پیش‌نیاز‌ها و الزام‌های توسعه صنعت خودرو، رفع مشکل قیمت‌گذاری دستوری است. اگر قیمت‌گذاری‌ها در خودروسازی به صورت دستوری باقی بماند نه تنها افزایش تیراژ تولید خودرو امکان‌پذیر نخواهد بود، بلکه همچون چند سال گذشته شاهد عقبگرد در شمارگان تولید خودرو‌ها خواهیم بود.

این مقام مسول گفت: در سال‌های اخیر شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی با وجود مشکلات زیاد، تحریم‌ها و کرونا تلاش خود را کردند، اما قیمت‌گذاری دستوری زیانی به این صنایع زده که در صورت اصلاح نشدن نتایج منفی زیادی در آینده به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: از جمله خودروسازان نتوانستند پروژه‌های توسعه‌ای خود، تطبیق با استاندارد‌های روز جهان و بهبود کیفی تولیدات را به دلایلی همچون کمبود نقدینگی و سرمایه‌گذاری ناشی از قیمت‌گذاری دستوری اجرایی کنند. با وجود همه این مسائل، خودروسازان در چند سال اخیر با وجود تحریم‌های داخلی و بین‌المللی توانستند برنامه‌های توسعه‌ای خود را ارائه و محصولات جدیدی تولید و به بازار عرضه کنند.

اما این یک بعد ماجرا نیست و حتی کارشناسان نیز نسبت به قیمت گذاری دستوری انتقادهایی دارند.

قیمت گذاری دستوری، رانت و فساد را افزایش داد

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شرایط حال حاضر در بازار خودرو نتیجه سیاست های غلط در مدیریت هاست. در این بین باید گفت هر فردی که خودرو تحویل می گیرد لزوما دلال نیست و ما مقصر اصلی را نباید بازار یا مردم بدانیم بلکه مجریان سیاست های غلط در کشور مسبب هستند.

زاوه بیان کرد: در رابطه با قیمت گذاری دستوری باید گفت رانتی که به آن اشاره می شود از سال 89 توسط مصوبه شورای رقابت اتفاق افتاد و به بیش از چند میلیارد دلار نیز رسید. این رقم قاعدتا باید در قالب سود در شرکت ها نمود پیدا می کرد و دولت حداقل ۲۵ درصد این عدد را به عنوان مالیات برداشت می کرد و به همه اقشار جامعه می رسید.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اما اکنون در حالی است که حتی اگر این را به مصرف کننده هم بدهیم منابع محدودی است. در نهایت نیز با این نگاه که با قیمت گذاری دستوری بتوانیم تورم در زندگی مردم را کنترل کنیم هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه راه را برای فرافکنی نهادهای پاسخگو باز می کند.

قیمت گذاری دستوری باعث شده بود فاصله قیمتی خودرو بین کارخانه و حاشیه بازار افزایش یابد آنطور که فروشندگان خودرو می گویند در خودروهایی مانند رانا پلاس پانوراما اختلاف قیمتی حدود ۷۱ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک اختلاف قیمتی حدود ۱۲۷ میلیون تومان، سورن پلاس اختلاف قیمتی حدود ۵۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده سقف شیشه‌ ای اختلاف قیمتی حدود ۱۳۷ میلیون تومان بین کارخانه و بازار وجود دارد.

بعد از حذف شورای رقابت از تصمیم گیری در قیمت گذاری خودرو این مسئولیت به ستاد تنظیم بازار محول شده است و وزیر صمت چندی پیش اعلام کرد: تاکید رئیس جمهور این بود که از این به بعد اصلاح قیمت خودرو با هماهنگی ستاد تنظیم بازار انجام شود که این اتفاق هم افتاد.

کارشناسان می گویند حالا که قیمت گذاری محصولات خودروسازان دست وزارت صنعتی است که حتی خود آن مدیران این 2 شرکت را انتخاب می کند، بهتر است علاوه بر در نظر گرفتن منافع خودروسازان ، با افزایش تولید منافع مردم را هم در نظر بگیرند.

در ساخت خودرو باید هم منافع خودروساز و هم منافع مردم در نظر گرفته شود

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت شورای رقابت در خصوص کنترل بازار خودرو، گفت: شورای رقابت تاکنون برای کالاهای انحصاری قیمت تعیین می کرد. شورای رقابت با کنترل عرضه خودرو توسط خودروساز، می توانست قیمت را کنترل کند. به دلیل اینکه طی این مدت عرضه خودرو کنترل نشده بود، قیمت خودرو بیش از اندازه بالا رفت.

کارشناس صنعت خودرو گفت: شورای رقابت باید قیمت خودرو را طوری تعیین می کرد که این کالای انحصاری در بازار به فروش رود. خودروساز نمی‌تواند خودروهای خود را در انبار نگه دارد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: شورای رقابت طی این مدت می توانست علاوه بر وظایف خود که حمایت از خودروسازان و مصرف کننده بود، از بخش خصوصی حمایت کند و اینگونه رقابت نیز ایجاد می شود. خودروسازان داخلی تاکنون انحصاری فعالیت کرده اند که این موضوع به نفع مصرف کننده نیست.


بیشتر بخوانید


خلخالی با بیان اینکه اکنون خودروسازان داخلی در بخش تولید خودروهای ارزان قیمت فعالیت می کنند، بیان کرد: اگر‌ به خودروساز بخش خصوصی بگوییم که در بخش خودروهای ارزان قیمت سرمایه گذاری کند، می گوید آن پلتفرم خودرو متعلق به خودروساز دولتی است و نمی توانیم در تولید آن ورود کنیم.

 وزیر صنعت به عنوان متولی بازار خودرو می گوید علاوه بر در نظر گرفتن منافع خودروسازان، منافع مردم هم در نظر گرفته شده، هم عرضه زیاد و هم قرعه کشی حذف می شود.

فاطمی‌امین گفته است: تقاضای خودرو در کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است و آنچه امسال تولید می‌شود یک میلیون دستگاه است که ۵۰۰ هزار دستگاه کمبود عرضه خواهیم داشت. این کمبود در سال آینده جبران می‌شود.

او وعده داد: طبق این برنامه افزایش تولید متناسب با تقاضا خواهد بود و با این فرایند، قرعه‌کشی خودرو در سال ۱۴۰۱، که مدت کمی به آغاز آن مانده است، حذف می‌شود.

کارشناسان خودرو می گویند افزایش تولیدکننده های بخش خصوصی، همکاری با شرکت های دیگر جهت مونتاژ خودرو و آزادسازی واردات می تواند بازار را رقابتی و قیمت ها را متعادل کند.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
چقدر بده که مردم یک کشور از خودروسازان آنقدر ناراضی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
واردات خودرو را آزاد کنید تا مردم بیشتر از این آسیب نبینند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چو می بینی که نابینا به چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است مسئولینی که دارن میبینن ایران خودرو و سایپا دارن به ملت زور میگن و کاری نمی کنن باید که فردای قیامت جواب بدن ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
لعنت خداوند بر شما باد مردم را به گدایی کشاندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چرا شرکت های چینی توی ایران سود میکنند ولی شرکت های داتلی ما زیانده هستند؟
مستند اختاپوس را ببینید متوجه مافیا می شوید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۶:۵۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
چراخودرو رابه قیمت فوت خلیج فارس حساب نمی کنید الان یک پراید درعراق چندقیمت هست شمافقط به ضرر مردم همه چیز را حساب می‌کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سوال یک سال هست پژو اس ال تولید نشده و هیچ قرعه کشی نشده چرا مدل 1400 ان وجود دارد غیر از انکه خودرو ساز تولید می کند برای یک شخص دلال و او ان را در بازار قیمت به بیش از سه برابر می فروشد ماشینی که تولید ان مال سال 1994 است بله بعد مصرف کننده برای مثال بابت رانا 180 پول به کارخانه می دهد و24 میلیون دیگر کجا می رود مابه تفاوت قیمت از کارخانه تا شخص مال کیست غیر از دولت و بقیه
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۸:۴۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
درود، البته صنعت خودرو سازی در ایران هیچ معنایی ندارد، چون به دقت و ظرافت که بنگریم، اصلا این کارخانه ها خودرو ساز نیستند، و بیشتر مونتاژگرند، آنهم با کیفیتهایی در حد بسیار پایین، چرا؟ چون در این چند سال هیچ خودروی ایرانی و برند مخصوص ایران تولید و اراِئه نشده است، و خداوند متعال را شکر میکنیم که با سوار شدن بر این خودروها فقط نیایش خداوند را بر لب داریم که به سلامت یه مقصد برسیم.
از نظر کیفیت قطعات هم که باید گفت متاسفیم، بدنه ها نیز به مراتب ضعیف تر از قبل می باشند، آپشنهای خاصی هم که ندارند، استاندارهای بین المللی هم که در خودروهای ایرانی اسما هست ولی رسما وجود ندارد، فقط خدارو شکر قیمت آنها بالا رفته است و غیر از قیمت بالا آپشن دیگری ندارند، شورای رقابت هم که همچنان که همه ی مردم میدانند، رفاقت است تا رقابت، چون این خودروها باید با کجا رقابت کنند؟ با خودروهای وارداتی که قیمتشان سر به آسمان گذاشته است؟ و چند لا و پهنا مالیات و گمرک از ملت شهیدپرور میگیرند تا یک خودروی بر فرض صد میلیون تومانی به مرز یک میلیارد تومان میرسدباید تاسف خورد، به حال این سیستم جایی که خودرو درب کارخانه به قیمت واقعی توزیع نمیشود، و یک کانل در کنار آنم راه افتاده به نام قیمت بازار، که سر به فلک میگذارد.
در خصوص صنعت اصطلاحا خودرو سازی ایران هیچگونه تعهدی برای خریدار و به عبارت دیگر مصرف کننده دیده نشده است. فقط خودرو سازان بدنبال بالا بردن قیمتند تا کیفیت، و متاسفانه هنوز افرادی که باعث گرانی خودرو میشوند را کسی معرفی نمیکند؛چون در این سالها که گذشته هیچ قوه ی مجریه ایی به دنبال رفع این مشکل نبوده و نیست.
امیدوارم با سیاست درست، نسبت به صنعت خودروسازی که به قهقرا رفته نگریسته شود و با مدیریت درست منافع فقط و فقط دو طرف موضوع یعنی سازنده و مصرف کننده دیده شود و دست دلالانه این بخش از کتف قطع گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
پرسنل سایپا ایران خودرو با حقوق کارگری چند ماه کار کنند تا دسترنج خودشون رو سوار شن؟؟؟
وای به حال ما همین الان نمیتونیم بخریم اونوقت اقایون میگن ضرر میدیم
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۱۹:۲۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید ناراحت کارگران دو شرکت خودروسازی نباش کارگران دوسالی یک دفعه حواله خورو به قیمت پایین میدند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
چرا اینقدر دروغ میگید کارخانه بینالود روزی ۵۰۰الی۶۰۰ خودرو پارس تولید میکند قیمت حدود یک سوم قیمت قرعه بعدا میگین همش ضرر است وقتی که ایران خودرو تمام آنهارا دپو میکند به بهانه کمبود قطعه تا گران بفروشد اگر تمام تولید را روانه بازار کند هم قیمت می شکند هم کسی دنبال سودجوئی نیست مدیران خودرو ساز سودشان در زجر دادن مردم است شما نه دین دارید نه وجدان فقط به فکر سودهای باد آورده هستین درتمام دنیا اول ماشین را میگیرند بعدا پولش را میدهند ان هم به قیمت تمام شده اما در ایران اول پولش رامیگیرن بعد ازیک سال اگر دلشان خواست با قیمت جدید تازه پول بیمه پول پارکینگ پول دیرکرد پول ابشن (ابشن ها جک اچارچرخ زه بقل قال پاق چرخ رادیو ضبط جدیدا هم لاستیک رادیال) راهم می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
hg
۱۷:۱۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
برای خودروهای داخلی باید سقف قیمت گذاشت قیمت پراید 15200 وپزو 25200 باید باشدیک ریال بیشتر ظلم به مردم است که هم این دنیا وهم اون دنیا باید جواب گو باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
نمی‌خواند وگرنه تو یک دقیقه می‌توانند خودرو را سامان دهد هم واردات هم تولید هم نارضایتی مشتریان
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
آشکارا در زمینه خودرو به مردم داره ظلم میشه و هیشکی توانایی مقابله نداره
خدا لعنت کنه ذینفعان و بی لیاقت های ساکت تو زمینه خودرو را
قطعا یه روزی باید جوابگوی ظلمشون باشن
اگه خودرو ساز داره ضرر میده کارخونه رو ببندن ما راضی به ضررشون نیستیم و گمرک رو آزاد کنند
مردم رو ابله فرض کردین با این اخبارتون
Iran (Islamic Republic of)
مهراد
۲۱:۴۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خدا لعنت کنه باعث و بانی گرانی تورم و مافیای خودرو و بقیه چیزها .یک سال کار می‌کنیم تا یه پراید بگیریم به آخر سال نرسیده دوباره گران شده .این مملکت انگار مدیر نداره ولی مدیرانش برای بالا بردن قیمت‌ها و تورم حقوق نجومی میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
وقتی توانایی تولید حتی یک دستگاه پژو را داشته باشید یعنی تولید را بلد هستید و می توانید در تیراژ بالا هم تولید کنید ولی تولید نمی کنید چون سود شما در احتکار هست چون اجازه ورود هیچ رقیبی را نمی دهید و انحصاری هستید وای به حال مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سلام.گرانی دهها برابری خودرو ظلم در حق مردم ایران هست،متاسفانه۳۵درصد نیز تراکتور را گران کردند،گناه مردم چیست.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
این چه صیغه است رئیس جمهور جلو گیری کرد از افزایش قیمت ظالمانه دوشرکت ارابه مرگ را ولی وزیر دروغگو صنعت آن را وتو کرد این کیف گردانی دوشرکت انحصارگر چه بلایی سر ملت ایران نیاورده هرچه ظلم بدبختی بوده سر مردم آوردن حرفهای از حقوق مصرف کنندگان می زنند نگتان باد ای مسئولان ودست اندرکاران دو شرکت دزد بی عدالت ظلم گران زمان که اگر دلسوزی در میانتان وجود داشت جلوگیری می کرد از قطعات برقی گرفته تا بقیه مثل سنسورهایی که ترک دارند وآنها راماس مالي می کنند وهمیشه ماشین های صرفشان ایراد قطعات معیوب و خراب شده دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
این چه صیغه است رئیس جمهور جلو گیری کرد از افزایش قیمت ظالمانه دوشرکت ارابه مرگ را ولی وزیر دروغگو صنعت آن را وتو کرد این کیف گردانی دوشرکت انحصارگر چه بلایی سر ملت ایران نیاورده هرچه ظلم بدبختی بوده سر مردم آوردن حرفهای از حقوق مصرف کنندگان می زنند نگتان باد ای مسئولان ودست اندرکاران دو شرکت دزد بی عدالت ظلم گران زمان که اگر دلسوزی در میانتان وجود داشت جلوگیری می کرد از قطعات برقی گرفته تا بقیه مثل سنسورهایی که ترک دارند وآنها راماس مالي می کنند وهمیشه ماشین های صرفشان ایراد قطعات معیوب و خراب شده دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
این چه صیغه است رئیس جمهور جلو گیری کرد از افزایش قیمت ظالمانه دوشرکت ارابه مرگ را ولی وزیر دروغگو صنعت آن را وتو کرد این کیف گردانی دوشرکت انحصارگر چه بلایی سر ملت ایران نیاورده هرچه ظلم بدبختی بوده سر مردم آوردن حرفهای از حقوق مصرف کنندگان می زنند نگتان باد ای مسئولان ودست اندرکاران دو شرکت دزد بی عدالت ظلم گران زمان که اگر دلسوزی در میانتان وجود داشت جلوگیری می کرد از قطعات برقی گرفته تا بقیه مثل سنسورهایی که ترک دارند وآنها راماس مالي می کنند وهمیشه ماشین های صرفشان ایراد قطعات معیوب و خراب شده دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
گله مندی از خودرو سازها نیست گله مندی از حامیان آنهاست که با جان و مال مردم دارن بازی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اگرراست میگید، اول حباب قیمتها رابترکانید، بعد قیمت گذاری کنبد!؟! یعنی، پراید، حداکثر 15 میلیون، پژو پارس 40میلیون و.. فهمیدید!!!
Iran (Islamic Republic of)
omid
۱۵:۱۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دمت گرم که حرف دل همه ی اونایی رو زدی که توانایی خریدن حتی یک حلقه لاستیکش رو هم نداشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۶ دی ۱۴۰۰
فک کنم خوده پارس و جی ال ایکس و پراید ...خیلی خسته ان و زندانی این دوتا شدن لباسهای جدیدم دوست ندارن ، راه باز بود میرفتن کنار دوستان بازنشسته تاریخیشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
یک مشت جفنگ و کلی مقاله بیخود در این رابطه که هیچ تاثیری ندارد ، راه مشخصه آزادسازی واردات با تعرفه پایین نه ۱۲۰ درصدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
تا وقتی تولید و عرضه خودرو قطره چکانی باشه هیچ اتفاق مثبتی به نفع مصرف کننده بینوا نمی یفته.از طرف دیگه خودروساز ورشکسته ما توان تولید و عرضه بیشتر رو نداره.کار درست و اصولی گل گرفتن در خودروسازیه.به قول معروف مرگ یه بار شیونم یه بار.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ف
۱۲:۲۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
چطور حساب کردین هم ب نفع مردم هم تولید کننده؟؟این ک فقط ب نفع تولید کننده است.آره رانت هست ک اونم باعثش حماقت و ندونم کاری مدیراس.نه تحریم وگرنه تحریم تو موشک و پهباد هم هست ولی اونا چرا بروز و ارزونن؟؟هرجا هم ک گیر میکنین میرین سراغ راخت ترین راه ک جیب مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
اصلا قیمت بازار رو هم اگر با قیمت کارخانه یکی کنید، آیا قیمت واقعی پراید 100 میلیونه؟ آیا پراید 100 میلیون ارزش داره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
عزیزم پراید 150 میلیونه نه 100 میلیون؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
پراید ۱۸۰ میلیونه.تا این لحظه.نیم ساعت بعد معلوم نیست چند باشه.
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۷:۲۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
تو هم عزیزم پراید الان ۱۸۵ میلیون کجایی، بروز باش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
باند پزشکان و تعیین ظرفیت پزشکی و فرار از مالیات ، باند کنکور و چندتا موسسه و مدرسه غیر انتفاعی ، باند خودرو و گاریهاشون ، بلاخره تموم میشه و این باندها منهدم میشن اونم توسط پروردگار متعال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
آقای کارشناس ، آقای پروفسور آقای استاد موقعی میشینی پشت میکروفن با شکم سیر و نفس گرم حرف میزنی فکر این هم بکن که میلیونها نفر در آرزوی ماشین و خودرو با صحبتهای شما کلی صدمه میبینن قیمت گذاری دستوری حذف قیمت های فعلی بشه همقیمت بازار کی جواب میده تویی که نشستی پشت میز یه قرقره ای یه فکری راجبه اینشم بکن بعد تریپ استادی بگیر ، بدبختی کردید مردمو با این نظراتتون ادای اروپا و خاور دور را میخاهیم در بیاریم فکرمونم باید ژاپن و آلمان باشه نه فقط ظاهر کتمون اونم ظاهرش فقط
Iran (Islamic Republic of)
1
۱۱:۲۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
فقط یک بار اینو توضیح بدین که چرا شرکت ایران خودرو ماشین های با قیمت بالا رو میفروشه وکاری به سمند و پارس و ۲۰۶ که قیمت بهتری به نسبت اینا دارن نداره؟ اینطوری میخواین بازار کنترل کنین؟ بعید میدونم مسئولین محترم به خدا اعتقادی داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
بوشهری
۱۱:۱۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
گوشت خر خوردیم(باصدای بابا پنجعلی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
میگم کاش نیروی سپا محترم 2تا از موشکهای عماد رو بزن وسط این شرکتهای مافیایی فرغون ساز که خون مردم رو کردن تو شیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دوره شما هم تمام میشه این خر سواری هم اخر راهی دار خلاصه یکجا مردم پیادتون میکنن.اونجاست که گریهاتون رو میبینیم فعلا از این مردم سو استفاده کنید .این نیز بگذرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
واردات فیمت ها را واقعی می کند توان حرید نداریم هرکاری دوست دارید با قیمت خودروانجام دهید کی هست که بخرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۶ دی ۱۴۰۰
واردات فیمت ها را واقعی می کند توان حرید نداریم هرکاری دوست دارید با قیمت خودروانجام دهید کی هست که بخرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۶ دی ۱۴۰۰
قیمت وقتی واقعی میشه که واردات آزاد بشه با بازار انحصاری که قیمت واقعی نیست ظالمانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
متاسفم حرفی برای گفتن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
خوب معلوم است ه حالا به نفع مردم نیست به نفع خودرو ساز است می دونی قیمت ها چقدر رفته بالا خودرو ساز راحت می تواند اگر فهمید قیمت خودرو دارد پایین میرود تولید را کم میکند تا قیمت برود بالا چه کسی می تواند جلو ان را بگیرد هیچ کس چون تمام دولتمردان از شورای نگهبان گرفته تا نمایندگان مجلس تا وزرا همه جیره خوار این دو خودرو ساز هستند یک تجسس کنید به سهامداران گردن گلفت دولتی و مجلس و شورای نگهبان و همه وهمه خواهید رسید که چکار دارند میکنند با این تورم و گرانی تنها امید انها همین دو خودرو سازهستند که می توانند حقوق انها را بالا ببرند و دوام بیاورند دیگه مردم عامه باید در این گرانی و تورم بسوزند شما قیمت درب کارخانه را 300 ملیون کنید بازار میشود 600 ملیون چرا چون انحصار کارش را کرده و خودرو ساز بلد هست چکار کنه اگر تولید زیاد شد و رو به ارزانی رفت تولید کم می کنه یا در پارکینها اختصاصی این قدر خودر دپو میکنه تا قیمت بالا بره کجاای کاری عزیزم که دارید سرتان را با این دو خودرو ساز به در می اورید درش تخته کنید بعد می تونید افراد گردن کلفتی که پشت این دو تا خودرو ساز پنهان شدند را ببینید .
Poland
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
ایران شده بهشت دلالان حاکمیتی
Iran (Islamic Republic of)
كارگرايراني
۰۹:۴۲ ۰۶ دی ۱۴۰۰
آقايان مگر ماشين هاي توليدداخلي ايراني نيستن كه مي گويد ازخارج وارد مي كنيم پرايد 5 ميليوني مي شود 200 ميليون آيا خداوند خوشش مي آيد كه شما خودرو سازان با ملت اينكار را مي كنيد آقاي وزير صمت از شما سوال دارم چرا در مجلس قول داديد كه قيمت خودرو را پايين مي آوريد ولي نياورديد مكر ورق خودرو و قطعات خودرو در داخل توليد نمي شود چرا از شركت هاي دانش بنيان استفاده نمي كنيد چرا كسي كه طرح مي دهد طرح آن را رد مي كنيد و طرف طرح خود را به خارجي ها مي فروشند و انها ان ماشين را توليد مي كنند و به ما مي فروشندآيا اين درست است طرح هان ماشين چرابايد بروند خارج از كشور چون از آنها حمايت مي كنند برويد دنبال اين ها كه اگر از آنها حمايت كرديد بهترين و لاكچري ترين ماشين را براي ما ايرانيان داخل خود مملكتمان توليد مي كنند با قيمت مناسبتر برويد و فكر كنيد ببينيد هنر نزد ايرانان است
آقاي وزير برويد قيمت ماشين را كنترل كنيد وگر نه استيضاع خواهي شد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
کلید حل کمبود خودرو تو جیب وزارت دفاعه
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۰۹:۳۵ ۰۶ دی ۱۴۰۰
نمیدونم یکی نیست به اینها بگه آخه این همه تولید که عمده اون میاد داخل تهران ، کجا میخواهید این همه خودرو رو جا بدید . فکر ترافیک اعصاب خورد کن اش رو هم کردید . مسلما نه . فقط دوست دارین آمارتولیدتون هی بره بالا ذوق کنین .جاده یک طرفه که در نهایت به انفجار خیابون می انجامه
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۰۹:۲۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سلام تا دلال و واسطه است که در هم جا دست دارد هیچ اتفاقی انجام نمیشه چون سود خیلیها در خطر است بایت مثل ترکیه عمل کرد یک سری از احتکار کنندگان را باز داشت کرد واعدام زود هم چی خوب میشود به غیر این حرفها الکی است؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
نه آقا حالا حالاها مونده قیمت ها واقعی بشه ، جاده دراز و....... مرد آن نیست که گه تند وگه خسته رود مرد آنست که آهسته وپیوسته رود ،اصن عجله نکنید ،یواش یواش قیمت ها رو می برن بالا بلاتر ،بطوری که هیچکس حس نکنه ،همه خوشحال ،وزارت این صمت اون صمت ،خودورو سازها ،مشتری ها حتی خود ماشین ها ؛باور کن ،یعنی چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۷ دی ۱۴۰۰
اونقدر قیمت ها رو واقعی دارن میکنن که شرکتهای خارجی گفتن چرا داریم خودرو۶امون رو مفت میدیم مردم
آخرین اخبار