اجرای عملیات آبخیزداری در راستای مشارکت با بهره برداران و آبخیزنشینان در استان سمنان

رئیس اداره آبخیزداری منابع طبیعی استان سمنان از اجرای ۱۲ پروژه عملیات آبخیزداری در راستای مشارکت با بهره برداران و آبخیزنشینان در استان سمنان خبرداد.

باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان - داود یحیایی رئیس اداره آبخیزداری وحفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: از سال ۹۶ تاکنون ۱۲ پروژه اجرایی با مجموع ۶۵ هزار مترمکعب عملیات خاکی و ۳۴۰۰ متر مکعب عملیات سنگ و ملات در شهرستان‌های مختلف اجرا شد. تعدادی درخواست‌های مردم نقشه و مشخصات اجرایی آن تهیه و در صورت لزوم مصوبه کمیته فنی و یا استعلام‌های لازم بعمل آمده و در صورت تامین اعتبار آماده اجرا می‌باشند.

چهار مورد آن شامل سازه ترکیبی بند رسوب گیر، کنترل سیل و آبخانه مصنوعی طزره و سازه‌های خاکی کنترل سیل تنگه داستان مجن در شهرستان شاهرود وحوضچه‌های رسوبگیر و بند‌های کنترل روان آب عباس آباد شهرستان میامی با مجموع عملیات اجرایی ۱۵ هزارمترمکعب عملیات خاکی و ۲ هزارمتر مکعب عملیات سنگ و ملات همراه با تاسیسات تخلیه کنترل شده ثقلی روان آب اجرایی شده است.

 فعالیت‌های آبخیزداری که با اعتبارات دولتی در راستای تغذیه آبخوان‌ها و بهره برداری از روان آب‌های سیلابی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری انجام می‌گیرد، اگر چه سهم به سزایی در کنترل روان آب‌های سیلابی، تقویت منابع آب زیر زمینی دارد، ولی با وسعت زیاد حوضه‌های آبخیز استان، اعتبارات عمرانی به هیچ وجه جواب گوی اجرائیات تعریف شده نمی‌باشد. آنچه مسلم است بدون استفاده از توان مردمی و بخش خصوصی، مهار جریان‌های سیلابی، کاهش خسارات ناشی از آن و تبدیل آن به منابع آبی قابل استفاده مقدور نخواهد بود. با این بینش و سرلوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری که از مهم‌ترین اهداف سیاست اقتصاد مقاومتی را مردمی کردن اقتصاد وتأمین منابع مالی لازم برای امکان پیشرفت دانسته اند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سعی کرده است در بررسی درخواست‌های مردمی مبنی بر اجرای پروژه‌های آبخیزداری، با توجه به ذینفع بودن بهره برداران، پروژه‌های آبخیزداری را بصورت مشارکتی تعریف و در اجرای آن طبق ضوابط خاص از توان مردمی استفاده نماید. در این راستا معاونت آبخیزداری استان سمنان با تدابیر خاصی جلب مشارکت بهره برداران در اجرای پروژه‌های آبخیزداری را هدف گذاری کرده است.

در اجرای سازه‌های مشارکتی، اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، ارائه نقشه و مشخصات اجرایی، واگذاری اراضی بصورت حق انتفاء بدون حق مالکیت تا مادامی که متقاضی از تعهدات خود عدول ننموده و نظارت بر اجرا است. تأمین هزینه‌های اجرایی و نگهداری سازه ایجاد شده از تعهدات متقاضی می‌باشد.

اجرای سایر پروژه‌های تعریف شده و همچنین تهیه طرح اجرائیات جدید بر اساس درخواست‌های مردمی در سطح استان سمنان در دست اقدام است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.