به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،مصطفی آذر کیش مدیر کل آموزشهای هنرستانی وزارت آموزش و پرورش شامگاه یکشنبه در سیمنار تاثیر آموزشهای هنرستانی بر منطقه ویژه اقتصادی بانه با محوریت تامین نیروی انسانی ماهر اظهار داشت: با رشد تکنولوژی به دلیل تغییرات سریع تکنولوژی و ایجاد مشاغل جدید نیاز به آموزش مادام العمر وجود دارد و ظهور اقتصاد دیجیتالی و ورود فناوریهای جدید تحولات زیادی در بازار کار ایجاد میکند و نیاز به آموزشهای مادام العمر داریم.
آذر کیش اضافه کرد: ۸۰ درصد نظامهای آموزشی دنیا در دوره متوسطه آموزش فنی و حرفهای است و ۸۰ درصد مشاغل دنیا ریشه در آموزشهای فنی و حرفهای دارند و کاهش بیکاران و ارتقاع مهارتهای علمی، کاهش حوادث ناشی از کار و کاهش آسیبهای اجتماعی از ضرورتهای جامعه است.
او گفت: اگر بخواهیم نیروی کار منطقه ویژه اقتصادی بانه را از طریق تربیت نیروی کار ماهر تامین کنیم ضروری است که در همه بخشها تغییرات ایجاد کرده و نیروی کار را به سمت مشاغل جدید سوق دهیم.
مدیر کل آموزشهای هنرستانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تغییرات در انقلاب صنعتی چهارم بسیار سریع و گسترده بوده و قابل مشاهده است که کاهش کار در صنعت توسط انسان و نیاز به تغییر مهارت برای حوزه دیگر از جمله این تغییرات است.
آذر کیش با بیان اینکه ۴۸ درصد کارفرمایان و پیمانکاران در آسیا و اقیانوسیه به دنبال نیروی کار ماهری هستند که وجود ندارد، اظهار داشت: بر اساس گزارش بانک توسعه آسیا سهم آموزشهای فنی و حرفهای از ۱۸ درصد تا ۴۲ درصد افزایش یافته که نشان دهنده افزایش تقاضا برای این آموزشها و افزایش سهم بودجه است.
او اضافه کرد: شرکت شهرکهای صنعتی در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش هفت دفتر همکاری در هفت شهرک صنعتی ایجاد کرد و مقرر شد در تمام شهرکهای صنعتی کشور دفتر همکاری آموزشی مهارتی راه اندازی کند.
مدیر کل آموزشهای هنرستانی وزارت آموزش و پرورش بیشترین نیاز آینده بازار کار را نیروهای ماهر و تکنسین عنوان کرد و گفت: تربیت نیروی کار ماهر برای منطقه ویژه اقتصادی بانه قابلیت توسعه برای کل کشور را دارد.
آذرکیش اضافه کرد: در وزارت آموزش و پرورش ۲۰۱ رشته مهارتی در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر تعریف شده است.
او یادآور شد: هدف اصلی این سمینار این است که آموزشها را به محیط کار ببریم و در فرآیند آموزش مشارکت داشته باشند و این سمینار میتواند یک جهت گیری ملی را برای کشور رقم بزند.
مدیر کل آموزشهای هنرستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ شغل نیاز به حداکثر دیپلم مهارتی دارد ادامه داد: بسیاری از مشاغل نیاز به فردی دارد که گواهینامه مهارت مرتبط با آن کار را داشته باشد و نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد.
آذرکیش ادامه داد: زمانی که آموزشهای هنرستانی متناسب با بازار کار باشد در افزایش ظرفیت بهره وری تاثیر گذار خواهد بود و آموزشهای با کیفیتتر بوده و جذب فارغ التحصیلان را به همراه خواهد داشت.
او گفت: ۳۶ درصد دانش آموزان کشور در هنرستانها تحصیل میکنند، اما در شهرستان بانه این مهم با ۱۰ درصد از میانگین کشوری بیشتر محقق شده است که این نشان دهنده رشد آموزشهای مهارتی در این شهرستان است.
مدیر کل آموزشهای هنرستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هنرستانهای وابسته یکی از ظرفیتهای مهم در آموزشهای مهارتی است افزود: در پایه دهم تحصیلی در کردستان ۵۲ درصد دانش آموزان در بخش صنعت، ۲۱ درصد در خدمات و ۲۱ درصد در رشتههای هنری تحصیل میکنند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز گفت: مهمترین دغدغه دولت اشتغال و سرمایه گذاری و ارتقاء وضعیت معیشتی مردم است که این همایش نیز در راستای دغدغههای دولت است.
برهان صلواتی افزود: تدوین برنامه زیست بوم اشتغال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر شناسایی ظرفیتهای واحدهای تولیدی است و بسیاری از واحدها زمینه برای توسعه دارند، اما نیمه فعال هستند.
او اظهار داشت: اقداماتی که دستگاههای اجرایی انجام میدهند نیاز به حمایتهای همه جانبه دارد و مشوقهایی برای افرادی که مهارت کسب کردند در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/م